Infraspeed Technical Monitoring Center

Uit het contract van de Staat der Nederlanden met Infraspeed (RIA)is voortgekomen dat er door ProRail een ruimte voor Infraspeed ter beschikking werd gesteld.

De Infraprovider heeft de infrastructuur gebouwd en heeft de verplichting deze infrastructuur ook te onderhouden met een hoge performance.

Om te zorgen dat deze performance ook gehaald wordt heeft Infraspeed de infrastructuur natuurlijk robuust gebouwd maar had daarnaast ook de behoefte een monitoringscentrum in te richten waar 24 uur per dag gedurende 7 dagen in de week de infrastructuur in de gaten kan worden gehouden. Vanuit dit ITMC zou ook de operaties met daarbij de contacten met de Treindienstleider en het Schakel en Meldcentrum SMC en Tunnel Coordinatiecentrum plaatsvinden.

Vanwege de concentratie van de bediensystemen van de HSL infrastructuur in het VL gebouw leek dit ook de meest logische plek voor het inrichten van het ITMC.

Er door ProRail en onder andere Tribase ruimte vrijgemaakt in het VL gebouw waardoor het ITMC hier gevestigd kon worden. Het ITMC is in het gebouw gevestigd direct onder het SMC tegenover de seinzaal van Verkeersleiding.

Het ITMC wordt bemensd door een supervisor van Infraspeed Maintenance BV (IMbv) in een 24uurs roulering. De supervisor stuurt het onderhoudspersoneel van IMbv aan. Door VL worden alle storingen doorgegeven aan het SMC en het SMC registreert deze storingen en meldt ze door aan de supervisor van het ITMC. De supervisor beslist vervolgens over de afhandeling van de storingen. Infraspeed is tenslotte zelf verantwoordelijk voor de performance van de HSL secties en kan zelf beslissen of zij onmiddellijk ofwel later in een standaard onderhoudsvenster de storing verhelpt.

Het contract wat de Staat heeft afgesloten met Infraspeed behelst ook een boeteregiem bij verminderde beschikbaarheid. Een boete betekent minder geld voor Infraspeed en daarom heeft Infraspeed ook gezorgd dat zij veel infrasystemen vanuit het ITMC kan monitoren. Het kan dus goed zijn dat er al indicaties zijn dat een systeem extra onderhoud nodig heeft voordat er een storing optreedt. De supervisor kan dus zelfstandig op de meldingen uit haar systemen reageren om toekomstig uitval en daarmee boetes te voorkomen.

Inmiddels is het begrip ITMC in de Rotterdamse operaties van de treindienst een ingeburgerd begrip geworden. Voor Infraspeed gebruiken de mensen in de operaties vaak de afkorting IMBV. IMBV staat voor Infraspeed Maintenance B.V.. Deze volle dochter van Infraspeed is belast met het totale onderhoud van de HSL infrastructuur.

IMBV heeft haar hoofdvestiging in Dordrecht aan de Kilkade.

Infraspeed Technical Monitoring Center | Infrasite

Infraspeed Technical Monitoring Center

Uit het contract van de Staat der Nederlanden met Infraspeed (RIA)is voortgekomen dat er door ProRail een ruimte voor Infraspeed ter beschikking werd gesteld.

De Infraprovider heeft de infrastructuur gebouwd en heeft de verplichting deze infrastructuur ook te onderhouden met een hoge performance.

Om te zorgen dat deze performance ook gehaald wordt heeft Infraspeed de infrastructuur natuurlijk robuust gebouwd maar had daarnaast ook de behoefte een monitoringscentrum in te richten waar 24 uur per dag gedurende 7 dagen in de week de infrastructuur in de gaten kan worden gehouden. Vanuit dit ITMC zou ook de operaties met daarbij de contacten met de Treindienstleider en het Schakel en Meldcentrum SMC en Tunnel Coordinatiecentrum plaatsvinden.

Vanwege de concentratie van de bediensystemen van de HSL infrastructuur in het VL gebouw leek dit ook de meest logische plek voor het inrichten van het ITMC.

Er door ProRail en onder andere Tribase ruimte vrijgemaakt in het VL gebouw waardoor het ITMC hier gevestigd kon worden. Het ITMC is in het gebouw gevestigd direct onder het SMC tegenover de seinzaal van Verkeersleiding.

Het ITMC wordt bemensd door een supervisor van Infraspeed Maintenance BV (IMbv) in een 24uurs roulering. De supervisor stuurt het onderhoudspersoneel van IMbv aan. Door VL worden alle storingen doorgegeven aan het SMC en het SMC registreert deze storingen en meldt ze door aan de supervisor van het ITMC. De supervisor beslist vervolgens over de afhandeling van de storingen. Infraspeed is tenslotte zelf verantwoordelijk voor de performance van de HSL secties en kan zelf beslissen of zij onmiddellijk ofwel later in een standaard onderhoudsvenster de storing verhelpt.

Het contract wat de Staat heeft afgesloten met Infraspeed behelst ook een boeteregiem bij verminderde beschikbaarheid. Een boete betekent minder geld voor Infraspeed en daarom heeft Infraspeed ook gezorgd dat zij veel infrasystemen vanuit het ITMC kan monitoren. Het kan dus goed zijn dat er al indicaties zijn dat een systeem extra onderhoud nodig heeft voordat er een storing optreedt. De supervisor kan dus zelfstandig op de meldingen uit haar systemen reageren om toekomstig uitval en daarmee boetes te voorkomen.

Inmiddels is het begrip ITMC in de Rotterdamse operaties van de treindienst een ingeburgerd begrip geworden. Voor Infraspeed gebruiken de mensen in de operaties vaak de afkorting IMBV. IMBV staat voor Infraspeed Maintenance B.V.. Deze volle dochter van Infraspeed is belast met het totale onderhoud van de HSL infrastructuur.

IMBV heeft haar hoofdvestiging in Dordrecht aan de Kilkade.