Eindhoven: Kruising Beukenlaan gereed voor Phileas

Eindhoven – Woensdag 17 december 2003 opent wethouder Paul van der Grinten om 16.00 uur de “Phileas-baan” over de verdiepte Beukenlaan. De Beukenlaan staat model voor de vele verkeerswerken die nodig waren om de Phileas, een nieuwe vorm van openbaar vervoer, vrij baan te geven in het traject naar Eindhoven Airport.

Met de realisatie van de ongelijkvloerse kruising over de Beukenlaan is het tracé van de Phileas klaar voor gebruik. Vanaf april kan de Phileas onbelemmerd gaan rijden over de Westcorridor, de as tussen Eindhoven Centraal Station en Eindhoven Airport waarlangs allerlei stedelijke ontwikkelingen plaats vinden.
De verdiepte Beukenlaan, met een tunnelbak van 450 meter, een vrije baan voor de Phileas en een eigen baan voor fietsers, is ongetwijfeld het meest omvangrijke verkeersproject in Eindhoven in vele jaren. De tunnelbak zelf is 18 meter breed, met dubbele rijstroken van 8 meter breed. Voor het werk werd 10.000 kubieke meter beton gestort. Met de bouw was zo’n 19 miljoen euro gemoeid.

De wethouder staat 17 december op een historische plek als het om grote verkeerswerken gaat. Veertig jaar geleden (zomer 1963 ) opende zijn voorganger F. van Vliet 500 meter verder ook al een viaduct in de Beukenlaan, dat later bekend werd als Strijps Bultje. Dit viaduct was toen de afronding van het westelijk deel van de rondweg. Die rondweg speelt nog steeds een belangrijke rol in de verkeers- structuur van Eindhoven.

Tunnelbak
De tunnelbak in de Beukenlaan vormde een uitdaging voor de ontwerpers. Het was belangrijk om hier een ongelijkvloerse kruising te realiseren. Gelijkvloers was geen optie omdat het drukke autoverkeer op de Beukenlaan (onderdeel van de rondweg) zich niet laat verenigen met een vrije doortocht voor de Phileas. Ook een fly-over bleek geen reële mogelijkheid omdat daardoor het zicht op Eindhoven’s meest markante gebouw, het Evoluon, aangetast kon worden. Nadat de financiering rond was, kon in 2000 aan architectenbureau Benthem & Crauwel opdracht worden gegeven om de tunnelbak te ontwerpen. De bouw begon in juni 2001.

De tunnelbak in de Beukenlaan kan gezien worden als het sluitstuk van het eerste tracé van de Phileas, van Eindhoven Centrum naar Eindhoven Airport.
Het traject tussen busstation Neckerspoel en Eindhoven Airport kent nog vele andere “kunstwerken” die nodig zijn om de Phileas een vrije doortocht te garanderen. Zo werden op Flight Forum drie viaducten gerealiseerd, waarvan een deel ook dienst doet als dak van een parkeergarage. Verder omvat het project onder meer speciaal vormgegeven haltes en een Dynamisch Reis Informatie Systeem. Naast de gemeenten Eindhoven en Veldhoven speelt uiteraard het projectbureau HOV van de SRE een belangrijke rol bij de totale realisatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Eindhoven

Eindhoven: Kruising Beukenlaan gereed voor Phileas | Infrasite

Eindhoven: Kruising Beukenlaan gereed voor Phileas

Eindhoven – Woensdag 17 december 2003 opent wethouder Paul van der Grinten om 16.00 uur de “Phileas-baan” over de verdiepte Beukenlaan. De Beukenlaan staat model voor de vele verkeerswerken die nodig waren om de Phileas, een nieuwe vorm van openbaar vervoer, vrij baan te geven in het traject naar Eindhoven Airport.

Met de realisatie van de ongelijkvloerse kruising over de Beukenlaan is het tracé van de Phileas klaar voor gebruik. Vanaf april kan de Phileas onbelemmerd gaan rijden over de Westcorridor, de as tussen Eindhoven Centraal Station en Eindhoven Airport waarlangs allerlei stedelijke ontwikkelingen plaats vinden.
De verdiepte Beukenlaan, met een tunnelbak van 450 meter, een vrije baan voor de Phileas en een eigen baan voor fietsers, is ongetwijfeld het meest omvangrijke verkeersproject in Eindhoven in vele jaren. De tunnelbak zelf is 18 meter breed, met dubbele rijstroken van 8 meter breed. Voor het werk werd 10.000 kubieke meter beton gestort. Met de bouw was zo’n 19 miljoen euro gemoeid.

De wethouder staat 17 december op een historische plek als het om grote verkeerswerken gaat. Veertig jaar geleden (zomer 1963 ) opende zijn voorganger F. van Vliet 500 meter verder ook al een viaduct in de Beukenlaan, dat later bekend werd als Strijps Bultje. Dit viaduct was toen de afronding van het westelijk deel van de rondweg. Die rondweg speelt nog steeds een belangrijke rol in de verkeers- structuur van Eindhoven.

Tunnelbak
De tunnelbak in de Beukenlaan vormde een uitdaging voor de ontwerpers. Het was belangrijk om hier een ongelijkvloerse kruising te realiseren. Gelijkvloers was geen optie omdat het drukke autoverkeer op de Beukenlaan (onderdeel van de rondweg) zich niet laat verenigen met een vrije doortocht voor de Phileas. Ook een fly-over bleek geen reële mogelijkheid omdat daardoor het zicht op Eindhoven’s meest markante gebouw, het Evoluon, aangetast kon worden. Nadat de financiering rond was, kon in 2000 aan architectenbureau Benthem & Crauwel opdracht worden gegeven om de tunnelbak te ontwerpen. De bouw begon in juni 2001.

De tunnelbak in de Beukenlaan kan gezien worden als het sluitstuk van het eerste tracé van de Phileas, van Eindhoven Centrum naar Eindhoven Airport.
Het traject tussen busstation Neckerspoel en Eindhoven Airport kent nog vele andere “kunstwerken” die nodig zijn om de Phileas een vrije doortocht te garanderen. Zo werden op Flight Forum drie viaducten gerealiseerd, waarvan een deel ook dienst doet als dak van een parkeergarage. Verder omvat het project onder meer speciaal vormgegeven haltes en een Dynamisch Reis Informatie Systeem. Naast de gemeenten Eindhoven en Veldhoven speelt uiteraard het projectbureau HOV van de SRE een belangrijke rol bij de totale realisatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Eindhoven