Infra Relatiedagen. Foto: Easyfairs
reportage

Infra Relatiedagen 2022: veel nieuws én zorgen

Ruim 11.000 mensen bezochten eind maart de Infra Relatiedagen in Hardenberg. Zij konden weer zonder beperkingen kennismaken met bestaande en nieuwe technieken, producten en ontwikkelingen. De conclusie: er is veel mogelijk in de grond-, water- en wegenbouw, maar nijpende personeels- en grondstoffentekorten dreigen roet in het eten te gooien.

De organisatie spreekt van een groot succes, ook al was het aantal bezoekers met 11.219 op 29, 30 en 31 maart aan de Evenementenhal Hardenberg wel beduidend minder dan in 2020, toen er 16.254 mensen op af kwamen. Dat komt, aldus een woordvoerder, wellicht doordat nog niet iedereen zich veilig voelt op een evenement met zoveel mensen.

Dat neemt niet weg dat na een noodgedwongen onderbreking van twee jaar de combinatie netwerken en innoveren nog steeds blijkt te werken. Willekeurige bezoekers bevestigen dat desgevraagd. Onder hen architecten, (onder)aannemers, vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en projectontwikkelingsbureaus, architecten en studenten.

College Tour op de beursvloer

Die laatste categorie is meer dan welkom. De infrasector kent immers een nijpend personeelstekort. Mbo- en hbo-studenten nemen tijdes de beurs deel aan een College Tour, die hen langs twintig van de in totaal 333 exposanten leidt. Ook laatstejaars leerlingen zijn een interessante doelgroep. Rondlopend in de zeven hallen die de beurs telt, komen ze niet alleen langs stands van deelnemers, maar kunnen ze ook kennismaken met opleidingen en vacatureaanbieders.

Net als veel andere bezoekers zijn de studenten zeer geïnteresseerd in een race-simulator en het Materieelpark van de Toekomst, dat als ondertitel ‘Laden, rijden en bouwen’ heeft en laat zien hoe de bouwplaats geleidelijk verandert. Het is voor het eerst dat de beurs zoveel aandacht besteedt aan geëlektrificeerd materieel, variërend van veegmachines tot laadpalen en accuwagens.

Blij dat alles weer los kan

“Het is echt een ontmoetingsbeurs. Ons kent ons, het is als vanouds”, zegt een vertegenwoordigster van de Knipscheer Infra Groep. “De eerste beursdag was studentendag. Jongeren kijken weer naar de toekomst en er zijn vacatures genoeg. Verder is iedereen blij dat alles weer los kan. Managers komen weer vaker op de werkvloer. Dat betekent voor ons, ik zit bij Infra-Clean van Knipscheer, meer werk. Opeens moeten bruggen, kunstwerken en andere objecten weer worden schoongemaakt.”

In algemene zin zegt ze het volgende, dat door veel andere standhouders wordt beaamd “Het gaat op deze beurs niet zozeer om het zakendoen, maar vooral om het echt kunnen netwerken. Deals sluiten kan meestal niet meer, want je moet alles aanbesteden of je eerst inschrijven. Wel komen toeleveranciers, veiligheidsdeskundigen en detacheringsbureaus zich hier informeren.” De infrastructuurafdeling van het bedrijf werkt in Amsterdam aan De Entree, het gebied aan de centrumzijde voor Amsterdam Centraal, een megaproject van Max Bögl & Partners in opdracht van de gemeente. “Voor de zomer moet het voor de zomer helemaal klaar zijn.”

Verholen goten en betonplaten

André Veerkamp van Zwaagstra Betonproducten heeft nieuws over de verholen goten die zijn bedrijf maakt voor het opvangen van hemelwater langs wegen, perrons, op parkeerterreinen en industrieterreinen. “Die kunnen we nu ook maken met thermisch verzinkte hoeklijnen met standaard stalen tussenbruggen. Deze goten zijn sterker en ogen fraaier. We hebben er eind vorig jaar als test een paar gestort.”

Veerkamp wijst ook op de betonplaten die in de stand liggen: “Om een windmolen te bouwen moet eerst een grote fundering worden gemaakt van beton en wapening. Dat is vaak in een weiland of op een vlakte. Dan moet er een tijdelijke bouwweg naartoe en daar lenen onze platen zich goed voor. Als de bouw klaar is kunnen ze worden hergebruikt. We brengen nu 20.000 betonplaten naar het Windpark Maasvlakte 2, een project van Eneco.”

Zijn bedrijf merkt, net als collega’s die dat bevestigen, de negatieve effecten van de grondstoffencrisis. “Eerst maakten we op 1 januari onze prijzen voor het hele jaar bekend, nu zijn ze op 1 april omhoog gegaan en moeten we per 1 mei opnieuw de tarieven verhogen. Cement, diesel, transport en wapening, alles wordt duurder. We verwachten dat de prijzen weer dalen als de oorlog in Oekraïne voorbij is.”

Digitale inspecteur
 wegdek

Het ingenieursbureau Unihorn (onderdeel van Strukton) doet veel verhardingsonderzoek. Een probleem daarbij is, zegt woordvoerder ir. Atty van de Streek, dat inspecteurs niet meer zelf over snelwegen of provinciale wegen kunnen lopen. Drie maanden achter een schermpje zitten om naar kwalitatief slechte beelden van wegoppervlakken te kijken om te ontdekken waar scheuren en gaten zitten is echter ook geen pretje. “

Dat was voor ons de prikkel te kijken of het niet anders zou kunnen. Bijvoorbeeld met behulp van kunstmatige intelligentie en beeldherkenning. Een club genaamd Brain Creators snapte het. We hebben met elkaar een digitale inspecteur gecreëerd die scheuren of gaten detecteert met behulp van een robotarm met een hoogwaardige camera boven het wegdek. Daardoor beschikken we over XY-coördinaten. Twee GPS-systemen zorgen ervoor dat we op 2 centimeter nauwkeurig kunnen zien waar de opnamen zijn gemaakt. Alle schade wordt zo vastgelegd. De gegevens stellen we beschikbaar op een platform.” De robotarm die over een miniatuurwegdek beweegt op de stand trekt veel bekijks en geeft een goed beeld van de werking van de digitale inspecteur.

Iets verderop staat de eveneens goed bezochte stand van wegdekmeten.nl. Dit bedrijf levert een 360°-camera die alle assets op en langs de weg nauwkeurig in beeld brengt. In de stand van Jansma laat men weten dat een nieuwe, ‘biobased’ asfalt-oppervlaktebehandeling minder gevoelig zou zijn voor vocht en weersinvloeden en bovendien mineraalverlies beperkt. Daardoor kan eerder in het jaar met de duurzame behandeling worden begonnen. Ook de hechting is beter dan bij de reguliere bindmiddelen.

Schijn bedriegt

De Infra Relatiedagen gaan niet alleen over zeer technische zaken. Bij de stand van Streetprint is te zien hoe schijn bedriegt. Asfaltwegen lijken op klinkerstraten en zien er zo echt uit dat sommigen, soms met kwade bedoelingen, tevergeefs proberen de stenen eruit te halen. “Asfalt met steenprint vermindert trillingen en vandalisme”, zegt bedrijfsleider Maurice van Oosterwijk. Door gekleurd asfalt te combineren met standaard of maatwerkpatronen lijkt het resultaat op conventioneel straatwerk, maar zonder de nadelen ervan. Weggebruikers profiteren van extra comfort, doordat straten, trottoirs en pleinen het gladde oppervlak hebben van andere geasfalteerde wegen. In Nederland is inmiddels 750.000 vierkante meter weg geprint.

De volgende editie van de Infra Relatiedagen is op 7, 8 en 9 februari 2023.

Lees ook: Infrawerk kan 43 dagen sneller worden betaald

Auteur: Jacques Geluk

Infra Relatiedagen 2022: veel nieuws én zorgen | Infrasite
Infra Relatiedagen. Foto: Easyfairs
reportage

Infra Relatiedagen 2022: veel nieuws én zorgen

Ruim 11.000 mensen bezochten eind maart de Infra Relatiedagen in Hardenberg. Zij konden weer zonder beperkingen kennismaken met bestaande en nieuwe technieken, producten en ontwikkelingen. De conclusie: er is veel mogelijk in de grond-, water- en wegenbouw, maar nijpende personeels- en grondstoffentekorten dreigen roet in het eten te gooien.

De organisatie spreekt van een groot succes, ook al was het aantal bezoekers met 11.219 op 29, 30 en 31 maart aan de Evenementenhal Hardenberg wel beduidend minder dan in 2020, toen er 16.254 mensen op af kwamen. Dat komt, aldus een woordvoerder, wellicht doordat nog niet iedereen zich veilig voelt op een evenement met zoveel mensen.

Dat neemt niet weg dat na een noodgedwongen onderbreking van twee jaar de combinatie netwerken en innoveren nog steeds blijkt te werken. Willekeurige bezoekers bevestigen dat desgevraagd. Onder hen architecten, (onder)aannemers, vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, waterschappen en projectontwikkelingsbureaus, architecten en studenten.

College Tour op de beursvloer

Die laatste categorie is meer dan welkom. De infrasector kent immers een nijpend personeelstekort. Mbo- en hbo-studenten nemen tijdes de beurs deel aan een College Tour, die hen langs twintig van de in totaal 333 exposanten leidt. Ook laatstejaars leerlingen zijn een interessante doelgroep. Rondlopend in de zeven hallen die de beurs telt, komen ze niet alleen langs stands van deelnemers, maar kunnen ze ook kennismaken met opleidingen en vacatureaanbieders.

Net als veel andere bezoekers zijn de studenten zeer geïnteresseerd in een race-simulator en het Materieelpark van de Toekomst, dat als ondertitel ‘Laden, rijden en bouwen’ heeft en laat zien hoe de bouwplaats geleidelijk verandert. Het is voor het eerst dat de beurs zoveel aandacht besteedt aan geëlektrificeerd materieel, variërend van veegmachines tot laadpalen en accuwagens.

Blij dat alles weer los kan

“Het is echt een ontmoetingsbeurs. Ons kent ons, het is als vanouds”, zegt een vertegenwoordigster van de Knipscheer Infra Groep. “De eerste beursdag was studentendag. Jongeren kijken weer naar de toekomst en er zijn vacatures genoeg. Verder is iedereen blij dat alles weer los kan. Managers komen weer vaker op de werkvloer. Dat betekent voor ons, ik zit bij Infra-Clean van Knipscheer, meer werk. Opeens moeten bruggen, kunstwerken en andere objecten weer worden schoongemaakt.”

In algemene zin zegt ze het volgende, dat door veel andere standhouders wordt beaamd “Het gaat op deze beurs niet zozeer om het zakendoen, maar vooral om het echt kunnen netwerken. Deals sluiten kan meestal niet meer, want je moet alles aanbesteden of je eerst inschrijven. Wel komen toeleveranciers, veiligheidsdeskundigen en detacheringsbureaus zich hier informeren.” De infrastructuurafdeling van het bedrijf werkt in Amsterdam aan De Entree, het gebied aan de centrumzijde voor Amsterdam Centraal, een megaproject van Max Bögl & Partners in opdracht van de gemeente. “Voor de zomer moet het voor de zomer helemaal klaar zijn.”

Verholen goten en betonplaten

André Veerkamp van Zwaagstra Betonproducten heeft nieuws over de verholen goten die zijn bedrijf maakt voor het opvangen van hemelwater langs wegen, perrons, op parkeerterreinen en industrieterreinen. “Die kunnen we nu ook maken met thermisch verzinkte hoeklijnen met standaard stalen tussenbruggen. Deze goten zijn sterker en ogen fraaier. We hebben er eind vorig jaar als test een paar gestort.”

Veerkamp wijst ook op de betonplaten die in de stand liggen: “Om een windmolen te bouwen moet eerst een grote fundering worden gemaakt van beton en wapening. Dat is vaak in een weiland of op een vlakte. Dan moet er een tijdelijke bouwweg naartoe en daar lenen onze platen zich goed voor. Als de bouw klaar is kunnen ze worden hergebruikt. We brengen nu 20.000 betonplaten naar het Windpark Maasvlakte 2, een project van Eneco.”

Zijn bedrijf merkt, net als collega’s die dat bevestigen, de negatieve effecten van de grondstoffencrisis. “Eerst maakten we op 1 januari onze prijzen voor het hele jaar bekend, nu zijn ze op 1 april omhoog gegaan en moeten we per 1 mei opnieuw de tarieven verhogen. Cement, diesel, transport en wapening, alles wordt duurder. We verwachten dat de prijzen weer dalen als de oorlog in Oekraïne voorbij is.”

Digitale inspecteur
 wegdek

Het ingenieursbureau Unihorn (onderdeel van Strukton) doet veel verhardingsonderzoek. Een probleem daarbij is, zegt woordvoerder ir. Atty van de Streek, dat inspecteurs niet meer zelf over snelwegen of provinciale wegen kunnen lopen. Drie maanden achter een schermpje zitten om naar kwalitatief slechte beelden van wegoppervlakken te kijken om te ontdekken waar scheuren en gaten zitten is echter ook geen pretje. “

Dat was voor ons de prikkel te kijken of het niet anders zou kunnen. Bijvoorbeeld met behulp van kunstmatige intelligentie en beeldherkenning. Een club genaamd Brain Creators snapte het. We hebben met elkaar een digitale inspecteur gecreëerd die scheuren of gaten detecteert met behulp van een robotarm met een hoogwaardige camera boven het wegdek. Daardoor beschikken we over XY-coördinaten. Twee GPS-systemen zorgen ervoor dat we op 2 centimeter nauwkeurig kunnen zien waar de opnamen zijn gemaakt. Alle schade wordt zo vastgelegd. De gegevens stellen we beschikbaar op een platform.” De robotarm die over een miniatuurwegdek beweegt op de stand trekt veel bekijks en geeft een goed beeld van de werking van de digitale inspecteur.

Iets verderop staat de eveneens goed bezochte stand van wegdekmeten.nl. Dit bedrijf levert een 360°-camera die alle assets op en langs de weg nauwkeurig in beeld brengt. In de stand van Jansma laat men weten dat een nieuwe, ‘biobased’ asfalt-oppervlaktebehandeling minder gevoelig zou zijn voor vocht en weersinvloeden en bovendien mineraalverlies beperkt. Daardoor kan eerder in het jaar met de duurzame behandeling worden begonnen. Ook de hechting is beter dan bij de reguliere bindmiddelen.

Schijn bedriegt

De Infra Relatiedagen gaan niet alleen over zeer technische zaken. Bij de stand van Streetprint is te zien hoe schijn bedriegt. Asfaltwegen lijken op klinkerstraten en zien er zo echt uit dat sommigen, soms met kwade bedoelingen, tevergeefs proberen de stenen eruit te halen. “Asfalt met steenprint vermindert trillingen en vandalisme”, zegt bedrijfsleider Maurice van Oosterwijk. Door gekleurd asfalt te combineren met standaard of maatwerkpatronen lijkt het resultaat op conventioneel straatwerk, maar zonder de nadelen ervan. Weggebruikers profiteren van extra comfort, doordat straten, trottoirs en pleinen het gladde oppervlak hebben van andere geasfalteerde wegen. In Nederland is inmiddels 750.000 vierkante meter weg geprint.

De volgende editie van de Infra Relatiedagen is op 7, 8 en 9 februari 2023.

Lees ook: Infrawerk kan 43 dagen sneller worden betaald

Auteur: Jacques Geluk