Zonnepanelenfietspad. Foto: provincie Utrecht

Langste zonnepanelenfietspad van de wereld in Utrecht in gebruik genomen

In de provincie Utrecht kunnen fietsers voortaan van het langste zonnepanelenfietspad ter wereld gebruik maken. De strook van 330 meter ligt langs de N417 ten hoogte van Maartensdijk. Als de combinatie van fietspad en energiebron succesvol is, wil de provincie Utrecht het concept op grotere schaal gaan toepassen.

Het SolaRoad-fietspad bestaat uit modules van prefabbeton die 2,8 bij 3,5 meter groot zijn. Ze zijn voorzien van  een kunststof, lichtdoorlatende toplaag van ongeveer een halve centimeter dik. De toplaag is vuilafstotend en stroef dankzij de doorzichtige coating. Onder de toplaag zitten de silicium zonnecellen tussen glasplaten die ze beschermen tegen mechanische belasting, strooizout en weersinvloeden. Die zonnecellen kunnen natuurlijk door technologische ontwikkelingen ingehaald worden. Het fietspad is daarom zo ontworpen dat ze relatief makkelijk door nieuwe en betere exemplaren vervangen kunnen worden.

Energie voor verlichting opwekken

Het idee van een zonnepanelenfietspad is niet nieuw. In Noord-Holland werd al in 2014 een vergelijkbaar project gerealiseerd, waarbij net als in Utrecht Strukton Civiel als uitvoerende partij betrokken was. Ook in Groningen en in Spijkenisse zijn teststroken aangelegd. In Krommenie werd het zonnefietspad eind vorig jaar tijdelijk vervangen door asfalt. Dit was nodig omdat ze door vandalisme waren beschadigd. In het Overijsselse Haaksbergen ligt een SolaRoad op een bedrijventerrein en de opgewekte energie wordt gebruikt voor de openbare verlichting en een LED-scherm. Ook in Frankrijk is het principe toegepast en daar wordt de stroom gebruikt om een rotonde te verlichten.

Veilig en comfortabel

Op basis van de ervaringen en resultaten in onder meer Noord-Holland hebben Strukton Prefab Beton en TNO het zonnepanelenfietspad verder ontwikkeld. Dat heeft nu bij het Utrechtse Maartensdijk dus geleid tot het voorlopig langste exemplaar ter wereld. Strukton heeft ongeveer een maand aan de bouw gewerkt. De provincie onderstreept dat er niet alleen naar functionaliteit is gekeken. “Het nieuwe zonnefietspad levert duurzame energie aan het netwerk en is veilig, comfortabel en onderhoudsvriendelijk door het gebruik van nieuwe inzichten, materialen en technieken.” Ook voldoet het fietspad aan alle geldende veiligheidseisen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.