Kernnet

Het kernnet omvat dat deel van het Spoorwegnet dat NS Reizigers in 1995 als kern van haar activiteiten beschouwde.

Toen begin jaren ’90 de spoorwegen[ verzelfstandigd Scheiding van beheer en vervoer werden wilde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat concurrentie op het Spoor mogelijk maken. NS Reizigers geloofde dat reizigersvervoer op het spoor per definitie onrendabel was en verwachtte niet dat zich concurrenten zouden aandienen. In 1994 meldde Lovers Rail zich als concurrent en werd daadwerkelijk toegelaten tot het spoor. Vervolgens ontstond zowel voor NS Reizigers als voor het ministerie de noodzaak samen na te denken over de marktordening op het spoor. NS Reizigers formuleerde een "kernnet" van lijnen die zij graag wilde behouden en waarop zij claimde dat een samenhangende dienstregeling Dienstregelingsmodel van groot belang is. Het ministerie heeft deze gedachte overgenomen en noemde deze lijnen het Hoofdrailnet.

Kernnet | Infrasite

Kernnet

Het kernnet omvat dat deel van het Spoorwegnet dat NS Reizigers in 1995 als kern van haar activiteiten beschouwde.

Toen begin jaren ’90 de spoorwegen[ verzelfstandigd Scheiding van beheer en vervoer werden wilde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat concurrentie op het Spoor mogelijk maken. NS Reizigers geloofde dat reizigersvervoer op het spoor per definitie onrendabel was en verwachtte niet dat zich concurrenten zouden aandienen. In 1994 meldde Lovers Rail zich als concurrent en werd daadwerkelijk toegelaten tot het spoor. Vervolgens ontstond zowel voor NS Reizigers als voor het ministerie de noodzaak samen na te denken over de marktordening op het spoor. NS Reizigers formuleerde een "kernnet" van lijnen die zij graag wilde behouden en waarop zij claimde dat een samenhangende dienstregeling Dienstregelingsmodel van groot belang is. Het ministerie heeft deze gedachte overgenomen en noemde deze lijnen het Hoofdrailnet.