John S. Thompsonbrug. Foto: Rijkswaterstaat

Versleten knooppunten Thompsonbrug krijgen ‘protheses’

Verschillende knooppunten van de John S. Thompsonbrug bij Grave zijn versleten. Om te voorkomen dat dit gevaar gaat opleveren, worden ter ondersteuning zogenaamde protheses aangebracht.

Deze werkzaamheden, die worden gecombineerd met het opnieuw verven van de brug, zullen zo’n tien maanden in beslag nemen. Rijkswaterstaat onderstreept dat dit afhankelijk is van onvoorziene omstandigheden. “Zo kan extra lang hoogwater bijvoorbeeld voor vertraging zorgen. Dit geldt ook voor extreme weersomstandigheden, zoals de hevige sneeuwval van de afgelopen tijd.”

Regenboogkleuren

De ruim 500 meter lange brug heeft negen overspanningen en is al sinds eind jaren ’20 van de vorige eeuw in gebruik. In 2004 werd het object vernoemd naar luitenant John S. Thompson, die in 1944 als militair betrokken was bij operatie Market Garden. De brug verbindt Gelderland en Noord-Brabant met elkaar, wat is vertaald schilderwerk dat een regenboogpatroon vormt van de ene naar de andere kant. Dit staat voor de verbondenheid van beide provincies. Van deze verf wordt de komende tien maanden een nieuwe laag aangebracht.

Rijkswaterstaat werkt sinds augustus vorig jaar aan het conserveren van de John S. Thompsonbrug. Als alles volgens planning verloopt, kan er in november 2021 weer door verkeer met maximaal 50 ton aan gewicht over de brug gereden worden. Het gehele onderhoud moet in 2022 afgerond zijn.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.