Noord/Zuidlijn Amsterdam CS

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

Foto: Inge Jacobs

Een nationale alliantie van zeven partijen wil ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en om de Ringlijn te sluiten. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol hopen met de bijdrage de kans op indiening van het metropakket via het Nationale Groeifonds te vergroten. De twee nieuwe metrolijnen moeten zorgen voor meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid.

Het bod is vastgelegd in een bestuurlijk rapport ‘Een beter bereikbaar Nederland’ dat overhandigd wordt aan de raden en het kabinet. “Wij willen de boodschap afgeven dat we in de startblokken staan en bereid zijn flink bij te dragen om de kans op realisatie van de twee metrolijnen te maximaliseren. Sterker nog, wat ons betreft gaan we er volgend jaar al mee aan de slag”, aldus Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio en nationale alliantie.

Substantiële bijdrage

De totale aanlegkosten van het metropakket liggen tussen de 4 en 5 miljard euro. De zeven partijen zijn bereid om een ‘substantiële’ eigen bijdrage van minstens 1,025 miljard euro te doen. De miljoenen zijn afkomstig uit algemene middelen, grondopbrengsten en exploitatieopbrengsten. De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, de gemeente Amsterdam 300 miljoen en NS 60 miljoen. Het resterende bedrag van 140 miljoen euro is afkomstig uit grondopbrengsten van de gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en provincie Noord-Holland.

De komende periode wordt bekeken of de bijdrage van de alliantie kan worden verhoogd. De rest van de kosten zou gefinancierd moeten worden uit het Nationaal Groeifonds. Hierin is 20 miljard euro beschikbaar voor projecten die het verdienvermogen versterken, innovatie bevorderen en het vestigingsklimaat in Nederland aantrekkelijker maken.

Lees verder op OVPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn | Infrasite
Noord/Zuidlijn Amsterdam CS

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

Foto: Inge Jacobs

Een nationale alliantie van zeven partijen wil ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en om de Ringlijn te sluiten. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol hopen met de bijdrage de kans op indiening van het metropakket via het Nationale Groeifonds te vergroten. De twee nieuwe metrolijnen moeten zorgen voor meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid.

Het bod is vastgelegd in een bestuurlijk rapport ‘Een beter bereikbaar Nederland’ dat overhandigd wordt aan de raden en het kabinet. “Wij willen de boodschap afgeven dat we in de startblokken staan en bereid zijn flink bij te dragen om de kans op realisatie van de twee metrolijnen te maximaliseren. Sterker nog, wat ons betreft gaan we er volgend jaar al mee aan de slag”, aldus Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio en nationale alliantie.

Substantiële bijdrage

De totale aanlegkosten van het metropakket liggen tussen de 4 en 5 miljard euro. De zeven partijen zijn bereid om een ‘substantiële’ eigen bijdrage van minstens 1,025 miljard euro te doen. De miljoenen zijn afkomstig uit algemene middelen, grondopbrengsten en exploitatieopbrengsten. De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, de gemeente Amsterdam 300 miljoen en NS 60 miljoen. Het resterende bedrag van 140 miljoen euro is afkomstig uit grondopbrengsten van de gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en provincie Noord-Holland.

De komende periode wordt bekeken of de bijdrage van de alliantie kan worden verhoogd. De rest van de kosten zou gefinancierd moeten worden uit het Nationaal Groeifonds. Hierin is 20 miljard euro beschikbaar voor projecten die het verdienvermogen versterken, innovatie bevorderen en het vestigingsklimaat in Nederland aantrekkelijker maken.

Lees verder op OVPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder Infrasite.nl.