ATB-EG

ATB-EG staat voor Automatische treinbeïnvloeding Eerste Generatie en is een vorm van Spoorbeveiliging die wordt toegepast op een deel van het Nederlandse spoorwegnet.

Het overgrote deel van het Nederlandse spoorwegennet is voorzien van dit type ATB-beveiliging.

Het ATB-EG systeem is een techniek waarbij de ATB-baanapparatuur continu aan de ATB-treinapparatuur doorgeeft wat op dat moment de maximaal te rijden snelheid is. Deze maximum snelheid wordt vergeleken met de snelheid die de Trein werkelijk heeft. Als de treinsnelheid hoger is dan de ATB oplegt, zal de Machinist een remopdracht krijgen. Bij het niet naleven van deze opdracht zal de ATB-treinapparatuur een Snelremming inzetten, zodat de trein tot stilstand wordt gebracht.

De communicatie tussen baan en trein vindt plaats via een wisselstroom door of langs de Spoorstaafen. Deze wisselstroom wekt een magnetisch veld op rond de spoorstaven, welke door de ATB-opneemspoelen onder de trein worden gedetekteerd. Op deze wijze wordt een continue kontaktloze overdracht gerealiseerd. Door de wisselstroom in verschillende tempo’s te onderbreken kunnen verschillende maximum snelheden aan de trein worden doorgegeven.

ATB-code 96

Het aantal stroomonderbrekingen per minuut noemt men de ATB-code. Het plaatje hierboven toont ATB-code 96.

ATB-EG werkt met de volgende snelheidsintervallen:

  1. 0 – 40 km/uur (ATB-code ontbreekt)
  2. 40 – 60 km/uur (ATB-code 220)
  3. 60 – 80 km/uur (ATB-code 180)
  4. 80 – 130 km/uur (ATB-code 120)
  5. 130 – 140 km/uur (ATB-code 96)
  6. Buiten Dienst (ATB-code 75)Als er dus geen ATB-code aanwezig is, is de maximum snelheid beperkt tot 40 km/uur.

De baanapparatuur bepaalt de af te geven ATB-code aan de hand van de Seinbeelden en wisselstanden. Alle mogelijke ATB-codes zijn terug te vinden op de Seinbeeldenkaarten.

De ATB-EG is een inmiddels oud systeem, wat op zich nog prima werkt, maar wel een aantal beperkingen heeft. Het grootste probleem is dat dit systeem onterechte ROOD-LICHT-passages met lage snelheid niet zal voorkomen. Een ander nadeel is het beperkt aantal snelheidsstappen waarmee het werkt. Met name het interval 80-130 is nogal groot. Als een trein ergens maximaal 90 km/uur mag rijden, zal de ATB-EG pas ingrijpen als de snelheid de 130 km/uur overschrijdt.

Om te kunnen rijden op baanvakken die niet zijn uitgerust met ATB,moet de ATB treinapparatuur Buiten Dienst worden geschakeld.

Mede om deze beperkingen op te heffen, is de ATB-NG ontwikkeld. Deze werkt technisch heel anders, en zowel de baan- als treinapparatuur verschillen dan ook enorm.

ATB opnemer
ATB opnemer

ATB kast
ATB kast