Thalys

Uitlopers van het net zijn o.a. Oostende en Marne-la-Vallée, en in het seizoen rijden rechtstreekse Thalystreinen van Amsterdam naar Bourg-St.Maurice (winter) en Marseille (zomer). De exploitatie gebeurt in onderlinge samenwerking tussen NS (Nederland), NMBS (België), SNCF (Frankrijk) en DB (Duitsland). De commerciéle coördinatie en productievoorbereiding is in handen van Thalys International (voorheen Westrail International genoemd) met zetel in Brussel.

Geschiedenis

Op 2 juni 1996 begon de exploitatie van de Thalys met vier retourtreinen per dag tussen Amsterdam en Parijs. De reisduur van Amsterdam naar Parijs bedroeg 4 uur 46 minuten (heen) en 4 uur en 41 minuten (terug). In Nederland was hiervoor verantwoordelijk de NV Hogesnelheidstrein Vervoers Exploitatie Maatschappij (HST-VEM), later Thalys Nederland genoemd.

Aanvankelijk werd de exploitatie uitgevoerd door PBA-treinstellen, later uitgebreid met PKBA-treinstel.

Links

Thalys | Infrasite

Thalys

Uitlopers van het net zijn o.a. Oostende en Marne-la-Vallée, en in het seizoen rijden rechtstreekse Thalystreinen van Amsterdam naar Bourg-St.Maurice (winter) en Marseille (zomer). De exploitatie gebeurt in onderlinge samenwerking tussen NS (Nederland), NMBS (België), SNCF (Frankrijk) en DB (Duitsland). De commerciéle coördinatie en productievoorbereiding is in handen van Thalys International (voorheen Westrail International genoemd) met zetel in Brussel.

Geschiedenis

Op 2 juni 1996 begon de exploitatie van de Thalys met vier retourtreinen per dag tussen Amsterdam en Parijs. De reisduur van Amsterdam naar Parijs bedroeg 4 uur 46 minuten (heen) en 4 uur en 41 minuten (terug). In Nederland was hiervoor verantwoordelijk de NV Hogesnelheidstrein Vervoers Exploitatie Maatschappij (HST-VEM), later Thalys Nederland genoemd.

Aanvankelijk werd de exploitatie uitgevoerd door PBA-treinstellen, later uitgebreid met PKBA-treinstel.

Links