Twee cao s Railinfra voor betere toekomst sector



lange termijn-visie sector noodzakelijk

FNV Bouw & Infra is blij met de houding van werkgevers over de strategie voor de cao-onderhandelingen voor de railinfra. FNV Bouw & Infra en FNV Bondgenoten hadden voorgesteld een toekomstbestendige cao te maken voor de lange termijn, en een korte termijn-cao als het bijvoorbeeld gaat over loon en toeslagen. De arbeidstijden zijn een groot probleem in de railinfra en werkgevers en werknemers zijn het er na de eerste onderhandelingsronde over eens dat deze manier van werken niet houdbaar is op de lange termijn. “Er moet een visie ontwikkeld worden. De toekomst is onvermijdelijk, wij gaan de uitdaging aan om de sector daaraan aan te passen.” Aldus Hans Crombeen, eerste onderhandelaar voor de railinfra.

“Wij hebben ons de vraag gesteld: hoe moet de sector eruit zien in 2015? Een pijnpunt voor ons is het arbeidstijdenbesluit, nu een gedrocht in de cao. Nu werken mensen veel ’s nachts, ’s avonds en in het weekend. Dit is niet alleen heel ongezond, maar ook weinig productief: veel rusturen zijn nodig en veel loon gaat op aan compensatietijd. Wij moeten een nieuwe standaard afspreken: hogere productiviteit met normalere arbeidstijdenpatronen, maar tegen een gelijk inkomen.”

Volgens FNV Bouw & Infra hangt hiermee ook de aantrekkingskracht van de sector samen. Crombeen: “Hoe kun je werknemers binden en boeien als we hen geen enkele regelmaat kunnen bieden in hun werkzame leven en hun privé-leven?”

Omdat sommige arbeidsvoorwaarden niet kunnen wachten op de lange termijn-visie zullen er twee onderhandelingstrajecten ingezet worden: de cao-onderhandelingen en een werkgroep ‘2015’. Op 27 april ontmoeten werkgevers en werknemers elkaar opnieuw aan de onderhandelingstafel.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Bouw