Boskalis draaide operationeel ‘boven verwachting’ in 2020

Materieel van Boskalis. 2022, Boskalis

Het ‘zeer turbulente en uitdagende’ 2020 is door Boskalis naar eigen zeggen boven verwachting goed afgesloten. De omzet daalde licht en er werd onder de streep verlies geleden, maar de netto operationele winst bedroeg 90 miljoen euro en de financiële positie werd sterk verbeterd. Het orderboek is bovendien bijzonder goed gevuld, wat een solide basis voor 2021 biedt.

Koninklijke Boskalis Westminster NV houdt zich onder meer bezig met baggeren en de aanleg en het onderhoud van havens, wegen, kunstwerken en grondwerk. Daarmee werd in 2020 een omzet van 2,525 miljard euro behaald, 4,5 procent minder dan de 2,645 miljard van 2019. De brutowinst met aftrek van kosten voor overhead (EBITDA) kwam uit op 404 miljoen euro en het bedrijfsresultaat op 140 miljoen euro.

De netto operationele winst kwam uit op 90 miljoen euro. Inclusief bijzondere lasten komt het nettoverlies uit op 97 miljoen euro, tegen 75 miljoen nettowinst in 2019. “Zowel in 2020 als in 2019 is het resultaat beïnvloed door een aantal bijzondere posten”, licht het bedrijf toe. “In 2020 betrof dit de vrijwel volledige non-cash last van 195 miljoen euro die grotendeels wordt verantwoord op het niveau van de groep. Deze last bestaat hoofdzakelijk uit een afboeking op goodwill en schepen in een tweetal deelnemingen en daarnaast van een beperkte hoeveelheid eigen materieel en een afwaardering op handelsnamen.”

Kritisch kijken

Die last was een indirect gevolg van de coronapandemie, want die had ‘verstrekkende gevolgen’ voor alle geledingen van het bedrijf. Het bracht Boskalis ertoe nog eens heel kritisch te kijken naar de waardering van schepen en activa op de balans. Ondanks de impact op het bedrijf was de operationele prestatie dus boven verwachting. En er is veel nieuw werk aangenomen, waardoor het orderboek een recordwaarde van 5,3 miljard vertegenwoordigt. Op het einde van het jaar was Boskalis netto schuldenvrij met een kaspositie van 439 miljoen euro.

Door die financiële positie en het flink gevulde orderboek staat Boskalis er als bedrijf goed voor. Maar 2021 zal desondanks voor een belangrijk deel bepaald worden door de verdere ontwikkeling van de coronapandemie en de invloed hiervan op het starten van grote projecten. “Bij Dredging & Inland Infra verwachten wij met alle aan COVID-19 gerelateerde beperkingen en op basis van de werkplanning een stabiel beeld tot de zomer. Daarna zal het werkvolume en de vlootbezetting naar verwachting toenemen, mede als gevolg van de start van een groot project in de Filipijnen, in aanvulling op grote lopende projecten in Singapore, Denemarken en Nederland.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

Boskalis draaide operationeel ‘boven verwachting’ in 2020 | Infrasite

Boskalis draaide operationeel ‘boven verwachting’ in 2020

Materieel van Boskalis. 2022, Boskalis

Het ‘zeer turbulente en uitdagende’ 2020 is door Boskalis naar eigen zeggen boven verwachting goed afgesloten. De omzet daalde licht en er werd onder de streep verlies geleden, maar de netto operationele winst bedroeg 90 miljoen euro en de financiële positie werd sterk verbeterd. Het orderboek is bovendien bijzonder goed gevuld, wat een solide basis voor 2021 biedt.

Koninklijke Boskalis Westminster NV houdt zich onder meer bezig met baggeren en de aanleg en het onderhoud van havens, wegen, kunstwerken en grondwerk. Daarmee werd in 2020 een omzet van 2,525 miljard euro behaald, 4,5 procent minder dan de 2,645 miljard van 2019. De brutowinst met aftrek van kosten voor overhead (EBITDA) kwam uit op 404 miljoen euro en het bedrijfsresultaat op 140 miljoen euro.

De netto operationele winst kwam uit op 90 miljoen euro. Inclusief bijzondere lasten komt het nettoverlies uit op 97 miljoen euro, tegen 75 miljoen nettowinst in 2019. “Zowel in 2020 als in 2019 is het resultaat beïnvloed door een aantal bijzondere posten”, licht het bedrijf toe. “In 2020 betrof dit de vrijwel volledige non-cash last van 195 miljoen euro die grotendeels wordt verantwoord op het niveau van de groep. Deze last bestaat hoofdzakelijk uit een afboeking op goodwill en schepen in een tweetal deelnemingen en daarnaast van een beperkte hoeveelheid eigen materieel en een afwaardering op handelsnamen.”

Kritisch kijken

Die last was een indirect gevolg van de coronapandemie, want die had ‘verstrekkende gevolgen’ voor alle geledingen van het bedrijf. Het bracht Boskalis ertoe nog eens heel kritisch te kijken naar de waardering van schepen en activa op de balans. Ondanks de impact op het bedrijf was de operationele prestatie dus boven verwachting. En er is veel nieuw werk aangenomen, waardoor het orderboek een recordwaarde van 5,3 miljard vertegenwoordigt. Op het einde van het jaar was Boskalis netto schuldenvrij met een kaspositie van 439 miljoen euro.

Door die financiële positie en het flink gevulde orderboek staat Boskalis er als bedrijf goed voor. Maar 2021 zal desondanks voor een belangrijk deel bepaald worden door de verdere ontwikkeling van de coronapandemie en de invloed hiervan op het starten van grote projecten. “Bij Dredging & Inland Infra verwachten wij met alle aan COVID-19 gerelateerde beperkingen en op basis van de werkplanning een stabiel beeld tot de zomer. Daarna zal het werkvolume en de vlootbezetting naar verwachting toenemen, mede als gevolg van de start van een groot project in de Filipijnen, in aanvulling op grote lopende projecten in Singapore, Denemarken en Nederland.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Vincent Krabbendam