Technische Specificaties voor Interoperabiliteit

De Europese Commissie laat op basis van Richtlijnen Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) van railsystemen opstellen. Onder Interoperabiliteit wordt verstaan het op elkaar afgestemd zijn en samen kunnen functioneren van verschillende systemen. Hiermee wordt beoogd de interoperabiliteit van het transeuropese Spoorwegnet te garanderen. Dit moet het mogelijk maken dat Trein probleemloos over het hele netwerk kunnen rijden.

Op het gebied van railsystemen zijn diverse TSI’s verschenen, en andere in de maak.

Richtlijnen

  • Richtlijn 96/48/EG betreffende de interoperabiliteit van het transeuropees hoge-snelheidsspoorwegsysteem
  • Richtlijn 2001/16/EC betreffende essentiele eisen voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem
  • Richtlijn 2006/66/EG betreffende de technische specificaties voor interoperabiliteit inzake het subsysteem rollend materieel – geluidsemissies van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem

TSI’s worden geschreven door de ERA en vroeger door de AEIF

TSI CCS

In de Beschikking van 28/III/2006 van de Europese Unie betreffende de TSI CCS zijn een aantal essentiele eisen uit de Richtlijn 2001/16/EC voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem uitgewerkt:

  • Veiligheid.
  • Betrouwbaarheid en beschikbaarheid.
  • Gezondheid.
  • Milieubescherming.
  • Technische compatibiliteit.

Deze eisen gelden voor vernieuwingen, maar niet voor onderhoudsgerelateerde vervangingen.

Onderscheid wordt gemaakt in het in het beoogde interoperabel systeem ERTMS (klasse A) en de thans in de lidstaten bestaande [Klasse B systemen|Klasse B systeem.

Het beoogde systeem gaat uit van computergebaseerde technologie met een verwachtte levensduur die aanzienlijk lager is dan die van de huidige traditionele seingevings- en telecommunicatievoorzieningen.

De lidstaten dienen te zorgen dat de functionaliteit van de bestaande klasse B systemen gehandhaafd blijft op het vastgestelde niveau.

De lidstaten dienen informatie die noodzakelijk is om Klasse A apperatuur interoperabel met hun bestaande Klasse B systemen te maken beschikbaar te stellen.

De lidstaten doen het nodige om ervoor te zorgen dat tegen 31 december 2007 een externe Specifieke Transmissie Module (STM) beschikbaar is voor de bestaande besturings- en seinsystemen.

Externe link