Informatievoorziening OV-Chipkaart van start

Den Haag/Amersfoort – Vanaf 2 november 2004 is de website
www.ov-chipkaart.nl actief. Deze website geeft informatie over de OV-chipkaart en de invoering ervan in het openbaar vervoer. Reizigers kunnen op deze website kennis maken met dit toekomstige betaalmiddel voor het gehele openbaar vervoer. Ook is vanaf maandag 1 november het callcenter geopend, waar men met vragen terecht kan. Het telefoonnummer is 0900 – 0980 (10 eurocent per minuut).

Op de website staat informatie over de OV-chipkaart zelf. Een korte introductie van de kaart, hoe het werkt, waar deze gekocht of opgeladen kan worden en wanneer en hoe de OV-chipkaart ingevoerd wordt. Zowel de OV-chipkaart als de website is nog volop in ontwikkeling. De site zal daarom regelmatig geactualiseerd worden.

De OV-chipkaart is een gezamenlijk initiatief van de vijf grootste openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. Deze bedrijven hebben Trans Link Systems opgericht om gezamenlijk de introductie van de OV-chipkaart vorm te geven. De gezamenlijke informatievoorziening via de website en het callcenter is een belangrijke stap op weg naar de invoering van de OV-chipkaart: dezelfde kaart voor trein, metro, bus en tram.

In het voorjaar van 2005 wordt het in de regio Rotterdam mogelijk om met de
OV-chipkaart te reizen. Connexxion, RET en NS zijn gezamenlijk volop bezig met de
voorbereidingen. Op een groot aantal trein- en metrostations worden poortjes en kaartlezers geplaatst. Een aantal bussen van Connexxion wordt uitgerust met kaartlezers. De reizigers in het openbaar vervoer in de regio Rotterdam worden met een brochure van deze nieuwe ontwikkelingen op de hoogte gebracht. In de komende maanden zal meer informatie hierover volgen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijk Nederlands Vervoer