Europese Unie

 De Europese Unie of EU is een intergouvernementele en supranationale organisatie van in meerderheid Europese staten, die momenteel 27 lidstaten heeft. De Unie is onder deze naam opgericht door het Verdrag van Maastricht in 1992. Vele aspecten van de EU bestonden echter al in de voorlopers van deze Unie, daterend uit de jaren ’50. Binnen de Unie wordt er onder andere op politiek, economisch en juridisch vlak samengewerkt.

De Europese Commissie of EC (formeel de Commissie van de Europese Gemeenschappen) belichaamt en behartigt het algemeen belang van de Europese Unie. De voorzitter en de leden van de Commissie worden door de lidstaten benoemd na goedkeuring door het Europees Parlement. De Commissie zetelt in Brussel.

Het spoor in de EU

Voor de spoorwegen zijn er een aantal belangrijke stukken gepubliceerd:

Richtlijn 91/440

De Europese Unie heeft in 1991 met deze Richtlijn een verzelfstandiging van de nationale spoorwegmaatschappijen en een administratieve scheiding tussen infrastructuur en exploitatie beoogd.

De scheiding van railinfra en exploitatie kan zowel betekenen dat de infrabeheerder een apart onderdeel is van de nationale spoorwegmaatschappij (bijv. DB Netz als onderdeel van Deutsche Bahn|DB AG in Duitsland) of dat de railinfrabeheerder een geheel zelfstandige organisatie is (bijv. ProRail in Nederland).

Het doel van de richtlijn is om het Europese spoor transparanter te maken, zodat exploitanten van Goederenvervoer of van besloten/internationaal personenvervoer toegang hebben tot alle Spoorwegnetten in de Europese Unie en Zwitserland. Dit principe wordt open access genoemd. Alle railinfrabeheerders publiceren elk jaar een Netverklaring. Dit document bevat informatie over het spoorwegnet voor Spoorwegondernemingen die gebruik (willen) maken van het spoorwegnet.

Om open access op technisch vlak mogelijk te maken is interoperabiliteit van het Europese spoorwegnet noodzakelijk.

Richtlijn 2001/16/EG

Deze beschrijft in Art. 4 lid 1 een aantal essentiele eisen voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem met betrekking tot:

  • Veiligheid.
  • Betrouwbaarheid en beschikbaarheid (RAMS).
  • Gezondheid.
  • Milieubescherming.
  • Technische Compatibiliteit.

Deze aspecten zijn uitgewerkt in de Beschikking van 28/III/2006 betreffende de TSI CCS.

Spoorwegveiligheidsrichtlijn 2004/49/EC

Ook de Europese Spoorwegveiligheidsrichtlijn (2004/49/EC) schrijft een aantal indicatoren

voor die een plaats hebben gekregen in de Trendanalyse. Deze indicatoren zijn:

  • Spoorstaafbreuken die tot verstoring van de treindienst leiden.
  • Knikken in het spoor of baanverzakkingen die tot verstoring leiden.
  • Passage Stoptonend Sein.
  • Percentage spoor met [ATB|Automatische treinbeïnvloeding.
  • Aantal Overwegen (per kilometer spoor).
  • Gebroken wielen en assen.

(N.B. De veiligheid van personen is het belangrijkste speerpunt in de activiteiten van de IVW.)

Eerste versie geschreven door: Gertjan Rhebergen

Europese Unie | Infrasite

Europese Unie

 De Europese Unie of EU is een intergouvernementele en supranationale organisatie van in meerderheid Europese staten, die momenteel 27 lidstaten heeft. De Unie is onder deze naam opgericht door het Verdrag van Maastricht in 1992. Vele aspecten van de EU bestonden echter al in de voorlopers van deze Unie, daterend uit de jaren ’50. Binnen de Unie wordt er onder andere op politiek, economisch en juridisch vlak samengewerkt.

De Europese Commissie of EC (formeel de Commissie van de Europese Gemeenschappen) belichaamt en behartigt het algemeen belang van de Europese Unie. De voorzitter en de leden van de Commissie worden door de lidstaten benoemd na goedkeuring door het Europees Parlement. De Commissie zetelt in Brussel.

Het spoor in de EU

Voor de spoorwegen zijn er een aantal belangrijke stukken gepubliceerd:

Richtlijn 91/440

De Europese Unie heeft in 1991 met deze Richtlijn een verzelfstandiging van de nationale spoorwegmaatschappijen en een administratieve scheiding tussen infrastructuur en exploitatie beoogd.

De scheiding van railinfra en exploitatie kan zowel betekenen dat de infrabeheerder een apart onderdeel is van de nationale spoorwegmaatschappij (bijv. DB Netz als onderdeel van Deutsche Bahn|DB AG in Duitsland) of dat de railinfrabeheerder een geheel zelfstandige organisatie is (bijv. ProRail in Nederland).

Het doel van de richtlijn is om het Europese spoor transparanter te maken, zodat exploitanten van Goederenvervoer of van besloten/internationaal personenvervoer toegang hebben tot alle Spoorwegnetten in de Europese Unie en Zwitserland. Dit principe wordt open access genoemd. Alle railinfrabeheerders publiceren elk jaar een Netverklaring. Dit document bevat informatie over het spoorwegnet voor Spoorwegondernemingen die gebruik (willen) maken van het spoorwegnet.

Om open access op technisch vlak mogelijk te maken is interoperabiliteit van het Europese spoorwegnet noodzakelijk.

Richtlijn 2001/16/EG

Deze beschrijft in Art. 4 lid 1 een aantal essentiele eisen voor het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem met betrekking tot:

  • Veiligheid.
  • Betrouwbaarheid en beschikbaarheid (RAMS).
  • Gezondheid.
  • Milieubescherming.
  • Technische Compatibiliteit.

Deze aspecten zijn uitgewerkt in de Beschikking van 28/III/2006 betreffende de TSI CCS.

Spoorwegveiligheidsrichtlijn 2004/49/EC

Ook de Europese Spoorwegveiligheidsrichtlijn (2004/49/EC) schrijft een aantal indicatoren

voor die een plaats hebben gekregen in de Trendanalyse. Deze indicatoren zijn:

  • Spoorstaafbreuken die tot verstoring van de treindienst leiden.
  • Knikken in het spoor of baanverzakkingen die tot verstoring leiden.
  • Passage Stoptonend Sein.
  • Percentage spoor met [ATB|Automatische treinbeïnvloeding.
  • Aantal Overwegen (per kilometer spoor).
  • Gebroken wielen en assen.

(N.B. De veiligheid van personen is het belangrijkste speerpunt in de activiteiten van de IVW.)

Eerste versie geschreven door: Gertjan Rhebergen