Ivo Ketelaar Fotografie

‘Werk als infrabedrijven samen in opleiden vakmensen’

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

Infrabedrijven kunnen veel meer doen aan het tekort aan vakmensen als ze samenwerken in het opleiden en werven van personeel. Dat stelt Michiel Martens van De Selectie, dat veel infrabedrijven helpt met het vinden van werknemers en het positioneren van de eigen onderneming op de arbeidsmarkt.

De Selectie houdt zich bezig met de combinatie van recruitment en marketing. “We helpen bedrijven om beter zichtbaar te zijn en zich te onderscheiden van anderen op de arbeidsmarkt”, legt eigenaar Michiel Martens uit. Hij was recent te gast in een webinar van Infrasite over het tekort aan vakmensen. Onder de klanten van De Selectie zijn ook veel infrabedrijven die juist daarbij hulp nodig hebben. Daarnaast willen ze werk maken van ‘employer branding’, ofwel uitdragen wat je als werkgever allemaal kan en doet. “Veel infrabedrijven zijn daar niet dagelijks mee bezig, dus daar ondersteunen wij ze bij.”

Vacature onder ogen krijgen

Martens geeft aan dat samen met de klant eerst in kaart wordt gebracht wat er op de korte termijn moet gebeuren en wat op de langere termijn. Zijn er vacatures die snel ingevuld moeten worden? “Dan ga je gewoon aan de slag met hoe op korte termijn zoveel mogelijk mensen die vacature onder ogen kunnen krijgen en hoe je ze enthousiasmeert om erop te reageren.” Daarnaast kan dan intern bijvoorbeeld onderzocht worden waarom mensen graag bij het bedrijf werken, zodat dit kan worden vertaald in de communicatie naar de arbeidsmarkt.

Een belangrijke vraag is hoe je de schaarse doelgroep voor infra-vacatures het beste kunt bereiken. Martens geeft aan dat social media daar tegenwoordig een onmisbare rol in spelen. “Maar dat blijft online. Je wil mensen ook op andere manieren leren kennen, zoals met een event, een open dag en gastcolleges op scholen. Dat zijn allemaal middelen die worden ingezet om met de mensen in contact te komen.”

Elkaar niet als concurrent zien

Er wordt vaak gesteld dat er een beperkt gevulde vijver met vakmensen is om uit te vissen. Voor de korte termijn, dus het snel invullen van vacatures, klopt dat volgens Martens: er is geen overschot aan geschikt personeel en de aanwas vanuit de schoolbanken is beperkt. “Maar als je de capaciteit en de wil hebt om zelf mensen te gaan opleiden, dan zijn er voldoende alternatieve bronnen aan te boren”, vindt hij.

Martens adviseert infrabedrijven om elkaar op dit thema niet zozeer als concurrenten te beschouwen. “Je kunt bijvoorbeeld samen traineeships vormgeven. Zeker voor kleinere bedrijven is het lastig om een heel opleidingstraject samen te stellen en te begeleiden. Maar als je dat met een aantal bedrijven samen doet, druk je de kosten en de begeleidingslasten. En voor mensen die het vak willen leren, is het interessant dat ze bij verschillende bedrijven een kijkje in de keuken kunnen nemen en dat ze verschillende disciplines in het vakgebied onder de knie kunnen krijgen.

Bekijk hieronder het hele gesprek met Michiel Martens. En lees ook de interviews met de andere deskundigen die in het webinar aan het woord kwamen:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

‘Werk als infrabedrijven samen in opleiden vakmensen’ | Infrasite
Ivo Ketelaar Fotografie

‘Werk als infrabedrijven samen in opleiden vakmensen’

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

Infrabedrijven kunnen veel meer doen aan het tekort aan vakmensen als ze samenwerken in het opleiden en werven van personeel. Dat stelt Michiel Martens van De Selectie, dat veel infrabedrijven helpt met het vinden van werknemers en het positioneren van de eigen onderneming op de arbeidsmarkt.

De Selectie houdt zich bezig met de combinatie van recruitment en marketing. “We helpen bedrijven om beter zichtbaar te zijn en zich te onderscheiden van anderen op de arbeidsmarkt”, legt eigenaar Michiel Martens uit. Hij was recent te gast in een webinar van Infrasite over het tekort aan vakmensen. Onder de klanten van De Selectie zijn ook veel infrabedrijven die juist daarbij hulp nodig hebben. Daarnaast willen ze werk maken van ‘employer branding’, ofwel uitdragen wat je als werkgever allemaal kan en doet. “Veel infrabedrijven zijn daar niet dagelijks mee bezig, dus daar ondersteunen wij ze bij.”

Vacature onder ogen krijgen

Martens geeft aan dat samen met de klant eerst in kaart wordt gebracht wat er op de korte termijn moet gebeuren en wat op de langere termijn. Zijn er vacatures die snel ingevuld moeten worden? “Dan ga je gewoon aan de slag met hoe op korte termijn zoveel mogelijk mensen die vacature onder ogen kunnen krijgen en hoe je ze enthousiasmeert om erop te reageren.” Daarnaast kan dan intern bijvoorbeeld onderzocht worden waarom mensen graag bij het bedrijf werken, zodat dit kan worden vertaald in de communicatie naar de arbeidsmarkt.

Een belangrijke vraag is hoe je de schaarse doelgroep voor infra-vacatures het beste kunt bereiken. Martens geeft aan dat social media daar tegenwoordig een onmisbare rol in spelen. “Maar dat blijft online. Je wil mensen ook op andere manieren leren kennen, zoals met een event, een open dag en gastcolleges op scholen. Dat zijn allemaal middelen die worden ingezet om met de mensen in contact te komen.”

Elkaar niet als concurrent zien

Er wordt vaak gesteld dat er een beperkt gevulde vijver met vakmensen is om uit te vissen. Voor de korte termijn, dus het snel invullen van vacatures, klopt dat volgens Martens: er is geen overschot aan geschikt personeel en de aanwas vanuit de schoolbanken is beperkt. “Maar als je de capaciteit en de wil hebt om zelf mensen te gaan opleiden, dan zijn er voldoende alternatieve bronnen aan te boren”, vindt hij.

Martens adviseert infrabedrijven om elkaar op dit thema niet zozeer als concurrenten te beschouwen. “Je kunt bijvoorbeeld samen traineeships vormgeven. Zeker voor kleinere bedrijven is het lastig om een heel opleidingstraject samen te stellen en te begeleiden. Maar als je dat met een aantal bedrijven samen doet, druk je de kosten en de begeleidingslasten. En voor mensen die het vak willen leren, is het interessant dat ze bij verschillende bedrijven een kijkje in de keuken kunnen nemen en dat ze verschillende disciplines in het vakgebied onder de knie kunnen krijgen.

Bekijk hieronder het hele gesprek met Michiel Martens. En lees ook de interviews met de andere deskundigen die in het webinar aan het woord kwamen:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam