Ontspoorinrichtingen

Ontspoorinrichtingen

Op diverse plaatsen zijn (stop) ontspoor inrichtingen in het spoor geplaatst om te voorkomen dat ongewild materieel voorbij een bepaald punt komt. Gedacht moet worden aan toegang tot de hoofdbaan; een wasinstallatie; deur van een onderhoudswerkplaats e.d.

Afhankelijk van het gebruik van het spoor en de situatie ter plaatse kan gebruik gemaakt worden van een ontspoortong, ontspoorplaat of stopontspoorblok.

Voor de bediening kan gekozen worden uit centrale bediening of bediening ter plaatse.

Ontspoortong:


Een ontspoortong is feitelijk een deel van een wissel, er wordt alleen een halve tongbeweging (één tong) in het spoor geplaatst. Als die tong gesloten ligt kan materieel ongehinderd passeren. Ligt de tong open zal het materieel ontsporen.

Ontspoortong centraal bediend

Ontspoorplaat


Een ontspoorplaat wordt gemonteerd op (houten) dwarsliggers èn aan het spoor.

Als die ontspoorplaat naast het spoor ligt kan materieel ongehinderd passeren. Ligt de ontspoorplaat over het spoor zal (langzaam rijdend) materieel ontsporen. Bij hogere snelheid kan de ontspoorplaat zo beschadigen dat deze vervangen moet worden.

Alleen toegestaan na onderbouwde risicoafweging die door ProRail TB is geaccepteerd, zie OVS69102.

Ontspoorplaat ter plaatse bediend

Stopontspoorblok


Een stopontspoorblok (ook wel genoemd stopblok of stopontspoorplaat) is net als de ontspoorplaat gemonteerd op (houten) dwarsliggers èn aan het spoor. In feite is een stopontspoorblok een verhoogde versie van de ontspoorplaat en bedoeld om een langzaam rijdende losse wagon te stoppen. Is de snelheid hoger (~ > 3 km/H) zal de wagon ontsporen en kan het stopontspoorblok zo beschadigen dat deze vervangen moet worden.

Het stopontspoorblok is NIET bedoeld voor ander materieel zoals loc’s; reizigersmaterieel en spooronderhoud machines e.d. Die zijn voorzien van een baanschuiver, spoorstaafruimer en ATB spoel e.d. waardoor er mogelijk geen sprake is van ontsporen en meer materiële schade.

Stopontspoorblok ter plaatse bediend

Ontspoorinrichtingen | Infrasite

Ontspoorinrichtingen

Ontspoorinrichtingen

Op diverse plaatsen zijn (stop) ontspoor inrichtingen in het spoor geplaatst om te voorkomen dat ongewild materieel voorbij een bepaald punt komt. Gedacht moet worden aan toegang tot de hoofdbaan; een wasinstallatie; deur van een onderhoudswerkplaats e.d.

Afhankelijk van het gebruik van het spoor en de situatie ter plaatse kan gebruik gemaakt worden van een ontspoortong, ontspoorplaat of stopontspoorblok.

Voor de bediening kan gekozen worden uit centrale bediening of bediening ter plaatse.

Ontspoortong:


Een ontspoortong is feitelijk een deel van een wissel, er wordt alleen een halve tongbeweging (één tong) in het spoor geplaatst. Als die tong gesloten ligt kan materieel ongehinderd passeren. Ligt de tong open zal het materieel ontsporen.

Ontspoortong centraal bediend

Ontspoorplaat


Een ontspoorplaat wordt gemonteerd op (houten) dwarsliggers èn aan het spoor.

Als die ontspoorplaat naast het spoor ligt kan materieel ongehinderd passeren. Ligt de ontspoorplaat over het spoor zal (langzaam rijdend) materieel ontsporen. Bij hogere snelheid kan de ontspoorplaat zo beschadigen dat deze vervangen moet worden.

Alleen toegestaan na onderbouwde risicoafweging die door ProRail TB is geaccepteerd, zie OVS69102.

Ontspoorplaat ter plaatse bediend

Stopontspoorblok


Een stopontspoorblok (ook wel genoemd stopblok of stopontspoorplaat) is net als de ontspoorplaat gemonteerd op (houten) dwarsliggers èn aan het spoor. In feite is een stopontspoorblok een verhoogde versie van de ontspoorplaat en bedoeld om een langzaam rijdende losse wagon te stoppen. Is de snelheid hoger (~ > 3 km/H) zal de wagon ontsporen en kan het stopontspoorblok zo beschadigen dat deze vervangen moet worden.

Het stopontspoorblok is NIET bedoeld voor ander materieel zoals loc’s; reizigersmaterieel en spooronderhoud machines e.d. Die zijn voorzien van een baanschuiver, spoorstaafruimer en ATB spoel e.d. waardoor er mogelijk geen sprake is van ontsporen en meer materiële schade.

Stopontspoorblok ter plaatse bediend