Waterschap onderzoekt sterkte grasmat op zanddijken

Om te bepalen hoe sterk de grasmat op zanddijken is, doet het waterschap Drents Overijsselse Delta ruim drie maanden lang proeven op een aantal locaties op de Vechtdijken tussen Dalfsen en Zwolle. Het onderzoeksproject ‘Gras op Zand’ wordt uitgevoerd samen met Deltares, Infram en de Radboud Universiteit Nijmegen.

De proeven zijn eerder deze maand gestart en duren tot eind maart. Op drie tot maximaal zes locaties op de Vechtdijken worden met een stellage golven nagebootst die over en op de dijk klotsen. Tijdens die proeven wordt bekeken hoelang het duurt voor de grasmat kapot gaat en wanneer het zand uit de dijk spoelt. Na afloop van de proeven wordt de schade hersteld en extra in de gaten gehouden. In het najaar van 2021 verwachten de betrokken partijen dat de resultaten bekend zijn. Voorafgaand aan de proeven zijn boringen uitgevoerd en is grasonderzoek gedaan.

Het project ‘Gras op Zand’ is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). De komende dertig jaar worden minimaal 1.300 kilometer dijken en 500 sluizen en gemalen versterkt. Drents Overijsselse Delta pakt 180 kilometer aan dijken aan, verdeeld over achttien projecten.

Mogelijke besparingen

Het onderzoek in Overijssel kan leiden tot forse besparingen bij het versterken van dijken, zegt Eric Withaar van HWBP. “Als blijkt dat de grasmat sterker is, als de gras-op-zanddijken dus beter bestand zijn tegen het golfgeweld dan vooraf ingeschat, hoeven we minder ingrijpende maatregelen te nemen. Dan vermijden we bijvoorbeeld ook het van ver halen van klei.”

In Nederland weten we weliswaar al veel over de beste manier om dijken te bouwen, maar de focus ligt volgens Breun Breunissen, bestuurslid van het waterschap, sterk op kleidijken. “Een goede dijk bouwen we vaak van klei. Het gras zorgt er voor dat de grond op z’n plek blijft. Er zijn allerlei modellen die berekenen hoe sterk een kleidijk is. Helaas zijn die er nog niet voor zanddijken, zoals langs de Vecht. In theorie is de grasmat op de Vechtdijken niet sterk genoeg voor extreme weerssituaties. Met de proeven onderzoeken we in de praktijk hoe sterk de grasmat echt is. Die gegevens gebruiken we voor het maken van een landelijke rekenregel en passen we gelijk toe in het project Veilige Vecht waarin we de dijk tussen Dalfsen en Zwolle gaan versterken.”

Auteur: Redactie Infrasite