Aquadelta (bron: Port of Rotterdam)
BAGGEREN

De Aquadelta bereikt ook de moeilijkste plekjes

Aquadelta (bron: Port of Rotterdam)

Baggeren op de vierkante centimeter. Dat is de specialiteit van het waterinjectievaartuig Aquadelta dat donderdag in de Rotterdamse Maashaven gedoopt is.

Het schip dat werd gebouwd in opdracht van Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp BV in Zwolle baggert op een bijzondere manier. Of baggeren kun je het eigenlijk niet noemen. Het speciale baggerschip – in het Engels: Water Jet Dredging Pontoon – maakt de bodem week zodat het slib weg kan spoelen.

Vanaf het schip wordt onder lage druk een grote hoeveelheid water op de bodem gespoten. Het slib – het sediment – mengt zich met het water. Zodoende wordt het slib vloeibaar en stroomt vervolgens weg naar een dieper stuk van de waterbodem. Deze manier van baggeren.gaat sneller dan op de conventionele wijze. Groot voordeel is dat het makkelijker is om moeilijke plekken te bereiken.

Schone baggerspecie

Het nieuwe schip kan in Rotterdam worden ingezet voor havens met schone baggerspecie. En dan met name op plaatsen waar de bodem beschermd is  en als er sprake is van moeilijk bereikbare plekken. Maar het Havenbedrijf wil het gebruik intensiveren.

De Aquadelta meet 48 x 12 meter en werd gebouwd door scheepswerf Bijlsma in Warten (Friesland). Het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat baggeren samen jaarlijks zo’n 15 miljoen kuub sediment uit de havenbekkens en vaarwegen. Sinds de jaren 80 baggert Van der Kamp in de Rotterdamse haven.

Lees ook:

Van Oord bestelt extra waterinjectievaartuigen

Zeeuwse Milieufederatie: neem een voorbeeld aan de baggervloot van Jan de Nul!

Auteur: Redactie

De Aquadelta bereikt ook de moeilijkste plekjes | Infrasite
Aquadelta (bron: Port of Rotterdam)
BAGGEREN

De Aquadelta bereikt ook de moeilijkste plekjes

Aquadelta (bron: Port of Rotterdam)

Baggeren op de vierkante centimeter. Dat is de specialiteit van het waterinjectievaartuig Aquadelta dat donderdag in de Rotterdamse Maashaven gedoopt is.

Het schip dat werd gebouwd in opdracht van Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp BV in Zwolle baggert op een bijzondere manier. Of baggeren kun je het eigenlijk niet noemen. Het speciale baggerschip – in het Engels: Water Jet Dredging Pontoon – maakt de bodem week zodat het slib weg kan spoelen.

Vanaf het schip wordt onder lage druk een grote hoeveelheid water op de bodem gespoten. Het slib – het sediment – mengt zich met het water. Zodoende wordt het slib vloeibaar en stroomt vervolgens weg naar een dieper stuk van de waterbodem. Deze manier van baggeren.gaat sneller dan op de conventionele wijze. Groot voordeel is dat het makkelijker is om moeilijke plekken te bereiken.

Schone baggerspecie

Het nieuwe schip kan in Rotterdam worden ingezet voor havens met schone baggerspecie. En dan met name op plaatsen waar de bodem beschermd is  en als er sprake is van moeilijk bereikbare plekken. Maar het Havenbedrijf wil het gebruik intensiveren.

De Aquadelta meet 48 x 12 meter en werd gebouwd door scheepswerf Bijlsma in Warten (Friesland). Het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat baggeren samen jaarlijks zo’n 15 miljoen kuub sediment uit de havenbekkens en vaarwegen. Sinds de jaren 80 baggert Van der Kamp in de Rotterdamse haven.

Lees ook:

Van Oord bestelt extra waterinjectievaartuigen

Zeeuwse Milieufederatie: neem een voorbeeld aan de baggervloot van Jan de Nul!

Auteur: Redactie