ERTMS Key Management Centre

De taak van het KMC is het genereren van encryptiesleutels voor treinen die op Nederlandse ERTMS baanvakken rijden. Dit vloeit voort uit een Europese regelgeving. De invoering van ERTMS betekent, dat het beveiligingssysteem aan baanzijde via radiocommunicatie rijtoestemmingen verleent aan treinen die willen rijden op een traject beveiligd met ERTMS (bijvoorbeeld de Betuweroute en deHSL-zuid).

Per 1 maart 2008 is bij Prorail het ERTMS Key Management Center (KMC) operationeel. Organisatorisch is het KMC bij de afdeling Prorail/Inframanagement/Treinbeveiligingssystemen geplaatst.

De rijtoestemmingen zijn veiligheidsrelevant en daardoor is een beveiliging met een encryptiesleutel nodig. Zonder deze sleutel kan er geen radiocommunicatie tot stand komen met als gevolg dat de ERTMS trein niet kan rijden. Daarom krijgen alle ERTMS treinen een unieke sleutel die wordt opgenomen in de ERTMS treinapparatuur. De overeenkomstige sleutel wordt ook aan de baanzijde in de Radio Block Centers van het ERTMS baanvak opgenomen.

Deze sleutel wordt gegenereerd door het ERTMS Key Management Center van ProRail. De sleutel moet in de ERTMS treinapparatuur worden opgenomen door de vervoerder. Het verzenden van de sleutel van het KMC aan de vervoerder wordt beveiligd met een transportsleutel. Deze transportsleutel wordt ook gegenereerd door het KMC.

ERTMS key management omvat het genereren en beheren van deze encryptiesleutels. Key management omvat ook het opstellen, afspreken en beheren van procedures met de vervoerders om sleutels veilig te gebruiken en dat gebruik op efficiënte wijze in te passen in de toelating van de treinen op de ERTMS infrastructuur. De procedures en werkwijzen van het KMC zijn onlangs met succes door een Notified Body beoordeeld.

Voor meer informatie is het ERTMS Key Management Center te bereiken via: kmc@prorail.nl.

Bron: Apropos

Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong

ERTMS Key Management Centre | Infrasite

ERTMS Key Management Centre

De taak van het KMC is het genereren van encryptiesleutels voor treinen die op Nederlandse ERTMS baanvakken rijden. Dit vloeit voort uit een Europese regelgeving. De invoering van ERTMS betekent, dat het beveiligingssysteem aan baanzijde via radiocommunicatie rijtoestemmingen verleent aan treinen die willen rijden op een traject beveiligd met ERTMS (bijvoorbeeld de Betuweroute en deHSL-zuid).

Per 1 maart 2008 is bij Prorail het ERTMS Key Management Center (KMC) operationeel. Organisatorisch is het KMC bij de afdeling Prorail/Inframanagement/Treinbeveiligingssystemen geplaatst.

De rijtoestemmingen zijn veiligheidsrelevant en daardoor is een beveiliging met een encryptiesleutel nodig. Zonder deze sleutel kan er geen radiocommunicatie tot stand komen met als gevolg dat de ERTMS trein niet kan rijden. Daarom krijgen alle ERTMS treinen een unieke sleutel die wordt opgenomen in de ERTMS treinapparatuur. De overeenkomstige sleutel wordt ook aan de baanzijde in de Radio Block Centers van het ERTMS baanvak opgenomen.

Deze sleutel wordt gegenereerd door het ERTMS Key Management Center van ProRail. De sleutel moet in de ERTMS treinapparatuur worden opgenomen door de vervoerder. Het verzenden van de sleutel van het KMC aan de vervoerder wordt beveiligd met een transportsleutel. Deze transportsleutel wordt ook gegenereerd door het KMC.

ERTMS key management omvat het genereren en beheren van deze encryptiesleutels. Key management omvat ook het opstellen, afspreken en beheren van procedures met de vervoerders om sleutels veilig te gebruiken en dat gebruik op efficiënte wijze in te passen in de toelating van de treinen op de ERTMS infrastructuur. De procedures en werkwijzen van het KMC zijn onlangs met succes door een Notified Body beoordeeld.

Voor meer informatie is het ERTMS Key Management Center te bereiken via: kmc@prorail.nl.

Bron: Apropos

Eerste versie geschreven door: Hein B.A. de Jong