Rail Tech Europe in Amersfoort goed voor 20% meer bezoekers!

verhuizing naar de Rijtuigenloods en samenvoeging met Rail Carrière Dagen trekt meer bezoekers

De achtste editie van Rail-Tech Europe (29 t/m 31 maart 2011) werd gehouden in de Rijtuigenloods in Amersfoort is een groot succes geworden. De tweejaarlijkse rail vakbeurs trok over drie beursdagen 6.100 bezoekers uit 19 landen. Het evenement omvatte naast een vakbeurs ook een driedaags conferentieprogramma. De conferentiedeelnemers hebben van gedachten gewisseld over rail efficiency; hoe kun je meer bereiken met minder geld? Op woensdag 30 maart werd door een vakjury de Rail-Tech Europe Innovation Award 2011 uitgereikt aan het Nederlandse bedrijf Rail Safety Systems (RSS) uit Venlo. Zij hebben een magnetisch veiligheidshek ontwikkeld die eenvoudig aan het spoor te bevestigen is. Dit product is een doorbraak op het gebied van veilig en efficiënt werken aan het spoor en de eenvoud van het idee sprak de jury aan.

Werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor uitvoeren moeten veilig kunnen werken. Door een hek wordt de spoorlijn waaraan gewerkt wordt afgeschermd van de spoorlijn waarop nog wel treinverkeer rijdt. Het verschil tussen het hekwerk van RSS en conventionele hekwerken is de eenvoudige en snelle montage door middel van een magneet. Ondanks de trekkracht van de magneet van 600 kg is het hekwerk door slechts een eenvoudige armbeweging ook weer te demonteren. De jury prees vooral de eenvoudige en snelle montage en demontage van het product.

Het was druk op de beurs; om precies te zijn bezochten 6.115 bezoekers uit maar liefst 19 landen gedurende drie dagen de stands, de metro’s van Amsterdam en Rotterdam en de buitenexpositie. De keuze voor de Rijtuigenloods werd door de standhouders gewaardeerd. “Wij hebben nu veel meer onze eigen uitstraling; in de Jaarbeurs ben je vertegenwoordigd in 1 of 2 hallen, hier hebben we geheel ons eigen terrein”. Dat er behoefte was aan meer buitenexpositie heeft de organisatie goed aangevoeld. Vele bedrijven hebben groot materieel meegenomen om te demonstreren op het buitenterrein. De volgende bedrijven waren o.a. vertegenwoordigd: Eurailscout, voestalpine Railpro, Bombardier, Siemens, RET, Mercedes, ETS Spoor, WaveRail, Imtech, Inspec, Protec Railadvies en SVO Rail. Naast Rail-Tech Europe in Amersfoort, is in Europa een dergelijke buitenexpositie alleen mogelijk bij IAF in München en op Innotrans in Berlijn.

De grootte van de vakbeurs was vergelijkbaar met de editie van twee jaar geleden. In totaal omvatte de vakbeurs en het buitenterrein een oppervlakte van 8.000 m². De 124 bedrijven die zich presenteerden hebben deze beurs gemaakt tot een interessante ontmoetingsplaats voor internationale rail professionals waar alle aspecten van de Europese railinfrastructuur markt te zien waren.

Onder de bezoekers waren naast de Nederlandse rail specialisten, experts uit Duitsland, België, Frankrijk, Engeland en Zwitserland naar Amersfoort afgereisd. Voor de gemeente leverde dit een belangrijke bijdrage aan de toeristische sector met 800 hotelovernachtingen en alle daarbij behorende diners en aanverwante bestedingen.

De tweede editie van de Rail Carrière Dagen waren geïntegreerd in de Rail-Tech beurs. Diverse bedrijven die op zoek zijn naar gekwalificeerd personeel in de railinfrasector gaven hier acte de presence. Tijdens de beursopeningstijden kon gratis worden deelgenomen aan het workshopprogramma met presentaties over o.a. het nieuwe werken, het belang van netwerken, een assessment en de daarbij behorende CV check.

Gecombineerd met de beurs vond er ook een conferentie plaats. Verbetering van het spoor – investeringen & efficiëntie was het hoofdthema van de conferentie. De laatste ontwikkelingen van verschillende spoor investeringsprojecten werden behandeld: “The Gautrain Rapid Rail Link system”, “HSL-Z, Amsterdam to Antwerp”, “LRT in Madrid Region, the case of Parla Tramway” en “Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad corridor”.

Op de derde conferentie dag presenteerde Naren Bhojaram en Salani Sithole van DHV/SSI de zakelijke kansen in de spoorsector van Zuid-Afrika. Dit omdat Afrika één van de continenten is waar grote investeringen in rail infrastructuur gemaakt gaan worden. De komende jaren wordt het openbaar vervoer in rap tempo ontwikkeld.

Op woensdagmiddag 30 maart ging een besloten groep op excursie naar het NS Simulatorcentrum. Zij maakten daar mee wat een machinist kan ondervinden tijdens een treinrit, inclusief gladheid en de ervaring van een noodstop.

Rail-Tech Europe is een tweejaarlijks evenement op het gebied van rail infrastructuur en rollend materieel. Een vakbeurs, een conferentieprogramma, technische excursies, de Innovation Award uitreiking en een avondprogramma maken onderdeel uit van dit evenement. Rail-Tech Europe vindt plaats in het voorjaar van de oneven jaren. In 2013 wordt het evenement voor de 9de keer georganiseerd. Gezien het succes van de locatieverandering wordt het voor de 2e keer in Amersfoort opgezet.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rail-Tech® Europe