ROCOV

Een ROCOV is een Regionaal Overlegorgaan Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Er zijn in Nederland in totaal 25 ROCOVs, die overleg voeren met en advies geven aan OV-autoriteiten en vervoerders. Naar ROCOVs wordt ook wel verwezen met de termen platform, reizigersplatform, of OV-consumentenoverleg. Een ROCOV is echter niet hetzelfde als een klantenpanel (daarover later meer).

Hoe zijn de ROCOV’s opgezet?

Regio’s

De meeste OV-autoriteiten hebben te maken met één ROCOV; in Zuid-Holland en Noord-Holland is er echter één ROCOV per concessie. In Gelderland is er juist één ROCOV dat overleg voert met de provincie én de stadsregio. Op ROCOV.nl vindt u contactgegevens van alle ROCOV’s.

LOCOV

Er zijn 25 ROCOVs, maar er is maar één LOCOV. Het LOCOV is het landelijk overleg inzake het hoofdrailnet. Tussen ROCOVs en LOCOV vindt op verschillende manieren afstemming plaats.

Leden

De samenstelling van de ROCOVs varieert. In alle platforms zijn ten minste een lid namens ROVER, een lid namens een ouderenbond en een lid namens chronisch zieken en gehandicapten te vinden. In veel platforms zijn leden namens o.a. scholieren, studenten, jongeren, fietsers, Kamers van Koophandel, milieuverenigingen, plattelandsbelangen en vrouwen te vinden.

Organisatie

De meeste ROCOVs hebben een voorzitter en een secretaris. In steeds meer ROCOV’s is de voorzitter onafhankelijk van de OV-autoriteit en is er een betaalde, professionele secretaris te vinden. Deze ontwikkeling is recent in een stroomversnelling geraakt dankzij de Evaluatie Reizigersinspraak.

Hoe functioneren de ROCOV’s?

Evaluatie

Het onstaan van ROCOVs heeft een duidelijk verband met de invoering van de Wet personenvervoer 2000. In 2006 is het geheel van de reizigersinspraak in het stads- en streekvervoer geëvalueerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Opdrachtnemer was adviesbureau Ligtermoet &Partners.

Conclusies

De belangrijkste conclusie van de evaluatie was dat platforms serieus genomen en ondersteund moeten worden door de OV-autoriteit; waar dit niet het geval is, zijn de betrokkenen (zowel platform als autoriteit als vervoerder) niet tevreden over het functioneren van de inspraak.

OPC

De reizigersinspraak en dus de ROCOVs werden ondersteund door Stichting OPC. OPC had tot doel bij te dragen aan een effectieve consumenteninspraak in het regionaal OV en gaf daarbij advies, training en ondersteuning aan consumentenorganisaties, OV-autoriteiten en (desgewenst) aan vervoerders.

De Stichting is inmiddels opgeheven.

Klantenpanel

In veel regio’s zijn door de vervoerder, vaak in opdracht van de OV-autoriteit, klantenpanels opgezet. Hierin wordt enkele vaste klanten periodiek om hun mening gevraagd over praktische aspecten van het vervoer. De resulterende informatie is van nut voor controle op het vervoer, maar de deelnemers leveren geen inspraak en hebben geen achterban.

Regiotaxipanel

Voor Regiotaxi, waarmee veel gehandicapten worden vervoerd op grond van de WVG, is een klantenpanel wettelijk verplicht. Sommige overheden besparen zichzelf en consumentenvertegenwoordigers moeite en tijd door voor gebruikersinformatie Regiotaxi één klantenpanel in te richten en het ROCOV op de hoogte te houden van de resultaten uit dat panel.

Eerste versie van artikel geschreven door: Wytze Schouten.

ROCOV | Infrasite

ROCOV

Een ROCOV is een Regionaal Overlegorgaan Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Er zijn in Nederland in totaal 25 ROCOVs, die overleg voeren met en advies geven aan OV-autoriteiten en vervoerders. Naar ROCOVs wordt ook wel verwezen met de termen platform, reizigersplatform, of OV-consumentenoverleg. Een ROCOV is echter niet hetzelfde als een klantenpanel (daarover later meer).

Hoe zijn de ROCOV’s opgezet?

Regio’s

De meeste OV-autoriteiten hebben te maken met één ROCOV; in Zuid-Holland en Noord-Holland is er echter één ROCOV per concessie. In Gelderland is er juist één ROCOV dat overleg voert met de provincie én de stadsregio. Op ROCOV.nl vindt u contactgegevens van alle ROCOV’s.

LOCOV

Er zijn 25 ROCOVs, maar er is maar één LOCOV. Het LOCOV is het landelijk overleg inzake het hoofdrailnet. Tussen ROCOVs en LOCOV vindt op verschillende manieren afstemming plaats.

Leden

De samenstelling van de ROCOVs varieert. In alle platforms zijn ten minste een lid namens ROVER, een lid namens een ouderenbond en een lid namens chronisch zieken en gehandicapten te vinden. In veel platforms zijn leden namens o.a. scholieren, studenten, jongeren, fietsers, Kamers van Koophandel, milieuverenigingen, plattelandsbelangen en vrouwen te vinden.

Organisatie

De meeste ROCOVs hebben een voorzitter en een secretaris. In steeds meer ROCOV’s is de voorzitter onafhankelijk van de OV-autoriteit en is er een betaalde, professionele secretaris te vinden. Deze ontwikkeling is recent in een stroomversnelling geraakt dankzij de Evaluatie Reizigersinspraak.

Hoe functioneren de ROCOV’s?

Evaluatie

Het onstaan van ROCOVs heeft een duidelijk verband met de invoering van de Wet personenvervoer 2000. In 2006 is het geheel van de reizigersinspraak in het stads- en streekvervoer geëvalueerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Opdrachtnemer was adviesbureau Ligtermoet &Partners.

Conclusies

De belangrijkste conclusie van de evaluatie was dat platforms serieus genomen en ondersteund moeten worden door de OV-autoriteit; waar dit niet het geval is, zijn de betrokkenen (zowel platform als autoriteit als vervoerder) niet tevreden over het functioneren van de inspraak.

OPC

De reizigersinspraak en dus de ROCOVs werden ondersteund door Stichting OPC. OPC had tot doel bij te dragen aan een effectieve consumenteninspraak in het regionaal OV en gaf daarbij advies, training en ondersteuning aan consumentenorganisaties, OV-autoriteiten en (desgewenst) aan vervoerders.

De Stichting is inmiddels opgeheven.

Klantenpanel

In veel regio’s zijn door de vervoerder, vaak in opdracht van de OV-autoriteit, klantenpanels opgezet. Hierin wordt enkele vaste klanten periodiek om hun mening gevraagd over praktische aspecten van het vervoer. De resulterende informatie is van nut voor controle op het vervoer, maar de deelnemers leveren geen inspraak en hebben geen achterban.

Regiotaxipanel

Voor Regiotaxi, waarmee veel gehandicapten worden vervoerd op grond van de WVG, is een klantenpanel wettelijk verplicht. Sommige overheden besparen zichzelf en consumentenvertegenwoordigers moeite en tijd door voor gebruikersinformatie Regiotaxi één klantenpanel in te richten en het ROCOV op de hoogte te houden van de resultaten uit dat panel.

Eerste versie van artikel geschreven door: Wytze Schouten.