Circulair viaduct ViCi

Consortium ViCi maakt viaduct met herbruikbare en uitwisselbare elementen

Een viaduct met ruim de helft minder milieu-impact en grote reductie van het gebruik van primaire grondstoffen. Dat is de oplossing waarmee consortium ViCi gaat bijdragen aan circulair bouwen.

In het kader van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten van Rijkswaterstaat mogen drie prototypes daadwerkelijk worden gerealiseerd. In een reeks korte artikelen worden deze concepten toegelicht. Deel 2: het circulaire viaduct van ViCi.

Het consortium bestaat uit Boskalis, Integraaljagers, Martens Beton en ABT. Zij deden samen met tien andere partijen mee aan de SBIR Circulaire Viaducten en hun concept is er uiteindelijk één van de drie die gemaakt mag worden. Daarmee gaan de vier partijen dan ook “volle kracht vooruit”, laat Integraaljagers weten op LinkedIn.

De oplossing die ViCi heeft bedacht, is een totaaloplossing waarvoor 56 procent minder primaire grondstoffen nodig zijn dan bij een conventioneel ligger- of plaatviaduct. De reductie van de milieu-impact valt met 57 procent in dezelfde orde van grootte. Op het gebied van de kosten voor de hele levenscyclus is de score nog wat beter, want die liggen 68 procent lager. Daarmee wordt het systeem volgens de bedenkers ervan ook echt aantrekkelijk om toe te passen. Het komt bovendien zonder beperkingen op het gebied van gebruiksrechten beschikbaar voor de hele sector.

Alle elemementen demontabel

“Het bouwsysteem bestaat uit een terugwinbare modulaire betonnen boogconstructie en onderbouw”, geeft Integraaljagers wat meer details. “Alle elementen zijn demontabel en hebben gestandaardiseerde afmetingen en verbindingen. Hierdoor is het systeem herbruikbaar en uitwisselbaar op elementenniveau. De asfaltverharding, hemelwaterafvoer en kabels en leidingen liggen op en in het grondpakket op de boogconstructie en vormen geen belemmering bij hergebruik van het systeem.”

Het eerste artikel in deze reeks ging over het hergebruik van oude betonnen liggers in een nieuwe circulair viaduct: ‘Zonde om betonnen ligger na één generatie af te schrijven’

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.