ProRail: ‘Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal’

ProRail roept de Europese Unie op om naast goederentreinen ook reizigerstreinen in de Europese Green Deal op te nemen. Uit onafhankelijk onderzoek dat ProRail liet uitvoeren blijkt namelijk dat er maar liefst 2 tot 8 miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar kan worden bespaard als reizigers binnen Europa meer voor de trein kiezen in plaats van voor het vliegtuig. Door personenvervoer per spoor in de Green Deal op te nemen kan het Europese spoornetwerk sneller worden verbeterd waardoor het aantrekkelijker wordt om – ook over de grens – voor reizen per trein te kiezen.

Onafhankelijk onderzoek naar mogelijke CO2-reductie

Om zeker te weten dat de trein echt een goed alternatief is voor het vliegtuig, liet ProRail de effecten PDF icononafhankelijk onderzoeken op 2.400 mogelijke treinverbindingen binnen Europa. Bij deze verbindingen werden de CO2-uitstoot en de reisduur vergeleken met die van het vliegtuig. Daarnaast is ook gekeken naar de mogelijke vervanging van vliegverkeer door treinverkeer.

Een eerste rapportage uit het onderzoek laat in detail zien wat de potentie van de trein is, als het gaat om het verminderen van de CO2-uitstoot door vliegen in door de hele EU. Verder blijkt dat een realistische overstap van het vliegtuig naar de trein voor maar liefst 2 tot 8 miljoen ton CO2-besparing per jaar kan zorgen. Ter vergelijking: alleen in Nederland al zorgt de totale mobiliteit voor zo’n 5,6 miljoen ton CO2-uitstoot. Het rapport laat concreet zien dat Europese inzet op een goed functionerend spoornetwerk dat de hele EU bestrijkt zinvol is en een substantiële bijdrage kan leveren aan het klimaatbeleid en de Europese Green Deal van Frans Timmermans.

Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een position paper gestuurd naar eurocommissaris Timmermans waarin wordt opgeroepen om Europees personenvervoer per spoor concreet op te nemen in de Green Deal.

Londen – Amsterdam op #1

In het rapport staat een top 10 aan spoorlijnen die kunnen zorgen voor de meeste CO2-reductie wanneer reizigers meer gaan kiezen voor het reizen per trein. De spoorlijn Amsterdam – Londen staar daarbij op 1 met een mogelijke CO2-reductie van maar liefst 193.380.121 kg.

Europees OV Toekomstbeeld

Om een robuust Europees spoornetwerk te krijgen en de frequentie van treinreizen te kunnen verhogen is goede samenwerking tussen alle Europese landen essentieel. Op dit moment zijn er nog te veel verschillende spoorsystemen in Europa. Daardoor is het internationale treinverkeer nog niet optimaal, met lange reistijden als gevolg. Ook kan de internationale trein door de hoge prijs van de een treinkaartjes vaak niet concurreren met de goedkopere vliegreis.

Geïnspireerd door de Green Deal van eurocommissaris Frans Timmermans pakt ProRail graag door met een OV Toekomstbeeld voor Europa, uiteraard in samenwerking met de betreffende Europese landen. In Nederland is zo’n OV Toekomstbeeld eerder al succesvol gebleken. Het laat zien welke ambities alle samenwerkende OV-partijen omarmen om er vervolgens met daadkracht voor te zorgen dat ze ook worden waargemaakt. Om internationaal treinverkeer aantrekkelijk te maken moeten landen niet meer alleen binnen hun grenzen denken, maar vooral ook over de grens.

Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport van Rebel.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail