Busstation Utrecht opgeknapt, afspraken beheer gemaakt

Utrecht – Het busstation Utrecht Centraal is opgeknapt, het is er weer fris en veilig. Op 11 oktober 2004 is tegelijk met de oplevering een beheerconvenant getekend. In dit convenant staan afspraken over het beheer en onderhoud van het busstation. Betrokken partijen hebben deze afspraken gemaakt om het busstation ook schoon en veilig te houden.

De opknapbeurt van het busstation is een van de maatregelen ter verbetering van veiligheid en leefbaarheid in het kader van ‘Aanpak Stationsgebied’ en ‘Utrecht Veilig! Dat doen we samen’, Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) financierde de opknapbeurt, die € 2 miljoen heeft gekost.

De aanpak van het busstation is gericht op het verbeteren van de sociale veiligheid. Het busstation werd als vies, onveilig en onoverzichtelijk ervaren. Op beide busstations zijn bestrating, bushokjes, zitbanken en prullenbakken vervangen. Gekleurde tegelmozaïeken verfraaien de wanden van de trappen. Een zes meter hoge zuil op zowel de kop van het stadsbus- als van het streekbusstation zorgt ervoor dat het busstation vanuit de stad zichtbaarder is. De lichtmasten zijn voorzien van nieuwe lampen, in de bestrating van het streekbusstation is verlichting aangebracht en ook de twee hoge zuilen zijn verlicht. Al deze werkzaamheden brengen meer samenhang en structuur in het busstation en zorgen voor een prettige en veilige sfeer.

Het opknappen alleen is niet voldoende. Van belang is dat het busstation ook schoon en heel blijft. Daarom is een beheerconvenant ondertekend door Gemeente Utrecht, GVU, Connexxion, NS en Corio. In het convenant zijn tussen de beheerders afspraken gemaakt over het schoon en heel houden van het busstation. Betrokken partijen zien dit als een gezamenlijke verantwoordelijkheid, die uitgaat boven het alleen schoonmaken van het eigen terrein. Klachten over onder andere defecte verlichting, losse tegels of zwerfvuil kunnen vanaf nu centraal gemeld worden bij Wijkbureau Binnenstad. Als de bouw van de nieuwe openbaarvervoer terminal in 2008 start, wordt het huidige convenant geëvalueerd en zonodig aangepast.

Busstation Utrecht opgeknapt, afspraken beheer gemaakt | Infrasite

Busstation Utrecht opgeknapt, afspraken beheer gemaakt

Utrecht – Het busstation Utrecht Centraal is opgeknapt, het is er weer fris en veilig. Op 11 oktober 2004 is tegelijk met de oplevering een beheerconvenant getekend. In dit convenant staan afspraken over het beheer en onderhoud van het busstation. Betrokken partijen hebben deze afspraken gemaakt om het busstation ook schoon en veilig te houden.

De opknapbeurt van het busstation is een van de maatregelen ter verbetering van veiligheid en leefbaarheid in het kader van ‘Aanpak Stationsgebied’ en ‘Utrecht Veilig! Dat doen we samen’, Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) financierde de opknapbeurt, die € 2 miljoen heeft gekost.

De aanpak van het busstation is gericht op het verbeteren van de sociale veiligheid. Het busstation werd als vies, onveilig en onoverzichtelijk ervaren. Op beide busstations zijn bestrating, bushokjes, zitbanken en prullenbakken vervangen. Gekleurde tegelmozaïeken verfraaien de wanden van de trappen. Een zes meter hoge zuil op zowel de kop van het stadsbus- als van het streekbusstation zorgt ervoor dat het busstation vanuit de stad zichtbaarder is. De lichtmasten zijn voorzien van nieuwe lampen, in de bestrating van het streekbusstation is verlichting aangebracht en ook de twee hoge zuilen zijn verlicht. Al deze werkzaamheden brengen meer samenhang en structuur in het busstation en zorgen voor een prettige en veilige sfeer.

Het opknappen alleen is niet voldoende. Van belang is dat het busstation ook schoon en heel blijft. Daarom is een beheerconvenant ondertekend door Gemeente Utrecht, GVU, Connexxion, NS en Corio. In het convenant zijn tussen de beheerders afspraken gemaakt over het schoon en heel houden van het busstation. Betrokken partijen zien dit als een gezamenlijke verantwoordelijkheid, die uitgaat boven het alleen schoonmaken van het eigen terrein. Klachten over onder andere defecte verlichting, losse tegels of zwerfvuil kunnen vanaf nu centraal gemeld worden bij Wijkbureau Binnenstad. Als de bouw van de nieuwe openbaarvervoer terminal in 2008 start, wordt het huidige convenant geëvalueerd en zonodig aangepast.