ATBM-plus

ATBM-plus is een extra opschakelsignaal vanuit ATB-NG, welke in combinatie met het ATB-EG-signaal Vmax 140 km/h, door een trein met ATBL geïnterpreteerd wordt als Vmax 160 km/h

Deze toegevoegde functie is op dit moment (2008) alleen beschikbaar op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve – Hoofddorp om de Thalys(PKBA-) treinstellen veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG)-bakens geïnstalleerd. Deze bakens sturen een specifiek signaal naar de trein, het zogenoemde ATBM+-signaal. Dit signaal schakelt de maximum toegelaten snelheid omhoog naar 160 km/u.

De naar Amsterdam doorrijdende nterCityExpress(ICE) -treinen zijn ook voorzien van ATBL en hebben ook de beschikking over de ATBM+ functionaliteit, maar deze wordt in de praktijk niet gebruikt.

Techniek

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de PKBA-treinstellen ATBL geïnstalleerd. ATBL is een variant van ATB-NG en combineert het Belgische TBL, ATB-EG en ATB-NG. ATB-NG-treinapparatuur kan naast ATB-NG-informatie ook ATB-EG-informatie uit het spoor opnemen. Op het traject Den Haag Mariahoeve – Hoofddorp kan via het spoor de ATB-EG-code voor een maximum snelheid voor 140 km/u gegeven worden, en via de ATB-NG-bakens het speciale ATBM+-opschakelsignaal. Op basis van de combinatie van signalen bepaalt de ATB-apparatuur in de trein de maximumsnelheid op 160 km/u. Op de stuurtafel is een extra gele lamp met aanduiding ’14’ (140 km/u) aanwezig; de groene lamp licht pas op bij het actief worden van ATBM+ (160 km/u).

Toekomst

De kans dat ATBM+ in zijn huidige vorm ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is gering. Het is echter wel denkbaar dat ATBM+ in een iets gewijzigde uitvoering gebruikt gaat worden, te weten E-ATBM+. Deze variant, die technisch sterk lijkt op het Belgische Euro-TBL, maakt gebruik van Eurobalise (zie ERTMS) in plaats van ATB-NG-balises. Het voordeel hiervan is dat er geen speciale ATB-NG-componenten meer nodig zijn en de infrazijdige apparatuur geen bekabeling meer nodig heeft. Bovendien wordt de functie aan treinzijde ook eenvoudig realiseerbaar in ATB-systemen van andere leveranciers, inclusief STM-ATB.