Verlichting N279. Foto: Sebastiaan Knot / Dura Vermeer

Afstemmen verlichting op verkeer N279 zorgt voor flinke energiewinst

Foto: nieuwsbericht Dura Vermeer

De eerste resultaten van een proef met verlichting langs de N279 zijn positief. Er is stevig bespaard op energie, de armaturen gaan langer mee en de verkeersveiligheid heeft daar niet onder geleden.

Langs 17 kilometer van de N279 in Noord-Brabant zijn de armaturen geen eigendom meer van de provincie, maar van Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek. Onder de noemer Verlichting as a Service onderzoeken zij samen met Iv Infra hoe de afstemming van de hoeveelheid licht langs de weg op de verkeersintensiteit en weersomstandigheden uitpakt.

Het dimmen van de lichten op basis van weer en verkeer heeft tussen maart 2020 en januari 2021 een energiebesparing van ruim 68.000 kWh opgeleverd; 54 procent minder dan voorheen. Bij het gebruik van grijze stroom (uitputbare bronnen of kernenergie) is dat goed voor een CO2-reductie van 38 ton, de hoeveelheid die 1.900 bomen in een jaar op kunnen nemen. De coronacrisis heeft overigens wel beperkt aan de energiewinst bijgedragen. Omdat er minder wegverkeer was, is er eerder een lager niveau van verlichting bereikt.

Langere levensduur armaturen

De verwachting is verder dat de lagere lichtintensiteit vrijwel één op één zal worden vertaald in een langere levensduur van de armaturen. Die hoeven dus veel minder snel vervangen te worden, wat het gebruik van grondstoffen en de CO2-uitstoot ook weer ten goede komt. Het gebruik van lagere lichtniveaus op bepaalde momenten heeft verder een positieve invloed op de natuurlijke leefomgeving van de weg; met name het leven van nachtdieren wordt nu minder verstoord.

Pilot verlengd

De pilot Verlichting as a Service is onderdeel van het partnerprogramma De Circulaire Weg. Dura Vermeer nam hiervoor het initiatief, verder zijn verschillende provincies, gemeenten, de TU Delft, ABN AMRO, de Nederlandse Waterschapsbank en Sweco bij betrokken. Door kennis te delen over concrete testprojecten willen zij de transitie naar circulair werken in de infrasector versnellen. De pilot is verlengd tot juli 2021 om het effect over vier seizoenen te kunnen meten. De komende weken wordt besloten welke verbetermaatregelen in de resterende pilotperiode worden uitgewerkt en doorgevoerd.

Auteur: Vincent Krabbendam

Afstemmen verlichting op verkeer N279 zorgt voor flinke energiewinst | Infrasite
Verlichting N279. Foto: Sebastiaan Knot / Dura Vermeer

Afstemmen verlichting op verkeer N279 zorgt voor flinke energiewinst

Foto: nieuwsbericht Dura Vermeer

De eerste resultaten van een proef met verlichting langs de N279 zijn positief. Er is stevig bespaard op energie, de armaturen gaan langer mee en de verkeersveiligheid heeft daar niet onder geleden.

Langs 17 kilometer van de N279 in Noord-Brabant zijn de armaturen geen eigendom meer van de provincie, maar van Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek. Onder de noemer Verlichting as a Service onderzoeken zij samen met Iv Infra hoe de afstemming van de hoeveelheid licht langs de weg op de verkeersintensiteit en weersomstandigheden uitpakt.

Het dimmen van de lichten op basis van weer en verkeer heeft tussen maart 2020 en januari 2021 een energiebesparing van ruim 68.000 kWh opgeleverd; 54 procent minder dan voorheen. Bij het gebruik van grijze stroom (uitputbare bronnen of kernenergie) is dat goed voor een CO2-reductie van 38 ton, de hoeveelheid die 1.900 bomen in een jaar op kunnen nemen. De coronacrisis heeft overigens wel beperkt aan de energiewinst bijgedragen. Omdat er minder wegverkeer was, is er eerder een lager niveau van verlichting bereikt.

Langere levensduur armaturen

De verwachting is verder dat de lagere lichtintensiteit vrijwel één op één zal worden vertaald in een langere levensduur van de armaturen. Die hoeven dus veel minder snel vervangen te worden, wat het gebruik van grondstoffen en de CO2-uitstoot ook weer ten goede komt. Het gebruik van lagere lichtniveaus op bepaalde momenten heeft verder een positieve invloed op de natuurlijke leefomgeving van de weg; met name het leven van nachtdieren wordt nu minder verstoord.

Pilot verlengd

De pilot Verlichting as a Service is onderdeel van het partnerprogramma De Circulaire Weg. Dura Vermeer nam hiervoor het initiatief, verder zijn verschillende provincies, gemeenten, de TU Delft, ABN AMRO, de Nederlandse Waterschapsbank en Sweco bij betrokken. Door kennis te delen over concrete testprojecten willen zij de transitie naar circulair werken in de infrasector versnellen. De pilot is verlengd tot juli 2021 om het effect over vier seizoenen te kunnen meten. De komende weken wordt besloten welke verbetermaatregelen in de resterende pilotperiode worden uitgewerkt en doorgevoerd.

Auteur: Vincent Krabbendam