Minister Schultz van Haegen bezoekt Oost Nederlandse spoorgemeenten

Persbericht van Landsdeel Oost: provincie Gelderland, provincie Overijssel, Regio Twente, Regio Stedendriehoek, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en de gemeenten langs de IJssellijn en Twentelijn.


Tijdens een informeel werkbezoek heeft Minister Schultz van Haegen de Oost-Nederlandse gemeenten bezocht die worden getroffen door de door haar geplande toename van goederentreinen. Dit had zij toegezegd tijdens de bestuurlijke conferentie van 21 november 2011.

Gedeputeerde Ineke Bakker (Overijssel), gedeputeerde Conny Bieze (Gelderland) en de portefeuillehouders Jan Bron (Regio Twente), Jos Penninx (Regio Stedendriehoek) en Kees Luesink (Stadsregio Arnhem-Nijmegen), hebben samen met enkele burgemeesters en wethouders van de 22 betrokken Gelderse en Overijsselse gemeenten de minister op 4 locaties, te weten Borne, Bathmen, Zutphen en Velp, laten zien hoe Landsdeel Oost wordt getroffen door haar plannen.

Na afloop van het werkbezoek hebben de gezamenlijke spoorgemeenten in Oost Nederland de minister een boodschap meegegeven, waarin zij constateren dat de voorgenomen route (herroutering) van goederentreinen door Oost Nederland tot buitensporige schade zal leiden.

De gevolgen voor de leefbaarheid, gezondheid en bereikbaarheid van de steden en kernen langs de spoorlijnen zullen ingrijpend zijn.

Oost-Nederland heeft vooralsnog geen zicht op maatregelen om negatieve effecten voor de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van de inwoners langs de IJssellijn en Twente(kanaal) lijn te voorkomen en te verhelpen. Geluidshinder en trillingshinder hebben effect op de gezondheid, gesloten overwegen op de bereikbaarheid. Leefkwaliteit en landschap vormen de kracht en de toekomst van de regio als aangename vestigingsplaats met een grote recreatie-economie. De voorgenomen route door Gelderland en Overijssel pleegt inbreuk op de leefkwaliteit en het landschap voor de huidige en toekomstige generatie.

Oost -Nederlanse bestuurders constateren dat de tot op heden uitgevoerde onderzoeken en hieraan verbonden conclusies geen recht doen aan de aangenomen moties en gedane toezeggingen in de Tweede Kamer.

Het landsdeel Oost Nederland had op voorhand geen vertrouwen in een goede afloop voor de gezondheid van haar inwoners, het milieu, de natuur, het landschap en de economische ontwikkeling, juist omdat toekomstgerichte oplossingen na 2020 niet worden uitgewerkt. Gezien de positieve houding van de minister zijn de bestuurders nu wat minder somber gestemd. Echter, op basis van de huidige stand van zaken zal Oost-Nederland niet meewerken aan het tot stand komen van de herroutering (voorgenomen route) van het goederenvervoer per spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Overijssel

Minister Schultz van Haegen bezoekt Oost Nederlandse spoorgemeenten | Infrasite

Minister Schultz van Haegen bezoekt Oost Nederlandse spoorgemeenten

Persbericht van Landsdeel Oost: provincie Gelderland, provincie Overijssel, Regio Twente, Regio Stedendriehoek, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en de gemeenten langs de IJssellijn en Twentelijn.


Tijdens een informeel werkbezoek heeft Minister Schultz van Haegen de Oost-Nederlandse gemeenten bezocht die worden getroffen door de door haar geplande toename van goederentreinen. Dit had zij toegezegd tijdens de bestuurlijke conferentie van 21 november 2011.

Gedeputeerde Ineke Bakker (Overijssel), gedeputeerde Conny Bieze (Gelderland) en de portefeuillehouders Jan Bron (Regio Twente), Jos Penninx (Regio Stedendriehoek) en Kees Luesink (Stadsregio Arnhem-Nijmegen), hebben samen met enkele burgemeesters en wethouders van de 22 betrokken Gelderse en Overijsselse gemeenten de minister op 4 locaties, te weten Borne, Bathmen, Zutphen en Velp, laten zien hoe Landsdeel Oost wordt getroffen door haar plannen.

Na afloop van het werkbezoek hebben de gezamenlijke spoorgemeenten in Oost Nederland de minister een boodschap meegegeven, waarin zij constateren dat de voorgenomen route (herroutering) van goederentreinen door Oost Nederland tot buitensporige schade zal leiden.

De gevolgen voor de leefbaarheid, gezondheid en bereikbaarheid van de steden en kernen langs de spoorlijnen zullen ingrijpend zijn.

Oost-Nederland heeft vooralsnog geen zicht op maatregelen om negatieve effecten voor de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van de inwoners langs de IJssellijn en Twente(kanaal) lijn te voorkomen en te verhelpen. Geluidshinder en trillingshinder hebben effect op de gezondheid, gesloten overwegen op de bereikbaarheid. Leefkwaliteit en landschap vormen de kracht en de toekomst van de regio als aangename vestigingsplaats met een grote recreatie-economie. De voorgenomen route door Gelderland en Overijssel pleegt inbreuk op de leefkwaliteit en het landschap voor de huidige en toekomstige generatie.

Oost -Nederlanse bestuurders constateren dat de tot op heden uitgevoerde onderzoeken en hieraan verbonden conclusies geen recht doen aan de aangenomen moties en gedane toezeggingen in de Tweede Kamer.

Het landsdeel Oost Nederland had op voorhand geen vertrouwen in een goede afloop voor de gezondheid van haar inwoners, het milieu, de natuur, het landschap en de economische ontwikkeling, juist omdat toekomstgerichte oplossingen na 2020 niet worden uitgewerkt. Gezien de positieve houding van de minister zijn de bestuurders nu wat minder somber gestemd. Echter, op basis van de huidige stand van zaken zal Oost-Nederland niet meewerken aan het tot stand komen van de herroutering (voorgenomen route) van het goederenvervoer per spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Overijssel