Behoud van bouwbanen bij 1 op de 7 bedrijven dankzij lage btw

Foto: Ivo Ketelaar

Als gevolg van de tijdelijke btw-verlaging op de arbeidscomponent bij verbouw-, renovatie- en onderhoudswerkzaamheden heeft 15% van de bedrijven uit de bouw- en installatiesector geen mensen hoeven te ontslaan. Nog eens 7% van de bedrijven heeft er minder mensen door hoeven te ontslaan, blijkt uit onderzoek door USP.

Bovendien worden er in de uitgevoerde projecten meer duurzame materialen en producten toegepast. Tel bij dit alles de toenemende bereidheid van woningeigenaren om in hun eigen woning te investeren op en de eerste effecten van de btw-verlaging zijn positief. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 952 directeuren van bouw(gerelateerde-) bedrijven en 1.500 consumenten.

Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van Aannemersfederatie Nederland, Bouwend Nederland, Glas Branche Organisatie (GBO), Hibin, Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA), OnderhoudNL, Uneto-VNI en Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG).

Btw-regeling positief ontvangen en leidt tot banenbehoud

Sinds 1 maart dit jaar is de tijdelijke btw-verlaging op renovatie- en onderhoudswerkzaamheden van kracht. Bijna tweederde van de bedrijven (62%), typeert deze regeling als positief. Redenen hiervoor liggen in lijn met de aanleiding: "Met deze maatregel verwachten we mensen over de streep te trekken te investeren in huis en tuin", aldusStaatssecretaris Weekers op 1 maart 2013. Doordat mensen dankzij de lage btw nu over de streep worden getrokken, leidt dit bij bedrijven tot meer aanvragen, meer opdrachten en uiteindelijk meer omzet bij particuliere opdrachtgevers. Hierdoor zijn bedrijven in staat om medewerkers in dienst te houden, 15% van de bedrijven geeft namelijk aan dat zij hun personeel hebben weten te behouden als gevolg van de regeling. Voor de overheid betekent dit dus minder instroom in de WW en daarnaast wordt het ‘zwart klussen’ minder aantrekkelijk voor de particulier.

Woningeigenaren hebben steeds vaker plannen hun woning te laten verbouwen of renoveren

Naast het meten van de effecten bij de bedrijven, is ook gemeten onder consumenten en in het bijzonder bij de woningeigenaren. We zien na een voorzichtige start dat er vanuit de woningeigenaren steeds meer plannen komen om hun woning en/of tuin aan te pakken. Dit is redelijk in lijn met het consumentenvertrouwen: op 1 maart 2013 (start regeling) stond de index op -41, waarna deze langzaam omhoog klom naar -32 in mei. Hoewel de index in juni weer een lichte daling vertoonde naar -36, zien we dit zeker niet terug in de intentie van woningeigenaren om te investeren in de eigen woning: 2 op de 5 woningeigenaren heeft plannen om iets aan of rond de woning te laten doen (verbouwen, onderhouden of renoveren).

In de uitgevoerde projecten speelt duurzaamheid een belangrijkere rol

De laatste 4 maanden (maart – juni) is het aandeel duurzame materialen en producten in uitgevoerde projecten hoger dan voor inwerkingtreding van de maatregel. Op dit moment heeft zo’n 20% van de projecten een sterk duurzaam karakter, dat wil zeggen duurzame producten/materialen en/of een energiebesparende/ -opwekkende component.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland

Behoud van bouwbanen bij 1 op de 7 bedrijven dankzij lage btw | Infrasite

Behoud van bouwbanen bij 1 op de 7 bedrijven dankzij lage btw

Foto: Ivo Ketelaar

Als gevolg van de tijdelijke btw-verlaging op de arbeidscomponent bij verbouw-, renovatie- en onderhoudswerkzaamheden heeft 15% van de bedrijven uit de bouw- en installatiesector geen mensen hoeven te ontslaan. Nog eens 7% van de bedrijven heeft er minder mensen door hoeven te ontslaan, blijkt uit onderzoek door USP.

Bovendien worden er in de uitgevoerde projecten meer duurzame materialen en producten toegepast. Tel bij dit alles de toenemende bereidheid van woningeigenaren om in hun eigen woning te investeren op en de eerste effecten van de btw-verlaging zijn positief. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 952 directeuren van bouw(gerelateerde-) bedrijven en 1.500 consumenten.

Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van Aannemersfederatie Nederland, Bouwend Nederland, Glas Branche Organisatie (GBO), Hibin, Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA), OnderhoudNL, Uneto-VNI en Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG).

Btw-regeling positief ontvangen en leidt tot banenbehoud

Sinds 1 maart dit jaar is de tijdelijke btw-verlaging op renovatie- en onderhoudswerkzaamheden van kracht. Bijna tweederde van de bedrijven (62%), typeert deze regeling als positief. Redenen hiervoor liggen in lijn met de aanleiding: "Met deze maatregel verwachten we mensen over de streep te trekken te investeren in huis en tuin", aldusStaatssecretaris Weekers op 1 maart 2013. Doordat mensen dankzij de lage btw nu over de streep worden getrokken, leidt dit bij bedrijven tot meer aanvragen, meer opdrachten en uiteindelijk meer omzet bij particuliere opdrachtgevers. Hierdoor zijn bedrijven in staat om medewerkers in dienst te houden, 15% van de bedrijven geeft namelijk aan dat zij hun personeel hebben weten te behouden als gevolg van de regeling. Voor de overheid betekent dit dus minder instroom in de WW en daarnaast wordt het ‘zwart klussen’ minder aantrekkelijk voor de particulier.

Woningeigenaren hebben steeds vaker plannen hun woning te laten verbouwen of renoveren

Naast het meten van de effecten bij de bedrijven, is ook gemeten onder consumenten en in het bijzonder bij de woningeigenaren. We zien na een voorzichtige start dat er vanuit de woningeigenaren steeds meer plannen komen om hun woning en/of tuin aan te pakken. Dit is redelijk in lijn met het consumentenvertrouwen: op 1 maart 2013 (start regeling) stond de index op -41, waarna deze langzaam omhoog klom naar -32 in mei. Hoewel de index in juni weer een lichte daling vertoonde naar -36, zien we dit zeker niet terug in de intentie van woningeigenaren om te investeren in de eigen woning: 2 op de 5 woningeigenaren heeft plannen om iets aan of rond de woning te laten doen (verbouwen, onderhouden of renoveren).

In de uitgevoerde projecten speelt duurzaamheid een belangrijkere rol

De laatste 4 maanden (maart – juni) is het aandeel duurzame materialen en producten in uitgevoerde projecten hoger dan voor inwerkingtreding van de maatregel. Op dit moment heeft zo’n 20% van de projecten een sterk duurzaam karakter, dat wil zeggen duurzame producten/materialen en/of een energiebesparende/ -opwekkende component.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland