Wilhelminakanaal. Foto: iStock / Dafinchi

Bediening 18 bruggen en sluizen kan weer jaren mee

In het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart zijn de bedien- en bestuursystemen van achttien beweegbare bruggen en sluizen de afgelopen negen maanden verbeterd. Deze update werd flink vervroegd omdat de verouderde systemen steeds vaker voor storingen zorgden.

Het onderhoud aan de bediening en besturing stond eigenlijk in de planning voor de periode 2022-2026. Maar in de periode voorafgaand aan het onderhoud waren er op de vaarwegen steeds vaker storingen. Rijkswaterstaat gaf eerder dit jaar aan dat veroudering van de bruggen en sluizen zelf daar een rol in spelen, net als incidenten. Maar de verouderde systemen voor bediening en besturing lieten het ook geregeld afweten. En dat had weer negatieve impact op de beschikbaarheid van beide kanalen voor de scheepvaart.

Bediend vanuit één centrale

Istimewa Elektro gig in april van start met Sluis I en Sluis II in het Wilhelminakanaal. Daarna passeerden de overige zestien objecten de revue, met sluis Helmond halverwege december als sluitstuk. Wel worden er de komende tijd nog wat afrondende werkzaamheden verricht, maar: “De systemen kunnen er nu weer voor de komende jaren tegenaan”, aldus Rijkswaterstaat. Waar de achttien bruggen en sluizen eerst vanuit vier veschillende locaties werden bediend, gebeurt dat nu allemaal vanuit de Bediencentrale Tilburg.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Bediening 18 bruggen en sluizen kan weer jaren mee | Infrasite
Wilhelminakanaal. Foto: iStock / Dafinchi

Bediening 18 bruggen en sluizen kan weer jaren mee

In het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart zijn de bedien- en bestuursystemen van achttien beweegbare bruggen en sluizen de afgelopen negen maanden verbeterd. Deze update werd flink vervroegd omdat de verouderde systemen steeds vaker voor storingen zorgden.

Het onderhoud aan de bediening en besturing stond eigenlijk in de planning voor de periode 2022-2026. Maar in de periode voorafgaand aan het onderhoud waren er op de vaarwegen steeds vaker storingen. Rijkswaterstaat gaf eerder dit jaar aan dat veroudering van de bruggen en sluizen zelf daar een rol in spelen, net als incidenten. Maar de verouderde systemen voor bediening en besturing lieten het ook geregeld afweten. En dat had weer negatieve impact op de beschikbaarheid van beide kanalen voor de scheepvaart.

Bediend vanuit één centrale

Istimewa Elektro gig in april van start met Sluis I en Sluis II in het Wilhelminakanaal. Daarna passeerden de overige zestien objecten de revue, met sluis Helmond halverwege december als sluitstuk. Wel worden er de komende tijd nog wat afrondende werkzaamheden verricht, maar: “De systemen kunnen er nu weer voor de komende jaren tegenaan”, aldus Rijkswaterstaat. Waar de achttien bruggen en sluizen eerst vanuit vier veschillende locaties werden bediend, gebeurt dat nu allemaal vanuit de Bediencentrale Tilburg.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.