Vijf nieuwe stations en méér treinen in 2006

Utrecht – Vanaf 11 december 2005 nieuwe stations Den Haag Ypenburg en Arnhem Zuid; in de loop van 2006 Amersfoort Vathorst, Apeldoorn Osseveld en Twello
Tussen Den Haag, Rijswijk, Delft, Schiedam en Rotterdam nòg meer treinen
Betere dienstregeling Zwolle – Emmen en Nijmegen – Venlo – Roermond
Nieuwe Intercity Eindhoven – Utrecht – Amsterdam Zuid WTC – Schiphol
Nieuwe Spoorboekje, Intercityboekje en Planner Plus nu te koop

Op 11 december 2005 gaat de nieuwe dienstregeling voor 2006 in. De treinreizigers
krijgen betere reismogelijkheden met méér treinen en maar liefst vijf nieuwe
stations. Hierdoor kunnen steeds meer Nederlanders dicht bij huis op de trein
stappen om comfortabel en zonder files en parkeerproblemen te reizen.

Station Den Haag Ypenburg.
De nieuwe wijk Ypenburg bij Den Haag wordt prima bereikbaar per trein: tussen de stations Voorburg en Zoetermeer ligt het nieuwe station Den Haag Ypenburg. De stoptreinen tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle stoppen hier vanaf 11 december in beide richtingen 2x per uur.

Station Arnhem Zuid
Inwoners van de zuidelijke wijken van Arnhem hoeven niet meer eerst de Rijn over te steken om in de trein te stappen, want op 11 december 2005 komt het nieuwe station Arnhem Zuid in dienst. Voortaan stoppen hier 2x per uur de stoptreinen Zutphen – Nijmegen v.v.

Den Haag – Rotterdam
Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal gaan op maandag t/m vrijdag overdag meer stoptreinen rijden. Vooral voor reizigers van en naar de stations Den Haag Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid is dit een grote verbetering: hier stopt voortaan ieder kwartier een trein. Het aantal reismogelijkheden tussen Den Haag en Rotterdam gaat hierdoor zelfs omhoog naar 11x per uur: 5 Intercity’s, 2 sneltreinen en 4 stoptreinen. En op de route Leiden – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht v.v. rijden de treinen in een metrofrequentie: in beide richtingen gemiddeld iedere 6 minuten een trein.

Zwolle – Emmen
Tussen Zwolle en Emmen wordt de dienstregeling zodanig veranderd dat er in Zwolle betere aansluitingen komen op de Intercity’s. De sneltreinen gaan ook stoppen in Dalfsen en Nieuw Amsterdam, zodat het aantal reismogelijkheden van en naar deze stations verdubbelt.

Nijmegen – Venlo – Roermond
Tussen Nijmegen, Venlo en Roermond gaan de gehele dag één sneltrein en één doorgaande stoptrein per uur rijden, in plaats van één doorgaande sneltrein en stoptreinen op afzonderlijke gedeelten van de lijn.

Nog meer nieuwe stations
In het voorjaar van 2006 wordt tussen Amersfoort Schothorst en Nijkerk het station
Amersfoort Vathorst geopend. Daarnaast is in 2006 de opening voorzien van de nieuwe
stations Apeldoorn Osseveld en Twello. Het totaal aantal treinstations in Nederland zal
daarmee groeien tot 393. Zo krijgen ieder jaar steeds meer Nederlanders het gemak van een station dicht bij huis.

Nieuwe Intercity Eindhoven – Utrecht – Amsterdam Zuid WTC – Schiphol
In het nieuwe Spoorboekje is ook een Intercity Eindhoven – Schiphol opgenomen, die vanaf 11 december 2x per uur zou gaan rijden. Helaas heeft spoorbeheerder ProRail onlangs laten weten dat de nieuwe ‘Utrechtboog’ bij Amsterdam niet op de afgesproken datum in dienst kan gaan. Zonder deze nieuwe rails kunnen de nieuwe Intercity’s niet rijden. Om de treinreizigers zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van deze te late oplevering door ProRail, heeft NS gezorgd dat de dienstregeling tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam voorlopig blijft zoals vóór 11 december 2005. Dat betekent dat in de reis van Eindhoven en Utrecht naar Amsterdam Zuid WTC en Schiphol v.v. overstappen in Duivendrecht nog even nodig blijft. NS hoopt dat ProRail de Utrechtboog zo snel mogelijk alsnog in bedrijf stelt, zodat de reizigers niet lang meer hoeven wachten op de nieuwe, snelle Intercityverbinding.

Spoorboekje en Planner Plus te koop
Het nieuwe Spoorboekje, het Intercityboekje en de Planner Plus op Cd-rom zijn te koop bij de NS Servicepunten en Wizzls op de stations en bij de boekhandel. Vanaf 21 november 2005 wordt de nieuwe dienstregeling getoond in de Planner Plus op www.ns.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor