Integratie Gelderland Oost

De afkorting IGO staat voor Integratie Gelderland Oost en is de naam van een vervoersintegratieproject van deNederlandse Spoorwegen en het toenmalige streekvervoerbedrijf GSM dat in 1991 van start is gegaan.

Doel van het project was verbetering van vervoerskwaliteit en financiële doelmatigheid in het vervoergebied rondom de Spoorlijnen Zutphen – Winterswijk en Arnhem – Doetinchem – Winterswijk. Het project kwam tot stand met behulp van een subsidie van het ministerie van Vekeer en Waterstaat van 1,5 miljoen gulden. Het project kan gezien worden als een vervolg op een tweetal eerdere projecten, te weten INTEGRO in Noord-Groningen en het landelijke project SAMOVE.

De essentie van het IGO-project is een integrale benadering van het trein- en busvervoer. Dit geldt zowel voor het ontwerp van [netwerk|vervoersnetwerk en Dienstregeling, Reisinformatie, het gebruikte tarief terieven en de dienstuitvoering. Dit laatste betekent concreet dat in geval van kleine Vertragingen trein en bus een bepaalde tijd op elkaar wachten. Daarnaast werden diverse voorzieningen verbeterd, zoals verhoogde Perrons, |Park_and_Ride-plaatsen, fietsenstallingen en informatieborden. De plaatsing van een extra spoorwegsein in Vorden maakte het mogelijk om tussen de Stations Vorden en Zutphen een halfuursdienst te rijden.

Het IGO-project werd een overweldigend succes: in het eerste halfjaar steeg het aantal treinreizigers met 30% en het aantal busreizigers met 23%, terwijl bij de start van het project in juni 1991 nog rekening was gehouden met een vervoersgroei van 5%. Verder bleek uit onderzoek dat 18% van de nieuwe treinreizigers op het traject Zutphen-Winterswijk daarvoor met de auto ging.

IGO-Plus

Vanwege het grote succes van IGO werd al snel gekeken naar verdergaande verbeteringen. Dat werd het project IGO-plus. Vanwege de decentralisatie van het verkeers- en vervoersbeleid ging de provincie Gelderland ook deelnemen aan het project. Onderdeel hiervan was dat de komst van nieuw treinmaterieel en een verdubbeling van de bedieningsfrequentie op de treintrajecten Doetinchem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk. Oorspronkelijk had dit in juni 1998 van start moeten gaan, maar uiteindelijk begon de verbeterde dienstregeling op Zutphen-Winterswijk pas in juni 2001, tien jaar na de start van IGO. De oorzaken hiervan lagen met name in de langdurige discussie over organisatie en verantwoordelijkheden als gevolg van de invoering van Marktwerking en decentralisatie. In verband hiermee is het vervoer inmiddels overgenomen door het nieuwe regionale vervoerbedrijf Syntus B.V.. Ook over de technische uitvoering van de verbeterde Infrastructuur (partiële spoorverdubbeling of versnelling) en de benodigde financiering is zeer lang gediscussieerd.

De resultaten van IGO-plus zijn eveneens positief, maar het vervoer heeft al vanaf de eerste dag ernstig te lijden onder de gevolgen van technische problemen met de Railinfrastructuur. Hierover zijn in juli 2001 kamervragen gesteld door CDA-kamerlid Gerd Leers, maar het heeft tot augustus 2004 moeten duren voordat er afspraken werden gemaakt om de problemen aan te pakken.

Nieuwe vervoersintegratieprojecten

Voortbouwend op het succes van het IGO-project is er voor de treindienst Arnhem-Tiel een vergelijkbaar plan ontwikkeld genaamd IBO: Integratie Betuwe Oost. Tot op heden is er echter niets van terechtgekomen.

Na een openbare aanbesteding van de treindienst Zutphen – Hengelo – Oldenzaal, die gewonnen werd door Syntus B.V., is het busvervoer in het gebied tussen Zutphen en Hengelo geherstructureerd volgens het beproefde IGO-recept. De nieuwe dienstregeling ging op 14 december 2003 van start en de resultaten tot nu toe zijn zeer positief.

Bronvermelding

  • ‘Explosieve groei openbaar vervoer Oost-Gelderland’, Trouw, 14.5.1992.
  • ‘Achterhoek op weg naar totaalvervoer’, OV Magazine, 4.9.1996.
  • ‘IBO+ :verbetering van het openbaar vervoer in de Oost-Betuwe’, Oostnet / [NS Reizigers|Nederlandse Spoorwegen / Midnet / Hermes, 8.1.1997.
  • ‘Light rail kansrijk in de Oost-Betuwe’, Jo Janssen, OV magazine, 2.9.1998.
  • ‘Overstappen per computer’, Huub Vrijenhoek, [De Reiziger|Vereniging_Reizigers_Openbaar_Vervoer, 1996-5.
  • ‘IGO-plus start op 1 juni 1999’, OV Magazine, 2.9.1998.

Externe links

Wikipediabron|http://nl.wikipedia.org/wiki/Integratie_Gelderland_Oost

Integratie Gelderland Oost | Infrasite

Integratie Gelderland Oost

De afkorting IGO staat voor Integratie Gelderland Oost en is de naam van een vervoersintegratieproject van deNederlandse Spoorwegen en het toenmalige streekvervoerbedrijf GSM dat in 1991 van start is gegaan.

Doel van het project was verbetering van vervoerskwaliteit en financiële doelmatigheid in het vervoergebied rondom de Spoorlijnen Zutphen – Winterswijk en Arnhem – Doetinchem – Winterswijk. Het project kwam tot stand met behulp van een subsidie van het ministerie van Vekeer en Waterstaat van 1,5 miljoen gulden. Het project kan gezien worden als een vervolg op een tweetal eerdere projecten, te weten INTEGRO in Noord-Groningen en het landelijke project SAMOVE.

De essentie van het IGO-project is een integrale benadering van het trein- en busvervoer. Dit geldt zowel voor het ontwerp van [netwerk|vervoersnetwerk en Dienstregeling, Reisinformatie, het gebruikte tarief terieven en de dienstuitvoering. Dit laatste betekent concreet dat in geval van kleine Vertragingen trein en bus een bepaalde tijd op elkaar wachten. Daarnaast werden diverse voorzieningen verbeterd, zoals verhoogde Perrons, |Park_and_Ride-plaatsen, fietsenstallingen en informatieborden. De plaatsing van een extra spoorwegsein in Vorden maakte het mogelijk om tussen de Stations Vorden en Zutphen een halfuursdienst te rijden.

Het IGO-project werd een overweldigend succes: in het eerste halfjaar steeg het aantal treinreizigers met 30% en het aantal busreizigers met 23%, terwijl bij de start van het project in juni 1991 nog rekening was gehouden met een vervoersgroei van 5%. Verder bleek uit onderzoek dat 18% van de nieuwe treinreizigers op het traject Zutphen-Winterswijk daarvoor met de auto ging.

IGO-Plus

Vanwege het grote succes van IGO werd al snel gekeken naar verdergaande verbeteringen. Dat werd het project IGO-plus. Vanwege de decentralisatie van het verkeers- en vervoersbeleid ging de provincie Gelderland ook deelnemen aan het project. Onderdeel hiervan was dat de komst van nieuw treinmaterieel en een verdubbeling van de bedieningsfrequentie op de treintrajecten Doetinchem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk. Oorspronkelijk had dit in juni 1998 van start moeten gaan, maar uiteindelijk begon de verbeterde dienstregeling op Zutphen-Winterswijk pas in juni 2001, tien jaar na de start van IGO. De oorzaken hiervan lagen met name in de langdurige discussie over organisatie en verantwoordelijkheden als gevolg van de invoering van Marktwerking en decentralisatie. In verband hiermee is het vervoer inmiddels overgenomen door het nieuwe regionale vervoerbedrijf Syntus B.V.. Ook over de technische uitvoering van de verbeterde Infrastructuur (partiële spoorverdubbeling of versnelling) en de benodigde financiering is zeer lang gediscussieerd.

De resultaten van IGO-plus zijn eveneens positief, maar het vervoer heeft al vanaf de eerste dag ernstig te lijden onder de gevolgen van technische problemen met de Railinfrastructuur. Hierover zijn in juli 2001 kamervragen gesteld door CDA-kamerlid Gerd Leers, maar het heeft tot augustus 2004 moeten duren voordat er afspraken werden gemaakt om de problemen aan te pakken.

Nieuwe vervoersintegratieprojecten

Voortbouwend op het succes van het IGO-project is er voor de treindienst Arnhem-Tiel een vergelijkbaar plan ontwikkeld genaamd IBO: Integratie Betuwe Oost. Tot op heden is er echter niets van terechtgekomen.

Na een openbare aanbesteding van de treindienst Zutphen – Hengelo – Oldenzaal, die gewonnen werd door Syntus B.V., is het busvervoer in het gebied tussen Zutphen en Hengelo geherstructureerd volgens het beproefde IGO-recept. De nieuwe dienstregeling ging op 14 december 2003 van start en de resultaten tot nu toe zijn zeer positief.

Bronvermelding

  • ‘Explosieve groei openbaar vervoer Oost-Gelderland’, Trouw, 14.5.1992.
  • ‘Achterhoek op weg naar totaalvervoer’, OV Magazine, 4.9.1996.
  • ‘IBO+ :verbetering van het openbaar vervoer in de Oost-Betuwe’, Oostnet / [NS Reizigers|Nederlandse Spoorwegen / Midnet / Hermes, 8.1.1997.
  • ‘Light rail kansrijk in de Oost-Betuwe’, Jo Janssen, OV magazine, 2.9.1998.
  • ‘Overstappen per computer’, Huub Vrijenhoek, [De Reiziger|Vereniging_Reizigers_Openbaar_Vervoer, 1996-5.
  • ‘IGO-plus start op 1 juni 1999’, OV Magazine, 2.9.1998.

Externe links

Wikipediabron|http://nl.wikipedia.org/wiki/Integratie_Gelderland_Oost