Klantwensenpiramide

De Klantwensenpiramide is een op theoretische en empirische kennis berustend model dat de hiëarchische verhouding van de wensen van trein- en openbaar vervoergebruikers voorstelt.

In de piramide staat uitgedrukt hoe de klantwensen zich tot elkaar verhouden. Helemaal onderaan staan veiligheid en betrouwbaarheid. Dat is geen overweging maar een noodzakelijke randvoorwaarde. Daarboven staan de generieke wensen gemak en snelheid; dit zijn dissatisfiers. Alle Reizigers zijn teleurgesteld wanneer deze kwaliteiten onder de maat zijn. Boven de streep staan satisfiers: leuke extras die het reizen extra plezierig maken. Deze vergroten de Individuele waarde van het Openbaar vervoer. Als ze er niet zijn, is het nog niet direct een reden om af te haken, maar als ze er wel zijn kunnen ze net dat extra duwtje geven om wel van het openbaar vervoer gebruik te maken.

Bronnen

  • Hagen, M. van &G. J. Peek (2004) één verbinding is géén verbinding. Van harde èn zachte bereikbaarheid. Bijdrage aan CVS.
  • Hagen, M. van (2003) Belevingswaarde Stations. Inrichting station en omgeving vanuit de klantwensen. Bijdrage aan CVS.
Klantwensenpiramide | Infrasite

Klantwensenpiramide

De Klantwensenpiramide is een op theoretische en empirische kennis berustend model dat de hiëarchische verhouding van de wensen van trein- en openbaar vervoergebruikers voorstelt.

In de piramide staat uitgedrukt hoe de klantwensen zich tot elkaar verhouden. Helemaal onderaan staan veiligheid en betrouwbaarheid. Dat is geen overweging maar een noodzakelijke randvoorwaarde. Daarboven staan de generieke wensen gemak en snelheid; dit zijn dissatisfiers. Alle Reizigers zijn teleurgesteld wanneer deze kwaliteiten onder de maat zijn. Boven de streep staan satisfiers: leuke extras die het reizen extra plezierig maken. Deze vergroten de Individuele waarde van het Openbaar vervoer. Als ze er niet zijn, is het nog niet direct een reden om af te haken, maar als ze er wel zijn kunnen ze net dat extra duwtje geven om wel van het openbaar vervoer gebruik te maken.

Bronnen

  • Hagen, M. van &G. J. Peek (2004) één verbinding is géén verbinding. Van harde èn zachte bereikbaarheid. Bijdrage aan CVS.
  • Hagen, M. van (2003) Belevingswaarde Stations. Inrichting station en omgeving vanuit de klantwensen. Bijdrage aan CVS.