TV en draadloos internet in de trein

Utrecht
– NS, KPN en RTL Nederland bundelen expertise
– Actuele reisinformatie, nieuws, sport, en entertainment in de trein
– Proef draadloos internet in de trein

Op 6 december 2005 starten NS, KPN en RTL Nederland een proefproject, waarbij treinreizigers aan boord televisie kunnen kijken. Onder de naam NStv wordt via televisieschermen in een intercitytrein op het traject Haarlem – Heerlen/Maastricht actuele reisinformatie, nieuws, entertainment en sport aangeboden. Door de gebruikte techniek is het mogelijk om de reiziger tijdens de treinreis te voorzien van de meest actuele, relevante reisinformatie en nieuws. Het aanbod van de nieuws-, sport- en entertainmentprogramma’s wordt meerdere keren per dag ververst. Gedurende de testperiode wordt ook draadloos internet in de trein beproefd. NStv en draadloos internet in de trein passen in de ambitie van NS om de treinreis voor reizigers zo aantrekkelijk en efficiënt mogelijk te maken. De proef duurt vijf maanden. Na afloop wordt bepaald hoe en in welke treinen NStv en draadloos internet in de trein worden ingevoerd.

TV en internet in de trein
NS speelt met NStv in op de behoefte van de consument om overal en op elk moment actuele informatie te krijgen en gebruik te kunnen maken van internet. Met de gebruikte techniek kan de reiziger in een later stadium niet alleen profiteren van NStv, maar ook draadloos internetten onderweg. De ambitieuze proef moet aantonen of en in welke vorm actuele informatie en internet in de trein kan worden aangeboden. Philippe Smit, directeur Marketing, Sales en Service van NS heeft er vertrouwen in: “Met de technieken die momenteel beschikbaar zijn, is het mogelijk onze reizigers actuele reis- en overstapinformatie te bieden.Samen met twee gerenommeerde partners verwachten wij onze reizigers binnen niet al te lange tijd in de meeste intercity’s te voorzien van actuele reisinformatie, nieuws en entertainment.”

Samenwerking NS, KPN, RTL Nederland
NS heeft in KPN en RTL Nederland belangrijke partners gevonden voor deze proef. Iedere partner draagt met zijn specifieke expertise bij aan de realisatie: KPN verzorgt de techniek om de verbindingen in de trein mogelijk te maken. Ludolf Rasterhoff, Directeur Televisie KPN: ” KPN wil TV-kijken leuker maken waar en wanneer je maar wilt. Nadat we eerder AutoTV introduceerden en een pilot met MobileTV (DVB-H) hebben afgerond, is dit daar een nieuw voorbeeld van. De techniek en de toepassing van TV in de trein is echter compleet nieuw. KPN zorgt er samen met Samsung, Heuvelman en Nomad Digital voor dat NStv gaat werken.” RTL Nederland verzorgt de content, die speciaal voor treinreizigers wordt geselecteerd en vervaardigd. NStv stelt RTL Nederland in de gelegenheid om een specifieke consumentendoelgroep, de treinreiziger, heel direct te bereiken met haar kwalitatieve en herkenbare aanbod van nieuws en entertainment.
Frank Eijken, CCO van RTL Nederland over de onderliggende ambitie van de proef met NStv: “We zijn trots op de samenwerking met NS en KPN, twee bedrijven van formaat. RTL Nederland is onbetwist marktleider op televisie en in de advertentiemarkt en ziet NStv als een mooie en logische stap richting een veelzijdige digitale toekomst, waarin de consument onze content anytime, anyplace, anywhere tot zich kan nemen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor

TV en draadloos internet in de trein | Infrasite

TV en draadloos internet in de trein

Utrecht
– NS, KPN en RTL Nederland bundelen expertise
– Actuele reisinformatie, nieuws, sport, en entertainment in de trein
– Proef draadloos internet in de trein

Op 6 december 2005 starten NS, KPN en RTL Nederland een proefproject, waarbij treinreizigers aan boord televisie kunnen kijken. Onder de naam NStv wordt via televisieschermen in een intercitytrein op het traject Haarlem – Heerlen/Maastricht actuele reisinformatie, nieuws, entertainment en sport aangeboden. Door de gebruikte techniek is het mogelijk om de reiziger tijdens de treinreis te voorzien van de meest actuele, relevante reisinformatie en nieuws. Het aanbod van de nieuws-, sport- en entertainmentprogramma’s wordt meerdere keren per dag ververst. Gedurende de testperiode wordt ook draadloos internet in de trein beproefd. NStv en draadloos internet in de trein passen in de ambitie van NS om de treinreis voor reizigers zo aantrekkelijk en efficiënt mogelijk te maken. De proef duurt vijf maanden. Na afloop wordt bepaald hoe en in welke treinen NStv en draadloos internet in de trein worden ingevoerd.

TV en internet in de trein
NS speelt met NStv in op de behoefte van de consument om overal en op elk moment actuele informatie te krijgen en gebruik te kunnen maken van internet. Met de gebruikte techniek kan de reiziger in een later stadium niet alleen profiteren van NStv, maar ook draadloos internetten onderweg. De ambitieuze proef moet aantonen of en in welke vorm actuele informatie en internet in de trein kan worden aangeboden. Philippe Smit, directeur Marketing, Sales en Service van NS heeft er vertrouwen in: “Met de technieken die momenteel beschikbaar zijn, is het mogelijk onze reizigers actuele reis- en overstapinformatie te bieden.Samen met twee gerenommeerde partners verwachten wij onze reizigers binnen niet al te lange tijd in de meeste intercity’s te voorzien van actuele reisinformatie, nieuws en entertainment.”

Samenwerking NS, KPN, RTL Nederland
NS heeft in KPN en RTL Nederland belangrijke partners gevonden voor deze proef. Iedere partner draagt met zijn specifieke expertise bij aan de realisatie: KPN verzorgt de techniek om de verbindingen in de trein mogelijk te maken. Ludolf Rasterhoff, Directeur Televisie KPN: ” KPN wil TV-kijken leuker maken waar en wanneer je maar wilt. Nadat we eerder AutoTV introduceerden en een pilot met MobileTV (DVB-H) hebben afgerond, is dit daar een nieuw voorbeeld van. De techniek en de toepassing van TV in de trein is echter compleet nieuw. KPN zorgt er samen met Samsung, Heuvelman en Nomad Digital voor dat NStv gaat werken.” RTL Nederland verzorgt de content, die speciaal voor treinreizigers wordt geselecteerd en vervaardigd. NStv stelt RTL Nederland in de gelegenheid om een specifieke consumentendoelgroep, de treinreiziger, heel direct te bereiken met haar kwalitatieve en herkenbare aanbod van nieuws en entertainment.
Frank Eijken, CCO van RTL Nederland over de onderliggende ambitie van de proef met NStv: “We zijn trots op de samenwerking met NS en KPN, twee bedrijven van formaat. RTL Nederland is onbetwist marktleider op televisie en in de advertentiemarkt en ziet NStv als een mooie en logische stap richting een veelzijdige digitale toekomst, waarin de consument onze content anytime, anyplace, anywhere tot zich kan nemen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor