ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein

Utrecht – ProRail maakt van de spoorbrug over de Maas tussen Ravenstein (Noord-Brabant) en Niftrik (Gelderland) een zogenaamde stille brug. Door de realisatie van een ingegoten spoorconstructie wordt de stille brug nagenoeg even stil als een gewone spoorbaan met ballastbed. Ook wordt de spoorbrug aanzienlijk duurzamer. Het rijksmonument kan er na de ingreep weer vele tientallen jaren tegen. ProRail verwacht dat de stille spoorbrug bij Ravenstein eind 2009 klaar zal zijn.

ProRail

ProRail is als spoorbeheerder verantwoordelijk voor de instandhouding van de spoorbrug over de Maas bij Ravenstein. Na studie heeft ProRail geconcludeerd dat de spoorconstructie aan vervanging toe is. Daarom geldt vanaf januari 2008 al een snelheidbeperking van 40 kilometer per uur op de spoorbrug.

Reparaties

Nu ligt het spoor op houten dwarsliggers die op de stalen rijvloer van de brug liggen. Op korte termijn wordt een aantal reparaties aan het bestaande spoor uitgevoerd. Van zaterdag 21 juni 1:00 uur tot en met maandag 23 juni 5:00 uur vinden deze werkzaamheden aaneengesloten plaats. Na deze ingreep zal de snelheidsbeperking worden opgeheven. Treinen kunnen dan weer met 120 kilometer per uur rijden in plaats van de tijdelijke 40 kilometer per uur. De incidenteel optredende vertragingen behoren dan weer tot het verleden.

Realisatie

Voor de definitieve realisatie van de stille brug zal in de loop van 2009 het bestaande spoor met houten dwarsliggers worden vervangen door het spoor met ingegoten spoorstaven. Door deze nieuwe constructie worden de trillingen in de brug gereduceerd, waardoor het geproduceerde geluid afneemt en de brug zelf een langere restlevensduur krijgt. ProRail verwacht dat dit werk in een aaneengesloten periode van tien dagen zal worden uitgevoerd. De exacte data zijn nog niet bekend.

Overlast

ProRail schat in dat de overlast voor de directe omgeving tijdens de beide treinvrije perioden gering zal zijn. De omwonenden zullen voorafgaande aan de werkzaamheden via de locale media op de hoogte worden gesteld. In beide perioden zullen bussen worden ingezet om de treinreizigers te vervoeren.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail