ABAX Smart Connect

Alle data over bouwmaterieel op één platform

ABAX introduceert een nieuwe dienst met de naam Smart Connect. Infrabedrijven kunnen hiermee op een centraal platform in één oogopslag zien waar zich al hun machines, voertuigen en andere assets bevinden.

Omdat de koppeling plaatsvindt via telematica die al in het materieel aanwezig is, hoeft er geen apart apparaat te worden geïnstalleerd om Smart Connect te kunnen gebruiken. Is die telematica niet aan boord, dan brengt ABAX zelf de koppeling tot stand. Dit brengt voor de gebruiker alle gegevens over locatie en gebruik van materieel bij elkaar. De gebruiker hoeft dan niet meer op meerdere platforms in te loggen om deze gegevens bij elkaar te zoeken.

Markt vroeg om oplossing

Martijn Zewald is bij ABAX werkzaam als director global partnerships. Hij ontwikkelt en onderhoudt relaties met internationale partners. Hij geeft aan dat het idee voortkwam uit de goede samenwerking met Hitachi en al snel breder werd ingestoken.

“Hitachi-machines boven de 8,5 ton zijn af fabriek uitgerust met hun eigen telematica. Materieel onder die grens wordt van onze hardware voorzien. Veel klanten hebben echter materieel in beide gewichtsklassen en het is voor hen niet aantrekkelijk om op de lichtere machines extra apparatuur aan te brengen. Daarom bestond de wens om met een oplossing te komen waar alle data met betrekking tot dat materieel, ongeacht de bron, op één platform te bekijken is. Omdat alle grote aanbieders zich verbonden hebben aan de ISO 15143-3-standaard voor de uitwisseling van data voor bewegend materieel op werklocaties, besloten we de ontwikkeling van Smart Connect breder te trekken naar al die aanbieders.”

‘Uniforme data heel prettig’

Dat resulteerde in een toepassing voor alle machines die in de fabriek worden uitgerust met telematica, mits de producent zich aan de ISO-norm gecommitteerd heeft. Door het voldoen aan de ISO-norm wordt ook automatisch een selectie gemaakt van de datapunten die voor de meeste van ABAX-klanten van belang zijn, legt Zewald uit. “Zo krijg je uniforme data en dat werkt heel prettig. Zeker als je bedenkt dat klanten tot voor kort op wel vijf of zes sites moesten inloggen om in beeld te krijgen waar zich welke machines en voertuigen bevinden. Dan kan het heel veel werk zijn om dat op een rijtje te zetten. Met onze toepassing van reeds bestaande technologie is dat nu zo simpel als het eigenlijk hoort te zijn.”

Het was volgens Zewald een intensief proces om bij grote machineproducenten in alle onderdelen van de keten mensen mee te krijgen. “Er was ook best wel wat terughoudendheid, maar uiteindelijk gaat het er om dat bedrijven hiermee hun klanten tevreden houden. Stel dat een bedrijf voor zijn materieel van vijf merken bij één platform terechtkan, maar voor jouw producten nog ergens moet inloggen. Dat wil de hedendaagse klant gewoon niet. Die wil op zijn telefoon ineens kunnen zien waar alle machines en voertuigen zich bevinden, welke bewegingen ze maken, wat ze uitstoten, enzovoort. Als fabrikant of dealer moet je dus ook echt meegaan in deze digitalisering.”

Goed schaalbaar

Dat ABAX deze stap kon zetten, is deels te danken aan het wereldwijde marktvolume dat het bedrijf heeft. Dan gaat het om zo’n 41.000 klanten met ongeveer 440.000 aangesloten voertuigen, machines en gereedschappen. Die aantallen maken het toepassen van Smart Connect goed schaalbaar. “Hele grote bedrijven met duizenden of tienduizenden assets hebben dat schaalvoordeel ook”, vertelt Martijn Zewald. “Voor hen is het haalbaar om zelf zo’n oplossing te ontwikkelen, integreren en onderhouden. ABAX Smart Connect is vooral interessant voor bedrijven in het middensegment die enkele honderden tot zo’n duizend assets in beheer hebben.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.