Contractsector

Met het begrip contractsector wordt gedoeld op de spoorlijnen die geen deel uitmaken van het hoofdrailnet waarvoor NA een concessie tot 2015 heeft gekregen. Het gaat ruwweg om regionale lijnen of lijnen waarop alleen stoptreindiensten rijden.  

De lijnen uit de contractsector vallen onder het regiem van de Wet personenvervoer 2000, wat betekent dat het vervoer periodiek moet worden aanbesteed door de verantwoordelijke overheid, provincie en/of stadsgewest.

Overzicht spoordiensten

Toen in 1999 onderscheid werd gemaakt tussen hoofdrailnet en contractsector ging het om in totaal 34 spoordiensten. Sindsdien zijn er een aantal teruggegaan naar het hoofdrailnet. De totale lijst (de niet erg voor de hand liggende nummervolgorde is de keuze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) is:

1 Leeuwarden – Harlingen

2 Leeuwarden – Stavoren

3 Winterswijk – Doetinchem

4 Winterswijk – Zutphen

5 Groningen – Delfzijl

6 Groningen – Nieuweschans

7 Groningen – Roodeschool

8 Arnhem – Doetinchem

9 Zutphen – Oldenzaal

10 Apeldoorn – Zutphen (RegioNS)

11 Utrecht – Leiden

12 Alkmaar – Zaandam – Amsterdam

13 Enkhuizen – Zaandam – Amsterdam

14 Utrecht – Rhenen

15 Utrecht – Baarn

16 Lelystad – Weesp – Amsterdam

17 Geldermalsen – Dordrecht

18 Tiel – Arnhem

19 Zoetermeerlijn

20 Hofpleinlijn

21 Hoorn – Alkmaar – Uitgeest

22 Alkmaar – Den Helder

23 Haarlem – Uitgeest

24 Rotterdam – Hoek van Holland

25 Gouda – Alphen

26 Roermond – Nijmegen

27 Maastricht – Kerkrade

28 Amersfoort – Ede-Wageningen

29 Zwolle – Emmen

30 Zwolle – Kampen

31 Zwolle – Almelo

32 Zandvoort – Haarlem

33 Groningen – Leeuwarden

34 Houten – Houten Castellum

Latere wijzigingen

Een aantal lijnen is sinds het opstellen van de lijst teruggegaan naar het hoofdrailnet omdat het afzonderlijk exploiteren ervan niet of nauwelijks mogelijk is: dat geldt voor de lijnen 11, 14, 15 en 16.

Ook de nummers 12/13, 21, 22, 23 en 32 zijn weer onderdeel van het hoofdrailnet. De provincie Noord-Holland wilde de verantwoordelijkheid voor deze lijnen alleen overnemen van het Rijk als ze als een samenhangend geheel konden worden geëxploiteerd inclusief samenloop met NS op een deel van het hoofdrailnet naar Amsterdam. Minister Peijs weigerde dat echter, waarna de provincie ervan af zag de lijnen over te nemen.

De lijnen 19 en 20 zijn tegenwoordig RandstadRail, lijn 34 verdwijnt zodra het traject Utrecht – Geldermalsen viersporig is geworden.

Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn

Contractsector | Infrasite

Contractsector

Met het begrip contractsector wordt gedoeld op de spoorlijnen die geen deel uitmaken van het hoofdrailnet waarvoor NA een concessie tot 2015 heeft gekregen. Het gaat ruwweg om regionale lijnen of lijnen waarop alleen stoptreindiensten rijden.  

De lijnen uit de contractsector vallen onder het regiem van de Wet personenvervoer 2000, wat betekent dat het vervoer periodiek moet worden aanbesteed door de verantwoordelijke overheid, provincie en/of stadsgewest.

Overzicht spoordiensten

Toen in 1999 onderscheid werd gemaakt tussen hoofdrailnet en contractsector ging het om in totaal 34 spoordiensten. Sindsdien zijn er een aantal teruggegaan naar het hoofdrailnet. De totale lijst (de niet erg voor de hand liggende nummervolgorde is de keuze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) is:

1 Leeuwarden – Harlingen

2 Leeuwarden – Stavoren

3 Winterswijk – Doetinchem

4 Winterswijk – Zutphen

5 Groningen – Delfzijl

6 Groningen – Nieuweschans

7 Groningen – Roodeschool

8 Arnhem – Doetinchem

9 Zutphen – Oldenzaal

10 Apeldoorn – Zutphen (RegioNS)

11 Utrecht – Leiden

12 Alkmaar – Zaandam – Amsterdam

13 Enkhuizen – Zaandam – Amsterdam

14 Utrecht – Rhenen

15 Utrecht – Baarn

16 Lelystad – Weesp – Amsterdam

17 Geldermalsen – Dordrecht

18 Tiel – Arnhem

19 Zoetermeerlijn

20 Hofpleinlijn

21 Hoorn – Alkmaar – Uitgeest

22 Alkmaar – Den Helder

23 Haarlem – Uitgeest

24 Rotterdam – Hoek van Holland

25 Gouda – Alphen

26 Roermond – Nijmegen

27 Maastricht – Kerkrade

28 Amersfoort – Ede-Wageningen

29 Zwolle – Emmen

30 Zwolle – Kampen

31 Zwolle – Almelo

32 Zandvoort – Haarlem

33 Groningen – Leeuwarden

34 Houten – Houten Castellum

Latere wijzigingen

Een aantal lijnen is sinds het opstellen van de lijst teruggegaan naar het hoofdrailnet omdat het afzonderlijk exploiteren ervan niet of nauwelijks mogelijk is: dat geldt voor de lijnen 11, 14, 15 en 16.

Ook de nummers 12/13, 21, 22, 23 en 32 zijn weer onderdeel van het hoofdrailnet. De provincie Noord-Holland wilde de verantwoordelijkheid voor deze lijnen alleen overnemen van het Rijk als ze als een samenhangend geheel konden worden geëxploiteerd inclusief samenloop met NS op een deel van het hoofdrailnet naar Amsterdam. Minister Peijs weigerde dat echter, waarna de provincie ervan af zag de lijnen over te nemen.

De lijnen 19 en 20 zijn tegenwoordig RandstadRail, lijn 34 verdwijnt zodra het traject Utrecht – Geldermalsen viersporig is geworden.

Eerste versie geschreven door: Maurits van den Toorn