Einde van zomerwerken Sporen in Arnhem

Aan negen weken non-stop werken aan de sporen en perrons van station Arnhem in de zomer van 2011 is vanaf vandaag een einde gekomen. Daarmee is het werk aan project Sporen in Arnhem goeddeels af. De treinen kunnen Arnhem nu beter bereiken omdat er meer ruimte is op het spoor en de kans dat ze op elkaar moeten wachten is flink afgenomen. Komende maanden wordt nog wel doorgewerkt aan de afwerking in de omgeving en van de passerelle.

Mede door de komst van een ongelijkvloerse spoorkruising hoeven treinen en daarmee ook de reizigers minder op elkaar te wachten. Bovendien kunnen meer treinen station Arnhem aandoen door twee extra perronsporen. De intensieve bouwperiode in de zomers van 2010 en 2011 zorgden voor overlast, maar de bouwtijd werd hierdoor wel met een jaar verkort. Uiteindelijk scheelt dit dus in de duur van de overlast.

Laatste loodjes

De werkzaamheden aan de spoorinfra, zoals wissels, sporen, beveiliging en bovenleidingen, zijn afgerond. Echter, het project Sporen in Arnhem omvat meer dan dat. Komende maanden wordt de groenvoorziening in de stationsomgeving nog afgewerkt. Ook wordt er bijvoorbeeld nog een dienstgebouw op perron twee geplaatst en wordt de passerelle afgebouwd. Begin volgend jaar zal alles klaar zijn.

Cijfers

De afgelopen weken non-stop werken, levert een lijst aan indrukwekkende bouwresultaten op. Het betekende 11.000 m3 ballast vernieuwen (ca 440 vrachtwagens heen, en 440 vrachtwagens terug). 14 km nieuwe spoorstaaf en 11.800 dwarsliggers. 360 km bekabeling verleggen en vernieuwen, evenals 32 km bovenleidingdraad.

Staal

Het betekende het verwijderen van 75 wissels en het bouwen van 42 nieuwe wissels. Er werden 2.500 perron keerwand stukken geplaatst. In de passerelle is 243 ton staal gebruikt. In de kappen van perrons 1 en 2 is inmiddels 157 ton staal verwerkt. Daarnaast is op 29 augustus de nieuwe, 735 meter lange, dive-under in gebruik genomen.

ProRail zorgt voor 7002 kilometer spoor en beheert 389 stations. Over het spoor rijden dagelijks 5500 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen reizigers en rijden er ruim 350 treinen met een gezamenlijke vracht van 110.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail