Nieuwe flitspaal van Peek: een opvallende verschijning

Amersfoort – Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) heeft met Peek Traffic B.V. uit Amersfoort een Raamovereenkomst gesloten voor het leveren en plaatsen van een nieuwe generatie digitale flitspalen. Deze nieuwe digitale flitspalen van Peek zullen de komende jaren worden geplaatst in Gelderland, Overijssel-oost, Friesland, Groningen en Drente. De digitale flitspaal gaat de oude analoge flitspaal vervangen. Mr. Koos Spee Hoofdofficier van Justitie heeft Peek na evaluatie van een proefopstelling langs de A2, in het kader van een Europese aanbestedingsprocedure, de opdracht gegeven om deze innovatieve flitspalen te leveren.

Tijdens de proefopstelling langs de A2 bleek het innovatieve All-in-one concept van Peek voor de digitale flitspaal te werken. In tegenstelling tot andere digitale systemen, zijn alle functies in één behuizing geïntegreerd. Met name de vormgeving van de nieuwe flitspaal springt direct in het oog. De ronde vorm vervangt de oude grijze kasten die nu nog worden gebruikt. De hoge stalen constructie van vier meter en de snelle digitale verwerking en verzending van overtredingen maken dat het niet loont om de objecten te vernielen om zo registratie van overtredingen tegen te gaan. De gegevens van de snelheidsovertreding worden direct doorgestuurd naar de politieregio en worden dus niet, zoals bij de oude analoge flitspalen, opgeslagen op een fotorolletje.

De radar en camera’s registreren de snelheid van elk passerend voertuig. Bij een geconstateerde snelheidsovertreding wordt automatisch het kenteken gelezen en de voertuigklasse bepaald. Deze gegevens komen dan terecht in een zogenaamd ‘overschrijdingsbestand’ dat direct (digitaal) naar het verwerkingssysteem van de betreffende politieregio wordt gestuurd. Er wordt alleen gebruik gemaakt van beveiligde communicatievoorzieningen.

De nieuwe innovatieve flitspalen komen te staan langs provinciale wegen, in steden en gemeenten. In eerste instantie wordt de digitale flitspaal gebruikt voor het uitvoeren van puntmetingen en roodlicht/snelheidscontrole. Het bijzondere aan het systeem van Peek is dat de digitale flitspaal ook kan gaan functioneren als Trajectcontrole systeem. Afhankelijk van de verkeers- of veiligheidssituatie kunnen verkeersmanager en politie straks besluiten om te schakelen van puntmeting naar trajectmeting. Het laatste zou een uitkomst voor steden zijn waar luchtvervuiling op bepaalde tijdstippen van de dag een probleem vormt. Zodra de overlast te groot wordt, kunnen snelheidsborden een lagere maximum snelheid instellen en kan men met deze digitale flitspaal over een heel traject gaan handhaven. Met de ontwikkeling van de digitale flitspaal heeft Peek haar pakket aan digitale handhavingsmiddelen verder uitgebreid.

Peek heeft een jarenlange – internationale – ervaring opgebouwd met het bedenken en realiseren van mobiliteitsoplossingen. Peek kiest voor maatwerk, dat direct aansluit bij de behoeften van haar klanten, zoals landelijke, regionale of lokale overheden en openbaar vervoerbedrijven. Centraal staat: werkende, state-of-the-art technologie, toepasbaar in elke denkbare setting, probleemloos werkend ook in combinatie met systemen van andere aanbieders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Peek Traffic B.V.

Nieuwe flitspaal van Peek: een opvallende verschijning | Infrasite

Nieuwe flitspaal van Peek: een opvallende verschijning

Amersfoort – Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) heeft met Peek Traffic B.V. uit Amersfoort een Raamovereenkomst gesloten voor het leveren en plaatsen van een nieuwe generatie digitale flitspalen. Deze nieuwe digitale flitspalen van Peek zullen de komende jaren worden geplaatst in Gelderland, Overijssel-oost, Friesland, Groningen en Drente. De digitale flitspaal gaat de oude analoge flitspaal vervangen. Mr. Koos Spee Hoofdofficier van Justitie heeft Peek na evaluatie van een proefopstelling langs de A2, in het kader van een Europese aanbestedingsprocedure, de opdracht gegeven om deze innovatieve flitspalen te leveren.

Tijdens de proefopstelling langs de A2 bleek het innovatieve All-in-one concept van Peek voor de digitale flitspaal te werken. In tegenstelling tot andere digitale systemen, zijn alle functies in één behuizing geïntegreerd. Met name de vormgeving van de nieuwe flitspaal springt direct in het oog. De ronde vorm vervangt de oude grijze kasten die nu nog worden gebruikt. De hoge stalen constructie van vier meter en de snelle digitale verwerking en verzending van overtredingen maken dat het niet loont om de objecten te vernielen om zo registratie van overtredingen tegen te gaan. De gegevens van de snelheidsovertreding worden direct doorgestuurd naar de politieregio en worden dus niet, zoals bij de oude analoge flitspalen, opgeslagen op een fotorolletje.

De radar en camera’s registreren de snelheid van elk passerend voertuig. Bij een geconstateerde snelheidsovertreding wordt automatisch het kenteken gelezen en de voertuigklasse bepaald. Deze gegevens komen dan terecht in een zogenaamd ‘overschrijdingsbestand’ dat direct (digitaal) naar het verwerkingssysteem van de betreffende politieregio wordt gestuurd. Er wordt alleen gebruik gemaakt van beveiligde communicatievoorzieningen.

De nieuwe innovatieve flitspalen komen te staan langs provinciale wegen, in steden en gemeenten. In eerste instantie wordt de digitale flitspaal gebruikt voor het uitvoeren van puntmetingen en roodlicht/snelheidscontrole. Het bijzondere aan het systeem van Peek is dat de digitale flitspaal ook kan gaan functioneren als Trajectcontrole systeem. Afhankelijk van de verkeers- of veiligheidssituatie kunnen verkeersmanager en politie straks besluiten om te schakelen van puntmeting naar trajectmeting. Het laatste zou een uitkomst voor steden zijn waar luchtvervuiling op bepaalde tijdstippen van de dag een probleem vormt. Zodra de overlast te groot wordt, kunnen snelheidsborden een lagere maximum snelheid instellen en kan men met deze digitale flitspaal over een heel traject gaan handhaven. Met de ontwikkeling van de digitale flitspaal heeft Peek haar pakket aan digitale handhavingsmiddelen verder uitgebreid.

Peek heeft een jarenlange – internationale – ervaring opgebouwd met het bedenken en realiseren van mobiliteitsoplossingen. Peek kiest voor maatwerk, dat direct aansluit bij de behoeften van haar klanten, zoals landelijke, regionale of lokale overheden en openbaar vervoerbedrijven. Centraal staat: werkende, state-of-the-art technologie, toepasbaar in elke denkbare setting, probleemloos werkend ook in combinatie met systemen van andere aanbieders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Peek Traffic B.V.