Maeslantkering

Jaarlijkse testsluiting Maeslant- en Hartelkering live op YouTube

Voorafgaand aan het jaarlijkse stormseizoen test Rijkswaterstaat of de Maeslantkering en de Hartelkering nog steeds goed functioneren. Dit jaar gebeurt dat op zondag 20 september. In de vroege ochtend sluit Rijkswaterstaat de keringen om ze in de middag weer te openen. Vanwege de coronamaatregeling is de proefsluiting ditmaal ook via YouTube te bekijken.

De twee keringen, samen de Europoortkering genoemd, beschermen Zuid-Holland tegen stormvloeden vanaf zee. Voorafgaand aan het stormseizoen, dat op 1 oktober begint, is er iedere keer een uitgebreide functioneringstest. Gekeken wordt zowel naar de techniek als naar de procedures rondom het bedienen van de keringen. Medewerkers kunnen zo oefenen om hun kennis op peil te houden.

Streaming via YouTube

Elk jaar trekt de test veel bekijks van bezoekers en krijgen ze de kans om de keringen van heel dichtbij te zien. Vanwege de coronamaatregelen wil Rijkswaterstaat voorkomen dat het dit keer een groot publieksevenement wordt, al zijn er wel rondleidingen voor een beperkte groep en alleen na reservering vooraf. Tijdens de rondleiding kunnen bezoekers zien dat de Maeslantkering op dat moment in het water ligt. De kering wordt namelijk ’s nachts al gesloten.

Geïnteresseerden die niet ter plekke kunnen gaan kijken, kunnen terecht op het YouTube-kanaal van Rijkswaterstaat. Vanaf half vijf ’s middags wordt de opening van kering rechtstreeks gestreamd. Er zullen onder meer dronebeelden te zien zijn.

Automatisch gestuurd

De Maeslantkering ligt in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland en werd gebouwd tussen 1991 en 1997 als sluitstuk van de Deltawerken. Het bouwwerk, dat een vloedgolf van 5 meter boven NAP kan trotseren, is volledig automatisch gestuurd en vormt samen met de Hartelkering en de dijkverbreding Rozenburg de Europoortkering.

Bij verwachte wateroverlast sluiten de Maeslantkering en de Hartelkering in principe gelijktijdig, als 3 meter boven NAP is voorspeld bij Rotterdam en meer dan 2,9 meter boven NAP bij Dordrecht. De sluiting gaat volledig automatisch. Toch is er altijd een team van Rijkswaterstaat aanwezig om de sluiting in de gaten te houden en om eventueel handmatig in te grijpen als dat nodig is.

Auteur: Redactie Infrasite