Metingen Zeeuwse lijn: meer dan 10 decibel geluidreductie

Utrecht – Stil spoor, gecombineerd met stille goederentreinen maakt een forse geluidreductie mogelijk. Dit is de belangrijkste conclusie van geluidsmetingen, die zijn uitgevoerd op 21 augustus 2007 nabij Kapelle. De metingen vonden plaats in opdracht van het Kenniscentrum Spoorgeluid van ProRail in het kader van het Innovatieprogramma Geluid (IPG).

Stille testtrein

Speciaal voor de geluidsmetingen reed een testtrein meerdere keren langs een vast meetpunt. De gietijzeren remblokken van de trein waren vervangen door diverse typen remblokken van alternatieve materialen. Deze speciale LL-remblokken houden de wielen glad, waardoor de trein minder geluid produceert tijdens het rijden. De diverse testwagens waren 8 tot 10 decibel stiller dan de referentiewagens.

Stil spoor

De metingen vonden plaats bij het deel van de Zeeuwse lijn dat is voorzien van raildempers en betonnen dwarsliggers. Deze zorgen voor een extra geluidreductie van respectievelijk 3 en 2 decibel. Het onderzoek toont aan dat de geluidsreducerende effecten van de afzonderlijke maatregelen opgeteld kunnen worden als de maatregelen gecombineerd worden toegepast.

Testen worden voortgezet

Het Innovatieprogramma Geluid is inmiddels beëindigd, maar de pilotprojecten met de stille goederentreinen lopen dit jaar nog door. Hierbij wordt niet zozeer de inmiddels bewezen geluidsreducerende werking getest, maar wel enkele technische aspecten, zoals de slijtage van remblokken en wielen en de remwerking. Mogelijk leidt dit tot Europese vrijgave van deze producten.

De rapporten van de metingen zijn recent verschenen en op internet beschikbaar via: www.innovatieprogrammageluid.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail