Botlekbrug. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Movares, Iv-Infra en ProClass gaan alle beweegbare stalen rijksbruggen onderzoeken

De combinatie Movares, Iv-Infra en ProClass gaat onderzoek doen naar de constructieve staat en de verwachte levensduur van alle beweegbare stalen bruggen van Rijkswaterstaat in Nederland. Volgens de betrokkenen is dit het grootste onderzoek in zijn soort en is het voor het eerst dat een dergelijk onderzoek op deze manier plaatsvindt.

“Het is voor het eerst dat één combinatie rekentechnisch onderzoek doet naar de constructieve veiligheid van de vaste en beweegbare stalen rijksbruggen in Nederland”, aldus Movares in een toelichting op het werk dat onlangs door Rijkswaterstaat werd gegund. Veel stalen bruggen naderen het einde van hun levensduur of zijn ontworpen volgens inmiddels verouderde normen. En in veel gevallen is gedurende die levensduur de belasting door verkeer toegenomen.

Archiefonderzoek en digitalisering

Daarom is dit onderzoek in de markt gezet en nu dus gegund. Het moet rekenkundige informatie opleveren waaruit duidelijk wordt welke bruggen het eerst onderhoud of renovatie nodig hebben. Dat gebeurt in de eerste plaats op basis van archiefonderzoek en digitalisering van de bestaande bruggenarchieven. Van 192 bruggen gaat ProClass de archiefinformatie scannen, metadateren en structureren. Dat geeft de basis voor een quickscan-berekening van de stalen, beweegbare brugdelen, dit met behulp van een bestaande rekentool.

Voor de bewegingswerken wordt een slimme nieuwe rekentool ontwikkeld door Movares en Iv-Infra, waarmee de sterkte en levensduurverwachting van de bewegingswerken inzichtelijk worden gemaakt. De reguliere inspecties van Rijkswaterstaat, zoals de zesjaarlijkse instandhoudings­inspecties en de frequentere schouwingen en deelinspecties, zijn niet bedoeld om tot rekentechnisch inzicht te komen.

Rangorde vervanging en renovatie

Als onderdeel van dit onderzoek worden de resultaten uit de quickscans van alle objecten onderling vergeleken, met daaruit voortvloeiend een rangorde. Hiermee kan Rijkswaterstaat een analyse uitvoeren om te bepalen welke bruggen op welk moment voor vervanging of renovatie in aanmerking komen. Hoewel de klus in zijn soort uniek is, komen de betrokken bedrijven niet onbeslagen ten ijs, De combinatie haalde in 2019 al een soortgelijk contract binnen voor alle vaste stalen bruggen, ook toen in opdracht van Rijkswaterstaat.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.