ATB-kwiteerfunctie

De kwiteerfunctie had tot doel de alertheid van de machinist op het naderen van een stoppunt te toetsen bij het rijden met cabinesein Geel. De functie bestaat uit het om de 20 seconden kortstondig indrukken van een knop. Aanvankelijk was de looptijd vast 20 seconden en moest het klinken van een zoemersignaal worden afgewacht alvorens de knop binnen een bepaalde reactietijd in te drukken. De invoering van treinomroep, treintelefoon en Telerail heeft ertoe geleid dat de vaste tijd verlaten werd en het mogelijk werd om op voorhand te kwiteren. Toch bleef de kwiteerhandeling de bestuurder in de weg zitten, niet in het minst door de invoering van de Intermitterende Dodeman. ATB-snelremingrepen omdat, de bestuurder "met wat anders" bezig was dan wachten op de kwiteerzoemer, zetten het handhaven van de functie meer en meer onder druk: Telerail, ID en de treintelefoon konden zich melden tegelijkertijd met de kwiteerfunctie. Na ergonomisch onderzoek met daarnaast de verdere grootschalige invoering van de intermitterende dodemaninstallaties is de kwiteerfunctie uiteindelijk afgeschaft.