Brug Bovenbrugstraat Arnhem in aantocht

25 juli – 23 augustus non-stop werkzaamheden aan het spoor in Arnhem

Deze zomer wordt de brug in de Bovenbrugstraat vervangen door een nieuwe, 80 meter lange brug. Momenteel wordt de brug in onderdelen van tientallen meters klaargemaakt om in juli over de rivier en weg vervoerd te worden. Omdat het station uitgebreid wordt met een vierde perron en extra perronsporen wordt de oversteek over alle sporen langer en moet de huidige brug vervangen worden. De nieuwe brug wordt niet alleen langer, maar ook breder uitgevoerd dan de huidige.

De brug wordt nu al gebouwd om straks tijdens de buitendienststelling richting Arnhem getransporteerd te worden. Dit gebeurt in drie delen van 25, 15 en 40 meter lang. Eerst over water en daarna ’s nachts via twee diepladers en twee platformwagens door de stad richting de sporen. De montage vindt een paar dagen later plaats zodat de brug op 23 augustus weer open is. De brugdelen wegen samen 145 ton en de twee ondersteuningen waar ze op rusten ieder 9 ton.

De brug valt onder het bouwcontract van de aannemerscombinatie BAM / Dura Vermeer. Zij hebben Jansen-Venneboer uit Wijhe als toeleverancier van de brug vastgelegd, waar de brug ook in voorbereiding is.

Wanneer?
Tussen 25 juli en 23 augustus 2010 vinden er non-stop werkzaamheden aan het spoor in Arnhem plaats om van Arnhem weer een knooppunt in het Nederlandse spoorwegnetwerk te maken. Eén van de werkzaamheden is het vervangen van de brug in de Bovenbrugstraat. Daarom is deze brug vanaf 17 juli tot en met 22 augustus niet toegankelijk en wordt een omleidingroute aangegeven. Op 23 augustus is de nieuwe brug weer toegankelijk.

Arnhem wordt hoogwaardig vervoersknooppunt
Arnhem is een van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse spoorwegennet. Het aantal reizigers en het aantal treinen blijft de komende jaren flink groeien. Het station Arnhem en de sporen rond Arnhem zijn nu niet op deze groei berekend. Treinen kunnen maar beperkt tegelijk binnenkomen en vertrekken en moeten vaak op elkaar wachten. Daardoor ontstaan soms vertragingen, die direct gevolgen hebben voor de punctualiteit in de rest van het land.

De projecten Sporen in Arnhem en OV-Terminal Arnhem zorgen ervoor dat het stationsgebied klaar is voor de toekomst. Door de capaciteitsuitbreiding nemen betrouwbaarheid en beschikbaarheid op dit belangrijke knooppunt toe, waardoor er meer treinen tegelijk kunnen komen en gaan. De OV-Terminal is ruim, overzichtelijk en modern. Hier komen alle vervoersvormen samen onder één dak. Gezamenlijk maken deze projecten Arnhem beter bereikbaar en geven ze een positieve impuls aan het treinverkeer in en rondom Arnhem.

Meer informatie over het project en de werkzaamheden kunt u vinden op www.prorail.nl/sporeninarnhem

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail