Contractsector
Met het begrip contractsector wordt gedoeld op de spoorlijnen die geen deel uitmaken van het hoofdrailnet waarvoor NA een concessie tot 2015 heeft gekregen. Het gaat ruwweg om regionale lijnen of lijnen waarop alleen stoptreindiensten rijden.
De lijnen uit de contractsector vallen onder het regiem van de Wet personenvervoer 2000, wat betekent dat het vervoer periodiek moet worden aanbesteed door de verantwoordelijke overheid, provincie en/of stadsgewest.
Overzicht spoordiensten
Toen in 1999 onderscheid werd gemaakt tussen hoofdrailnet en contractsector ging het om in totaal 34 spoordiensten. Sindsdien zijn er een aantal teruggegaan naar het hoofdrailnet. De totale lijst (de niet erg voor de hand liggende nummervolgorde is de keuze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) is:
1 Leeuwarden – Harlingen
2 Leeuwarden – Stavoren
3 Winterswijk – Doetinchem
4 Winterswijk – Zutphen
5 Groningen – Delfzijl
6 Groningen – Nieuweschans
7 Groningen – Roodeschool
8 Arnhem – Doetinchem
9 Zutphen – Oldenzaal
10 Apeldoorn – Zutphen (RegioNS)
11 Utrecht – Leiden
12 Alkmaar – Zaandam – Amsterdam
13 Enkhuizen – Zaandam – Amsterdam
14 Utrecht – Rhenen
15 Utrecht – Baarn
16 Lelystad – Weesp – Amsterdam
17 Geldermalsen – Dordrecht
18 Tiel – Arnhem
19 Zoetermeerlijn
20 Hofpleinlijn
21 Hoorn – Alkmaar – Uitgeest
22 Alkmaar – Den Helder
23 Haarlem – Uitgeest
24 Rotterdam – Hoek van Holland
25 Gouda – Alphen
26 Roermond – Nijmegen
27 Maastricht – Kerkrade
28 Amersfoort – Ede-Wageningen
29 Zwolle – Emmen
30 Zwolle – Kampen
31 Zwolle – Almelo
32 Zandvoort – Haarlem
33 Groningen – Leeuwarden
34 Houten – Houten Castellum
Latere wijzigingen
Een aantal lijnen is sinds het opstellen van de lijst teruggegaan naar het hoofdrailnet omdat het afzonderlijk exploiteren ervan niet of nauwelijks mogelijk is: dat geldt voor de lijnen 11, 14, 15 en 16.
Ook de nummers 12/13, 21, 22, 23 en 32 zijn weer onderdeel van het hoofdrailnet. De provincie Noord-Holland wilde de verantwoordelijkheid voor deze lijnen alleen overnemen van het Rijk als ze als een samenhangend geheel konden worden geëxploiteerd inclusief samenloop met NS op een deel van het hoofdrailnet naar Amsterdam. Minister Peijs weigerde dat echter, waarna de provincie ervan af zag de lijnen over te nemen.
De lijnen 19 en 20 zijn tegenwoordig RandstadRail, lijn 34 verdwijnt zodra het traject Utrecht – Geldermalsen viersporig is geworden.
Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn