Brug Amsterdam. Foto: gemeente Amsterdam

Van Gelder en Heijmans verleggen kabels en leidingen eeuwenoude bruggen

Een bijzondere en complexe klus voor Van Gelder en Heijmans: zij gaan de kabels en leidingen onder negen oude, vaste bruggen in het centrum van Amsterdam verleggen. De bruggen zijn meer dan honderd jaar oud en de aannemers hebben in deze opdracht met maar liefst vijftien verschillende netbeheerders te maken.

Het verleggen van de kabels en leidingen is onderdeel van het programma Oranje Loper, waarbij de straten en negen vaste bruggen van de Raadhuisstraat tot het Mercatorplein worden vernieuwd. Dat is niet alleen nodig omdat de bruggen al meer dan honderd jaar meegaan, maar ook omdat steeds minder opgewassen zijn tegen de verkeersdruk. De bruggen krijgen nieuwe palen en ook de binnenkant wordt volledig vernieuwd. De straten worden ook meteen heringericht. De voorbereidende werkzaamheden vinden dit jaar plaats; het vernieuwen van de bruggen en beter inrichten van de straten gaat vanaf 2022 gebeuren.

Verleggen naar hulpbruggen

In al die bruggen zit kilometers aan kabels en leidingen voor gas, water, stroom, telefonie en internet die aan in totaal vijftien netbeheerders toebehoren. En als de bruggen worden vernieuwd, moeten die kabels en leidingen tijdelijk worden verplaatst naar hulpbruggen die naast de vaste objecten komen te liggen. Er is weinig ruimte in de grond om dat voor elkaar te krijgen en bovendien moet alles tijdens de uitvoering blijven werken. En alles wat in eerste instantie verlegd wordt, moet uiteindelijk weer worden teruggeplaatst in de opgeknapte bruggen.

Kortom: geen eenvoudige klus, en ook al geen klein werk. Daarom wordt er in bouwteamverband aan de uitvoering gewerkt. “De gemeente heeft gekozen voor deze bijzondere werkvorm vanwege de complexiteit van de opgave”, vertelt Eric van Ham, projectmanager van de gemeente Amsterdam. “Aannemers en gemeente hebben verschillende expertise en informatie in huis, bijvoorbeeld als het gaat over logistiek, risico’s en bouwmethoden. In het bouwteam komt alle ervaring en kennis samen.”

Overlast beperken

Rutger de Vaan, projectleider bij Heijmans, geeft aan dat er daarbij veel aandacht is voor het beheersen van de overlast. “We hebben te maken met veel verkeer. Trams, auto’s, fietsers en voetgangers. We willen het verkeer zo min mogelijk hinderen en zorgen dat het gebied bereikbaar blijft, dat heeft prioriteit.” Zijn collega Edwin Wevers van Van Gelder vult aan: “Ook de overlast voor omwonenden willen we zoveel mogelijk beperken. Maar overlast kun je bij zo’n groot project helaas niet voorkomen. De omgevingsmanagers uit het bouwteam onderhouden contact met bewoners en ondernemers in de omgeving. Zo zorgen we ervoor dat mensen weten waar ze aan toe zijn.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.