Met 120 km per uur over de Betuweroute

Utrecht – In de nacht van maandag 15 op dinsdag 16 augustus, was het zover. De testtrein op de Betuweroute reed voor de allereerste keer 120 kilometer per uur op 25 kV (25 kilovolt oftewel 25.000 volt) wisselstroom. Een belangrijke mijlpaal in het testen van de Betuweroute. 120 kilometer per uur is namelijk ook de maximale snelheid waarop de Betuweroute ontworpen is.

De testrit werd gereden op het traject Sliedrecht – Gorinchem. Op dit moment wordt op dit traject een groot aantal testen uitgevoerd om de functionaliteit van de Betuweroute te controleren en te bevestigen. Daarmee komt de ingebruikname steeds dichterbij.

De Betuweroute wordt geëlektrificeerd volgens de Europese norm voor nieuwe spoorwegen, met een wisselstroomsysteem met een spanning van 25 kV. Dat is heel wat anders dan het gelijkstroomsysteem van 1500 volt, dat nu op het Nederlandse spoor gebruikelijk is. Voor de Betuweroute is dat voltage niet voldoende. Dankzij 25 kV kunnen op de Betuweroute zwaardere en langere treinen rijden. De locomotieven hebben een grotere trekkracht en kunnen dus meer snelheid ontwikkelen. Hierdoor kunnen per uur meer treinen gebruik maken van het spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie Betuweroute

Met 120 km per uur over de Betuweroute | Infrasite

Met 120 km per uur over de Betuweroute

Utrecht – In de nacht van maandag 15 op dinsdag 16 augustus, was het zover. De testtrein op de Betuweroute reed voor de allereerste keer 120 kilometer per uur op 25 kV (25 kilovolt oftewel 25.000 volt) wisselstroom. Een belangrijke mijlpaal in het testen van de Betuweroute. 120 kilometer per uur is namelijk ook de maximale snelheid waarop de Betuweroute ontworpen is.

De testrit werd gereden op het traject Sliedrecht – Gorinchem. Op dit moment wordt op dit traject een groot aantal testen uitgevoerd om de functionaliteit van de Betuweroute te controleren en te bevestigen. Daarmee komt de ingebruikname steeds dichterbij.

De Betuweroute wordt geëlektrificeerd volgens de Europese norm voor nieuwe spoorwegen, met een wisselstroomsysteem met een spanning van 25 kV. Dat is heel wat anders dan het gelijkstroomsysteem van 1500 volt, dat nu op het Nederlandse spoor gebruikelijk is. Voor de Betuweroute is dat voltage niet voldoende. Dankzij 25 kV kunnen op de Betuweroute zwaardere en langere treinen rijden. De locomotieven hebben een grotere trekkracht en kunnen dus meer snelheid ontwikkelen. Hierdoor kunnen per uur meer treinen gebruik maken van het spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie Betuweroute