Reprofileren

Reprofileren is het opnieuw aanbrengen van het profiel, bijvoorbeeld nadat het profiel door slijtage te veel is gaan afwijken van het oorspronkelijke of standaard profiel. Met reprofileren wordt bereikt dat de loopeigenschappen van de trein op het spoor weer optimaal zijn.

Treinwielen worden gereprofileerd op de kuilwielenbank. Men spreekt dan van afdraaien. Daarbij wordt het oorspronkelijke wielprofiel weer aangebracht op de wielband. De wieldiameter is daarna wel iets kleiner geworden. Op deze wijze kan ca. 20 mm worden afgesleten of afgedraaid voordat de wielband afgekeurd wordt en vervangen moet worden.

Spoorstaven worden door een slijptrein gereprofileerd. De boven- en zijkant van het oorspronkelijke railprofiel wordt daarbij in de spoorstaaf geslepen. De kop van de spoorstaaf is dan wel iets minder dik geworden. Er mag ca. 15 mm worden weggesleten of geslepen voordat de spoorstaaf vervangen moet worden.

Reprofileren | Infrasite

Reprofileren

Reprofileren is het opnieuw aanbrengen van het profiel, bijvoorbeeld nadat het profiel door slijtage te veel is gaan afwijken van het oorspronkelijke of standaard profiel. Met reprofileren wordt bereikt dat de loopeigenschappen van de trein op het spoor weer optimaal zijn.

Treinwielen worden gereprofileerd op de kuilwielenbank. Men spreekt dan van afdraaien. Daarbij wordt het oorspronkelijke wielprofiel weer aangebracht op de wielband. De wieldiameter is daarna wel iets kleiner geworden. Op deze wijze kan ca. 20 mm worden afgesleten of afgedraaid voordat de wielband afgekeurd wordt en vervangen moet worden.

Spoorstaven worden door een slijptrein gereprofileerd. De boven- en zijkant van het oorspronkelijke railprofiel wordt daarbij in de spoorstaaf geslepen. De kop van de spoorstaaf is dan wel iets minder dik geworden. Er mag ca. 15 mm worden weggesleten of geslepen voordat de spoorstaaf vervangen moet worden.