Mammoet presenteert in Zeeland de ‘zwaarste hijskraan ter wereld’

zwaarste kraan ter wereld van Mammoet
De SK6000 van Mammoet opgesteld in Zeeland. De kraan is volgens Mammoet de grootste en zwaarste hijskraan ter wereld. Mammoet

Mammoet stelde op vrijdag 30 augustus de SK6000 voor in zijn vestiging in Westdorpe. De elektrische ringkraan, met een hefvermogen van maar liefst 6.000 ton, zal in januari 2025 aan zijn eerste opdracht beginnen in Azië. De gedemonteerde kraan kan via een containerschip de wereld rond in zo’n 300 containers.

Al van kilometers ver kun je de gigantische landkraan zien staan in Westdorpe, in het Nederlandse gedeelte van North Sea Port. De kraan beschikt over een hoofdmast van zo’n 171 meter, die bovendien nog eens extra verlengd kan worden met nog eens 95 meter. Aan de achterzijde van de kraan staat een stationaire ballaststapel van 44 40-voetcontainers, gevuld met zand. De volledige kraan draait in een cirkel rond die containers, die netjes op hun plaats blijven staan terwijl de kraan in werking is. De Mammoet SK6000 is erg duurzaam en heeft een motor die zowel op diesel werkt als elektrisch kan functioneren.

Zand als ballast

Het ballastsysteem bestaat niet uit beton, gietijzer of staal maar ziet eruit als een stapel normale 40-voetcontainers. “Dat ballastsysteem is een ontwikkeling van Mammoet en blijkt erg efficiënt”, zegt Robert J. Roest, sales director bij Mammoet in Houston. “De kraan heeft zo’n 4.100 ton ballast nodig. Als je die op een conventionele manier met de volledige kraan mee de wereld over moet sturen, dan is dat pure energieverspilling en bovendien onbetaalbaar. We gebruiken dus normale containers die we vullen met zand of ijzererts, materiaal dat je lokaal overal wel kan vinden.”

“Na elke opdracht maken we de ballastcontainers weer leeg”, gaat Roest verder. “Zo kunnen de containers opnieuw dienen om de kraan in op te bergen, wat meteen een ander uniek kenmerk is van de kraan. De volledig gedemonteerde kraan kan via een containerschip de wereld rond in zo’n 300 containers. Dat is een heel groot voordeel”, aldus Roest. “Containerschepen zijn zuiniger, sneller en ook op het vlak van prijs aantrekkelijker. Bovendien kan de kraan op die manier zowel over de weg, het spoor als over het water met grote schepen of zelfs met binnenschepen op zijn plaats worden gebracht.”

Modules alsmaar zwaarder

Tot voor kort bedroeg het maximale hijsvermogen van een landkraan zo’n 3.000 ton. “We zetten de kraan in om grote modules of platformen voor de offshore windindustrie te verplaatsen of om nieuwe chemie- of nucleaire sites wereldwijd te bouwen”, zegt Richard Verhoeff, director Sales Global Special Devices bij Mammoet. “Die modules worden alsmaar zwaarder en groter en worden bovendien vaak op een andere locatie modulair gebouwd, waardoor er ook nood is aan kranen van dit kaliber. Vijf jaar geleden woog een fundatie voor een offshore windturbine 1.200 ton. Vandaag wegen die kolossen al snel 3.000 tot 4.500 ton.”

Het duurt 12 weken om de SK6000 op te bouwen. “Een crew van een vijftiental medewerkers en enkele supervisors bouwen de kraan op. Er is daarnaast nog projectmanagement bij betrokken en er is uiteraard nog een team dat de hele logistieke coördinatie, om de kraan de wereld rond te sturen, voor zijn rekening neemt”, legt Roest uit.

Nog grotere kraan in ontwikkeling

Het bedrijf deed er zo’n vier jaar over om van het idee over het ontwerp tot de realisatie van de kraan te komen. Volgens director Global Services bij Mammoet, Gavin Kerr, is er al een tweede bestelling voor een SK6000 binnen en liggen er zelfs al plannen op de tekentafel voor een model dat 10.000 ton kan hijsen. “De kraan is echt een wereldrecord op het gebied van engineering, met een productieschema dat daarbij past. Honderden collega’s zijn direct betrokken geweest bij de ontwikkeling. Er zijn maar weinig bedrijven op aarde – als er al dergelijke bedrijven zijn – die deze kraan hadden kunnen realiseren. We zijn er enorm trots op dat we dit hebben kunnen doen”, aldus Kerr.

De SK6000 zal aan een eerste opdracht beginnen in Azië in januari 2025. “We kunnen op dit moment nog niet zeggen waar exact dat zal zijn. Onze klant heeft gevraagd om hierover nog niet te communiceren. Al zijn we ervan overtuigd dat je zo’n mastodont nergens ter wereld zomaar ongemerkt kan opbouwen, dus het nieuws zal wel snel ergens opduiken”, zegt Kerr lachend. Wat de recordkraan zal kosten, kan Kerr op dit moment niet zeggen.

(Dit verhaal werd opgetekend door Bart Meyvis, collega-journalist van zustermagazine Flows.be)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Meyvis

Bron: Flows.be

Mammoet presenteert in Zeeland de ‘zwaarste hijskraan ter wereld’ | Infrasite

Mammoet presenteert in Zeeland de ‘zwaarste hijskraan ter wereld’

zwaarste kraan ter wereld van Mammoet
De SK6000 van Mammoet opgesteld in Zeeland. De kraan is volgens Mammoet de grootste en zwaarste hijskraan ter wereld. Mammoet

Mammoet stelde op vrijdag 30 augustus de SK6000 voor in zijn vestiging in Westdorpe. De elektrische ringkraan, met een hefvermogen van maar liefst 6.000 ton, zal in januari 2025 aan zijn eerste opdracht beginnen in Azië. De gedemonteerde kraan kan via een containerschip de wereld rond in zo’n 300 containers.

Al van kilometers ver kun je de gigantische landkraan zien staan in Westdorpe, in het Nederlandse gedeelte van North Sea Port. De kraan beschikt over een hoofdmast van zo’n 171 meter, die bovendien nog eens extra verlengd kan worden met nog eens 95 meter. Aan de achterzijde van de kraan staat een stationaire ballaststapel van 44 40-voetcontainers, gevuld met zand. De volledige kraan draait in een cirkel rond die containers, die netjes op hun plaats blijven staan terwijl de kraan in werking is. De Mammoet SK6000 is erg duurzaam en heeft een motor die zowel op diesel werkt als elektrisch kan functioneren.

Zand als ballast

Het ballastsysteem bestaat niet uit beton, gietijzer of staal maar ziet eruit als een stapel normale 40-voetcontainers. “Dat ballastsysteem is een ontwikkeling van Mammoet en blijkt erg efficiënt”, zegt Robert J. Roest, sales director bij Mammoet in Houston. “De kraan heeft zo’n 4.100 ton ballast nodig. Als je die op een conventionele manier met de volledige kraan mee de wereld over moet sturen, dan is dat pure energieverspilling en bovendien onbetaalbaar. We gebruiken dus normale containers die we vullen met zand of ijzererts, materiaal dat je lokaal overal wel kan vinden.”

“Na elke opdracht maken we de ballastcontainers weer leeg”, gaat Roest verder. “Zo kunnen de containers opnieuw dienen om de kraan in op te bergen, wat meteen een ander uniek kenmerk is van de kraan. De volledig gedemonteerde kraan kan via een containerschip de wereld rond in zo’n 300 containers. Dat is een heel groot voordeel”, aldus Roest. “Containerschepen zijn zuiniger, sneller en ook op het vlak van prijs aantrekkelijker. Bovendien kan de kraan op die manier zowel over de weg, het spoor als over het water met grote schepen of zelfs met binnenschepen op zijn plaats worden gebracht.”

Modules alsmaar zwaarder

Tot voor kort bedroeg het maximale hijsvermogen van een landkraan zo’n 3.000 ton. “We zetten de kraan in om grote modules of platformen voor de offshore windindustrie te verplaatsen of om nieuwe chemie- of nucleaire sites wereldwijd te bouwen”, zegt Richard Verhoeff, director Sales Global Special Devices bij Mammoet. “Die modules worden alsmaar zwaarder en groter en worden bovendien vaak op een andere locatie modulair gebouwd, waardoor er ook nood is aan kranen van dit kaliber. Vijf jaar geleden woog een fundatie voor een offshore windturbine 1.200 ton. Vandaag wegen die kolossen al snel 3.000 tot 4.500 ton.”

Het duurt 12 weken om de SK6000 op te bouwen. “Een crew van een vijftiental medewerkers en enkele supervisors bouwen de kraan op. Er is daarnaast nog projectmanagement bij betrokken en er is uiteraard nog een team dat de hele logistieke coördinatie, om de kraan de wereld rond te sturen, voor zijn rekening neemt”, legt Roest uit.

Nog grotere kraan in ontwikkeling

Het bedrijf deed er zo’n vier jaar over om van het idee over het ontwerp tot de realisatie van de kraan te komen. Volgens director Global Services bij Mammoet, Gavin Kerr, is er al een tweede bestelling voor een SK6000 binnen en liggen er zelfs al plannen op de tekentafel voor een model dat 10.000 ton kan hijsen. “De kraan is echt een wereldrecord op het gebied van engineering, met een productieschema dat daarbij past. Honderden collega’s zijn direct betrokken geweest bij de ontwikkeling. Er zijn maar weinig bedrijven op aarde – als er al dergelijke bedrijven zijn – die deze kraan hadden kunnen realiseren. We zijn er enorm trots op dat we dit hebben kunnen doen”, aldus Kerr.

De SK6000 zal aan een eerste opdracht beginnen in Azië in januari 2025. “We kunnen op dit moment nog niet zeggen waar exact dat zal zijn. Onze klant heeft gevraagd om hierover nog niet te communiceren. Al zijn we ervan overtuigd dat je zo’n mastodont nergens ter wereld zomaar ongemerkt kan opbouwen, dus het nieuws zal wel snel ergens opduiken”, zegt Kerr lachend. Wat de recordkraan zal kosten, kan Kerr op dit moment niet zeggen.

(Dit verhaal werd opgetekend door Bart Meyvis, collega-journalist van zustermagazine Flows.be)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Meyvis

Bron: Flows.be