Voortgang IPG project Duurzame oplossing booggeluid

Het IPG-spoor project ‘Duurzame oplossing booggeluid’ is nu beland in de fase van praktijkbeproeving. In de eerste fase van het project is de selectie van Squeal beperkende oppervlaktematerialen succesvol afgerond, samen met het ontwerp van een anti-squeal railprofiel. Op dit moment wordt ca. 200 meter spoorstaaf voorbereid, deels met een geïmpregneerd oppervlak al dan niet van voorzien van een anti-squeal profiel.

Deze spoorstaven zullen in de zomer van 2007 worden ingebouwd op een locatie waar Squeal momenteel een duidelijk probleem vormt; het betreft de krappe boog net buiten Den Haag CS – richting Holland Spoor. Dit spoor maakt deel uit van het nachtnet en vormt daarmee een belangrijke bron van geluidshinder.

Na inbouw van de prototypen zal op korte termijn (één a twee maanden) het Squeal beperkende effect kunnen worden vastgesteld. Een langere termijn (ca. één jaar) is noodzakelijk om ook de duurzaamheid van de oplossing vast te kunnen stellen.

De belangrijkste project activiteiten zijn op dit moment; spoorstaven voorzien van een anti-squeal profiel, voorzien van oppervlakte impregnatie, voorbereiding van de inbouw van de spoorstaaf prototypen en uitvoering van referentie geluidmetingen. Na inbouw volgen geluid effectmetingen, inspecties in de baan en verslaglegging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Innovatieprogramma Geluid (IPG)

Voortgang IPG project Duurzame oplossing booggeluid | Infrasite

Voortgang IPG project Duurzame oplossing booggeluid

Het IPG-spoor project ‘Duurzame oplossing booggeluid’ is nu beland in de fase van praktijkbeproeving. In de eerste fase van het project is de selectie van Squeal beperkende oppervlaktematerialen succesvol afgerond, samen met het ontwerp van een anti-squeal railprofiel. Op dit moment wordt ca. 200 meter spoorstaaf voorbereid, deels met een geïmpregneerd oppervlak al dan niet van voorzien van een anti-squeal profiel.

Deze spoorstaven zullen in de zomer van 2007 worden ingebouwd op een locatie waar Squeal momenteel een duidelijk probleem vormt; het betreft de krappe boog net buiten Den Haag CS – richting Holland Spoor. Dit spoor maakt deel uit van het nachtnet en vormt daarmee een belangrijke bron van geluidshinder.

Na inbouw van de prototypen zal op korte termijn (één a twee maanden) het Squeal beperkende effect kunnen worden vastgesteld. Een langere termijn (ca. één jaar) is noodzakelijk om ook de duurzaamheid van de oplossing vast te kunnen stellen.

De belangrijkste project activiteiten zijn op dit moment; spoorstaven voorzien van een anti-squeal profiel, voorzien van oppervlakte impregnatie, voorbereiding van de inbouw van de spoorstaaf prototypen en uitvoering van referentie geluidmetingen. Na inbouw volgen geluid effectmetingen, inspecties in de baan en verslaglegging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Innovatieprogramma Geluid (IPG)