Markt waardeert Rijkswaterstaat over 2012 met cijfer 6,7

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat vraagt jaarlijks aan zijn opdrachtnemers welke waardering zij geven aan het opdrachtgeverschap van Rijkswaterstaat. In 2012 is Rijkswaterstaat door de opdrachtnemers, over het geheel genomen, met een 6,7 gewaardeerd.

Deze waardering gebruiken wij om onszelf blijvend te verbeteren. Om van daaruit de samenwerking met externe marktrelaties positief te beïnvloeden.

Proces

De enquête is uitgezet onder circa 900 bedrijven. De uiteindelijke respons bedraagt 29%, dit is lager dan voorgaande jaren (2011: 44% en 2010: 36%). Directies van opdrachtnemers zijn geïnterviewd om uitkomsten van de enquête nader te duiden. Conclusies van de enquête zijn vervolgens besproken met belangverenigingen.

Vergelijken

De 6,7 is te vergelijken met de cijfers van voorgaande jaren (2011: 6,8 en 2010: 6,8). Het cijfer geeft een impuls om kritisch naar onszelf te kijken, maar laat ook zien dat we met voldoende te waarderen koers doorgaan. In gesprekken met opdrachtnemers horen we regelmatig positieve geluiden. Toch voelt één tiende voor ons, Rijkswaterstaat, als een grote achteruitgang. Temeer daar we de afgelopen tijd hard hebben gewerkt aan onze eigen verbetering.

Uitkomsten enquête

Uit de enquête blijkt dat Rijkswaterstaat wordt gewaardeerd als een betrouwbaar en integer opdrachtgever. Zorgen rondom deskundigheid bij Rijkswaterstaat blijven, maar opdrachtnemers zien een duidelijke verbetering op dit punt. Andere positieve ontwikkelingen zijn er op het vlak van functioneel specificeren, aandacht voor kwaliteit (EMVI en BVP) en het optimaliseren van contracten (standaardisering, passende contractvormen en optimale bundeling van werkzaamheden).

Verbeterpunten

Uniformiteit in handelen blijft het laagst scorende thema in de enquête. Het implementeren van de eigen werkwijze kan in de gehele Rijkswaterstaat-organisatie beter.

Marktpartijen gaan steeds kritischer om met zaken die niet rechtstreeks aan werk te relateren zijn. Als gevolg van de economische crisis zal Rijkswaterstaat daarom eerst zichzelf verbeteren, beter communiceren en afgesproken acties (bijvoorbeeld na marktdagen) sneller moeten opvolgen

Voorbereiding van aanbestedingen en de verkenning van marktsegmenten worden marktbreed slechter gewaardeerd. De grootste winst lijkt te behalen door over de opbrengsten van consultaties beter te communiceren, en te motiveren waarom zaken wel of niet worden overgenomen

Conclusie

Wat ons goed doet, is dat onze nieuwe organisatie, als gevolg van ons Ondernemingsplan 2015, aan veel van de gevraagde verbeterpunten bijdragen. Meer uniformiteit in handelen, een intensiever contact met de opdrachtnemers, een structurele opname van verbetervoorstellen in ons primaire proces en een duidelijker werkwijze. Met een steeds toenemende toegevoegde waarde voor de klant. Voor specifieke onderwerpen wordt gewerkt aan een structurele gespreksagenda om het komende jaar de samenwerking met onze opdrachtnemers een impuls te geven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Markt waardeert Rijkswaterstaat over 2012 met cijfer 6,7 | Infrasite

Markt waardeert Rijkswaterstaat over 2012 met cijfer 6,7

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat vraagt jaarlijks aan zijn opdrachtnemers welke waardering zij geven aan het opdrachtgeverschap van Rijkswaterstaat. In 2012 is Rijkswaterstaat door de opdrachtnemers, over het geheel genomen, met een 6,7 gewaardeerd.

Deze waardering gebruiken wij om onszelf blijvend te verbeteren. Om van daaruit de samenwerking met externe marktrelaties positief te beïnvloeden.

Proces

De enquête is uitgezet onder circa 900 bedrijven. De uiteindelijke respons bedraagt 29%, dit is lager dan voorgaande jaren (2011: 44% en 2010: 36%). Directies van opdrachtnemers zijn geïnterviewd om uitkomsten van de enquête nader te duiden. Conclusies van de enquête zijn vervolgens besproken met belangverenigingen.

Vergelijken

De 6,7 is te vergelijken met de cijfers van voorgaande jaren (2011: 6,8 en 2010: 6,8). Het cijfer geeft een impuls om kritisch naar onszelf te kijken, maar laat ook zien dat we met voldoende te waarderen koers doorgaan. In gesprekken met opdrachtnemers horen we regelmatig positieve geluiden. Toch voelt één tiende voor ons, Rijkswaterstaat, als een grote achteruitgang. Temeer daar we de afgelopen tijd hard hebben gewerkt aan onze eigen verbetering.

Uitkomsten enquête

Uit de enquête blijkt dat Rijkswaterstaat wordt gewaardeerd als een betrouwbaar en integer opdrachtgever. Zorgen rondom deskundigheid bij Rijkswaterstaat blijven, maar opdrachtnemers zien een duidelijke verbetering op dit punt. Andere positieve ontwikkelingen zijn er op het vlak van functioneel specificeren, aandacht voor kwaliteit (EMVI en BVP) en het optimaliseren van contracten (standaardisering, passende contractvormen en optimale bundeling van werkzaamheden).

Verbeterpunten

Uniformiteit in handelen blijft het laagst scorende thema in de enquête. Het implementeren van de eigen werkwijze kan in de gehele Rijkswaterstaat-organisatie beter.

Marktpartijen gaan steeds kritischer om met zaken die niet rechtstreeks aan werk te relateren zijn. Als gevolg van de economische crisis zal Rijkswaterstaat daarom eerst zichzelf verbeteren, beter communiceren en afgesproken acties (bijvoorbeeld na marktdagen) sneller moeten opvolgen

Voorbereiding van aanbestedingen en de verkenning van marktsegmenten worden marktbreed slechter gewaardeerd. De grootste winst lijkt te behalen door over de opbrengsten van consultaties beter te communiceren, en te motiveren waarom zaken wel of niet worden overgenomen

Conclusie

Wat ons goed doet, is dat onze nieuwe organisatie, als gevolg van ons Ondernemingsplan 2015, aan veel van de gevraagde verbeterpunten bijdragen. Meer uniformiteit in handelen, een intensiever contact met de opdrachtnemers, een structurele opname van verbetervoorstellen in ons primaire proces en een duidelijker werkwijze. Met een steeds toenemende toegevoegde waarde voor de klant. Voor specifieke onderwerpen wordt gewerkt aan een structurele gespreksagenda om het komende jaar de samenwerking met onze opdrachtnemers een impuls te geven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat