Kosten OV-chipkaart niet afwentelen op de reiziger

Amersfoort – Gijs Klomp (CSO) heeft vanmiddag tijdens het symposium “OV-chipkaart: Voor hetzelfde geld meer gemak?” een manifest aangeboden aan minister Peijs van Verkeer. In het manifest hebben Consumentenbond, Reizigersvereniging ROVER, ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Samenwerkende Ouderenbonden CSO en Fietsersbond de elf belangrijkste eisen aan de OV-chipkaart geformuleerd.

De eisen dienen voor de consumentenorganisaties als basis voor de verdere discussie met VenW, decentrale overheden, NS en stads- en streekvervoerders. Zij vinden dat deze eisen een rol moeten spelen bij het besluit dat de minister zal nemen over de algemene invoering van de OV- chipkaart en de uitschakeling van de strippenkaart en het sterabonnement.

Onderstaand het manifest:
Manifest 11 reizigerseisen bij de invoering van de OV-chipkaart
De OV-chipkaart, die de komende jaren landelijk wordt ingevoerd, kan het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Maar de kaart wordt alleen een succes wanneer er voldoende draagvlak is onder de reizigers. Dat draagvlak ontstaat wanneer de kaart een verbetering betekent voor de reiziger in service en gebruiksgemak. De OV-chipkaart moet dus eenvoudig te gebruiken en op te laden zijn, het reizen met de kaart moet gemakkelijk en inzichtelijk zijn, betalen met de kaart moet veilig zijn en het openbaar vervoer mag niet duurder worden als gevolg van de invoering.
Vanuit dit perspectief stellen de landelijke consumentenorganisaties ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, Samenwerkende Ouderenorganisaties en ROVER onderstaande eisen aan de OV-chipkaart.
– De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
– De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
– Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
– De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
– De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
– Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
– De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
– De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
– De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
– Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
– De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.

De volledige tekst van het manifest vindt u op de website van ROVER

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ROVER

Kosten OV-chipkaart niet afwentelen op de reiziger | Infrasite

Kosten OV-chipkaart niet afwentelen op de reiziger

Amersfoort – Gijs Klomp (CSO) heeft vanmiddag tijdens het symposium “OV-chipkaart: Voor hetzelfde geld meer gemak?” een manifest aangeboden aan minister Peijs van Verkeer. In het manifest hebben Consumentenbond, Reizigersvereniging ROVER, ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Samenwerkende Ouderenbonden CSO en Fietsersbond de elf belangrijkste eisen aan de OV-chipkaart geformuleerd.

De eisen dienen voor de consumentenorganisaties als basis voor de verdere discussie met VenW, decentrale overheden, NS en stads- en streekvervoerders. Zij vinden dat deze eisen een rol moeten spelen bij het besluit dat de minister zal nemen over de algemene invoering van de OV- chipkaart en de uitschakeling van de strippenkaart en het sterabonnement.

Onderstaand het manifest:
Manifest 11 reizigerseisen bij de invoering van de OV-chipkaart
De OV-chipkaart, die de komende jaren landelijk wordt ingevoerd, kan het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Maar de kaart wordt alleen een succes wanneer er voldoende draagvlak is onder de reizigers. Dat draagvlak ontstaat wanneer de kaart een verbetering betekent voor de reiziger in service en gebruiksgemak. De OV-chipkaart moet dus eenvoudig te gebruiken en op te laden zijn, het reizen met de kaart moet gemakkelijk en inzichtelijk zijn, betalen met de kaart moet veilig zijn en het openbaar vervoer mag niet duurder worden als gevolg van de invoering.
Vanuit dit perspectief stellen de landelijke consumentenorganisaties ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, Samenwerkende Ouderenorganisaties en ROVER onderstaande eisen aan de OV-chipkaart.
– De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
– De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
– Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
– De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.
– De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
– Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.
– De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.
– De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
– De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.
– Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.
– De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.

De volledige tekst van het manifest vindt u op de website van ROVER

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ROVER